2026-06-22, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Du har rätt i att nuvarande förbud ger gängen en miljardmarknad. Det är just därför dagens gamla ineffektiva svenska politik måste omprövas.

Men ditt fulknep är att sedan göra frågan för barnsligt enkel. Legalisering i sig löser naturligtvis inte allt. Kanada visar att en reglerad marknad flyttar många kunder från gängen, men också att illegal försäljning, starkare produkter och kommersiella drivkrafter fortsätter vara problem.

Den smarta linjen är därför att avkriminalisera brukaren, bygg ut vård och skadereducering, utred strikt reglerad cannabis – och slå hårt mot illegal försäljning, vapen, skulder, hot och nätverk.

Gängens bästa vän är inte den som vill tänka nytt. Gängens bästa vän är en politik som låter dem behålla marknaden, samtidigt som samhället lägger kraft på människor längst ned i kedjan. Det är så vi har det nu, sedan decennier. Och det du gillar och vill bevara.
Du verkar blanda äpplen och päron här. Har aldrig påstått att legalisering löser alla problem, påstod att gängens värsta fiende är den som vill legalisera marknaden dom idag kontrollerar. Antar att du inte påstår att det du föreslår löser alla problem för isf kan jag meddela att du är bra naiv..

Hur du sen får mitt inlägg till att jag gillar det som det är idag och vill bevara det får mig att tänka att du har svårt att dra slutsatser från texter du läser så kanske bättre du kommer med frågor istället för slutsatser
Citera
2026-06-22, 13:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Cirkelresonemang! Imponerande

Vi pratar inte om huruvida knark är narkotikaklassat. Vi pratar om huruvida det bör vara det. Och du undviker alla argument. Jävla pajas.

Gtfo
Man kan inte resonera och argumentera om "droger" och "narkotika" utan att veta exakt vad orden betyder. Fast du verkar kunna det.
Citera
2026-06-22, 13:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkognyto
Du slarvar grovt med fakta. År 1966 omkom 1300 i trafiken vilket är det högsta antalet någonsin. Om du var nyfödd då ska du nog inte uttala dig om hur samhället var då.

Tråden bör flyttas till rätt plats. Finns en tråd om narkotikapolitik där den hör hemma.
Biltrafiken 1966 var en bråkdel av biltrafiken nu, ändå dog 6 gånger fler än nu. Så var det helt OK för dig att 1300 dog i trafiken? Eller var det bra med bilbältestvånget? Som något förminskar din frihet att göra vad du vill.

Jag är för förbud som uppenbarligen förbättrar hälsan för människor i stort.
Citera
2026-06-22, 14:06
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man kan inte resonera och argumentera om "droger" och "narkotika" utan att veta exakt vad orden betyder. Fast du verkar kunna det.

Pratar du om mitt påstående att alkohol är en drog? Är det på den nivån du befinner dig?

Läs själv på 1177

"Både alkohol, tobak, narkotika och dopningsmedel räknas som droger."

Sånt här är absolut basala sakkunskaper för diskussionen. Kan lära dig stava också om du behöver ditt jävla skräp.

Huruvida något är narkotikaklassat är inte vad som avgör om det är en drog.

Tänker du tillföra något relevant eller bara gagga och yra som den gubbjävel du är?
Citera
2026-06-22, 14:17
Medlem
Citat:
Gränsen mellan alkohol och droger/knark är naturligtvis glasklar i lagboken (som använder termen "narkotika"):

Här vad som klassas som narkotika i Sverige:

Jag hittar minst 20 cannabis-referenser.
Och ändå kan man få det utskrivet på recept. Slutar samma substans att vara knark då?
Citera
2026-06-22, 14:18
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Pratar du om mitt påstående att alkohol är en drog? Är det på den nivån du befinner dig?

Läs själv på 1177

"Både alkohol, tobak, narkotika och dopningsmedel räknas som droger."

Sånt här är absolut basala sakkunskaper för diskussionen. Kan lära dig stava också om du behöver ditt jävla skräp.

Huruvida något är narkotikaklassat är inte vad som avgör om det är en drog.

Tänker du tillföra något relevant eller bara gagga och yra som den gubbjävel du är?
Cannabis verkar ha tagit din hjärna. Jag länkade just därför att "alkohol" inte finns med i listan på "narkotika" i lagboken. Dvs vi behöver inte diskutera alkohol i tråden.

Jag länkade dessutom för att jag använder orden "drog" "knark" och "narkotika" som om de är samma ord och bara en expert som du som provat medel utanför den listan kan påstå att orden inte har samma valör i en diskussion.

Nu när vi vet att du inte använder ord på samma sätt som jurister är det naturligtvis meningslöst att diskutera med dig. Ta ett bloss till.
Citera
2026-06-22, 14:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Och ändå kan man få det utskrivet på recept. Slutar samma substans att vara knark då?
Jag är ingen jurist, men om du läser vidare i länken så ser du att apoteket får hantera narkotika lagligt och apoteks-utskriven narkotika verkar plötsligt upphöra vara "narkotika" och det är ju en bra lösning. Då kan jag få min cannabis när jag är äldre men jag räknas ändå inte som missbrukare.
Citera
2026-06-22, 14:26
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Cannabis verkar ha tagit din hjärna. Jag länkade just därför att "alkohol" inte finns med i listan på "narkotika" i lagboken. Dvs vi behöver inte diskutera alkohol i tråden.

Jag länkade dessutom för att jag använder orden "drog" "knark" och "narkotika" som om de är samma ord och bara en expert som du som provat medel utanför den listan kan påstå att orden inte har samma valör i en diskussion.

Nu när vi vet att du inte använder ord på samma sätt som jurister är det naturligtvis meningslöst att diskutera med dig. Ta ett bloss till.

Ingen har påstått att alkohol är narkotikaklassat. Är du dement?

Du diskuterade själv alkohol i ditt första inlägg som jag svarade på från början. Varför väljer du att diskutera något för att sedan påstå att det inte ska diskuteras?

Du är den av oss som tydligt har en förstörd hjärna.
Citera
2026-06-22, 14:26
Medlem
Citat:
Jag är ingen jurist, men om du läser vidare i länken så ser du att apoteket får hantera narkotika lagligt och apoteks-utskriven narkotika verkar plötsligt upphöra vara "narkotika" och det är ju en bra lösning. Då kan jag få min cannabis när jag är äldre men jag räknas ändå inte som missbrukare.
Nja. Det är rätt speciella kriterier för att få det utskrivet, räcker inte med ålderskrämpor. Men vid en legalisering slipper brukare vars kriminella och du får bra lindring på ålderns höst. Bra va?
Citera
2026-06-22, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Vårt Sverige har länge haft en hård narkotikapolitik. Ändå har vi fortsatt höga narkotikarelaterade dödstal, starka illegala marknader och stora kostnader för polis, domstolar, kriminalvård, vård och socialtjänst.

Jag gillar att du har tänkt till lite.

Att Brå på socialtjänsten så föder de kriminella som inga andra.
Har en kompis, ca 30 år gammal som aldrig ens träffat någon som knarkar (vad han vet)
och en dag blev han av med jobbet. Svårt att få jobb också så tiden gick när det var dags att få hjälp av socialen så ansåg de att han hade det för bra (eftersom hans morsa swishat lån till hyra varje månad som han ska betala tillbaka, dvs hon försörjer inte honom utan det är ett LÅN)
varpå han inte fick hjälp av socialen trots höginkomsttagare i 8 år samt bostadsrätt och hela faderrullan.
Hans lägenhet har legat till försäljning i fyra år och ändå säger socialen ”sälj den först”. Fyfan det går ju inte era jävla pappskallar!

”Nån måste fan rädda livet på mig” tänkte han när han höll på att förlora precis allt och gick in på Darknet och sökte en jävla massa jobb.
Tack vare socialtjänsten.

Vårt samhälle föder kriminella som inga andra.

Jag t.ex har nu fått en dom för innehav pga att en dejt glömde sitt knark här å sen ringde snuten på mig.
Var det helt nödvändigt eller?
Jag kan inte ens söka jobb på Coop pga deras bakgrundskollar.
Jag får väl också surfa in på Darknet snart istället och söka jobb. Pga Polismyndigheten.
Senast redigerad av Kdjfbfbrnb 2026-06-22 kl. 14:31.
Citera
2026-06-22, 14:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kdjfbfbrnb
Jag gillar att du har tänkt till lite.

Att Brå på socialtjänsten så föder de kriminella som inga andra.
Har en kompis, ca 30 år gammal som aldrig ens träffat någon som knarkar (vad han vet)
och en dag blev han av med jobbet. Svårt att få jobb också så tiden gick när det var dags att få hjälp av socialen så ansåg de att han hade det för bra (eftersom hans morsa swishat lån till hyra varje månad som han ska betala tillbaka, dvs hon försörjer inte honom utan det är ett LÅN)
varpå han inte fick hjälp av socialen trots höginkomsttagare i 8 år samt bostadsrätt och hela faderrullan.
Hans lägenhet har legat till försäljning i fyra år och ändå säger socialen ”sälj den först”. Fyfan det går ju inte era jävla pappskallar!

”Nån måste fan rädda livet på mig” tänkte han när han höll på att förlora precis allt och gick in på Darknet och sökte en jävla massa jobb.
Tack vare socialtjänsten.

Vårt samhälle föder kriminella som inga andra.

Jag t.ex har nu fått en dom för innehav pga att en dejt glömde sitt knark här å sen ringde snuten på mig.
Var det helt nödvändigt eller?
Jag kan inte ens söka jobb på Coop pga deras bakgrundskollar.
Jag får väl också surfa in på Darknet snart istället och söka jobb. Pga Polismyndigheten.
Charlie Munger, en av världens rikaste, gav många citat som är tänkvärda. T.ex
"Whenever you think something or some person is ruining your life, it's you. A victimization mentality is so debilitating."
"debilitating=försvagande förstörande"

https://www.azquotes.com/author/20634-Charlie_Munger
Citera
2026-06-22, 14:59
Avslutad
Citat:
Charlie Munger, en av världens rikaste, gav många citat som är tänkvärda. T.ex
"Whenever you think something or some person is ruining your life, it's you. A victimization mentality is so debilitating."
"debilitating=försvagande förstörande"

https://www.azquotes.com/author/20634-Charlie_Munger

Det var inte meningen att vara beklagande på något sätt.
Poängen var att när välfärden visar sig vara skitsnack så tvingas folk vända samhället ryggen ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in