Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Mitt argument kommer från det glasklara "det finns ingen nytta med droger, men droger kan förstöra livet för människor, människor kan inte avgöra det själva om de är drogmissbrukare, alltså ska samhället vara emot droget". När det finns nytta, som smärtlindring med ett bloss när man är gammal, så får man gärna använda cannabis och jag röstar för att vi får det så i Sverige.
Det beror på hur man ser på saker och ting. Jag uppskattar inte när staten behandlar mig som ett barn, det är upp till mig ifall jag vill röka ihjäl mig eller inte. Så länge vi tänker att vi måste rädda varje människa i Sverige kommer vi bara gå på knäna och gnälla. Tycker man att staten ska bestämma allt och se till att alla dumma jävlar inte dödar sig själv så ja, då kan man förstå din position. Knarkar man ihjäl sig då får man helt enkelt skylla sig själv, eller ja, så har jag tänkt när jag har varit nära.
Jag föredrar om staten inte lägger sig i vad jag stoppar i min kropp, speciellt om det inte påverkar någon annan. Den gamla modellen fungerar inte längre. Min kropp mitt val, eller vad dom brukar säga nu.
För övrigt har du VÄLDIGT fel kring att droger inte bidrar till något. Alla som är missbrukare och inte kan sluta knarkar i syfte att dämpa ångest, depression etc. Det finns ingen som gillar att punda ihjäl sig. Människor som lever ensam, saknar socialt liv eller mår riktigt dåligt börjar med droger för att det hjälper dem i början. Här pratar jag om hårdare droger som tjack och heroin, men gräs används absolut också för det, därav är det faktiskt bättre om folk kan använda något icke skadligt, eller åtminstone icke dödligt.
Om du inte tror mig, kolla på hur krigsveteraner i Vietnam var väldigt beroende av heroin/opioder. Det visade sig att när många av dom kom hem och fick träffa sin familj igen, fick ett socialt och lugnt liv, slutade de helt enkelt. Någon som kom hem till inget knarkade förmodligen ihjäl sig. Det är väldigt lätt att diskutera något när man själv har "walked the walk" och inte kunna se någon nyans. Ännu en gång, du har väldigt fel.