2026-06-18, 21:30
Medlem
ExtremaMittens avatar
Vårt Sverige har länge haft en hård narkotikapolitik. Ändå har vi fortsatt höga narkotikarelaterade dödstal, starka illegala marknader och stora kostnader för polis, domstolar, kriminalvård, vård och socialtjänst.

Det borde få oss att ställa en frågan om politiken fungerar – eller försvarar vi mest en gammal ineffektiv princip?

Det är självklart att samhället ska vara hårt mot gängen, langarna och den organiserade brottsligheten. Narkotikahandeln göder skjutningar, skulder, hot och lokal maktutövning. Men den beroende människan är inte samma sak som nätverket som tjänar pengar på henne.

Därför behövs en tydligare skillnad mellan brottslighet och sjukdom.

Varje år lägger rättsväsendet mycket stora resurser på narkotikabrott som gäller eget bruk och mindre innehav. Det betyder polisinsatser, provtagningar, förundersökningar, domstolsärenden och belastningsregister. En del av detta är nödvändigt. Men som huvudstrategi är det dyrt, trubbigt och nog kontraproduktivt.

En polis som jagar ringa bruk kan inte samtidigt lägga samma tid på vapen, pengar, hot, utpressning och försäljningsled. En ung människa med begynnande missbruk blir inte friskare av skam. En beroende person kommer inte lättare tillbaka till arbete av ett brottsregister.

Centerpartiets förslag om att avkriminalisera narkotika i kroppen är därför klokt. Det betyder inte att narkotika accepteras. Det betyder att samhället möter beroende med vård, stöd och ansvar – inte bara straff.

Andra länder visar att det finns bättre vägar. Portugal har kombinerat restriktivitet med vård och sociala insatser. Kanada visar att reglering av cannabis minskar den illegala marknaden och ger skatteintäkter, men också att kommersialisering skapar risker. Tyskland har valt en försiktigare reformväg.

Lärdomen är inte att släppa narkotikan fri. Lärdomen är att reglera klokt, följa upp noga och sätta folkhälsan först.

Sverige bör därför bygga ut skadereduceringen med naloxon, sprututbyte, lågtröskelmottagningar, läkemedelsassisterad behandling, snabb psykiatrisk hjälp och tydliga vårdkedjor. Det räddar liv och minskar kostnader för akutvård, smittspridning, kriminalitet och långvarigt utanförskap.

Vi bör också utreda en strikt reglerad cannabismodell, utan naivitet. I så fall krävs åldersgränser, reklamförbud, kontroll av styrka, neutral förpackning, hård tillsyn och öronmärkta intäkter till vård, prevention och polisens arbete mot gängen.

Dagens politik är inte gratis. Den kostar i rättsprocesser, vårdskador, överdoser, förlorad arbetsförmåga och mänskligt lidande. En mer hälsobaserad narkotikapolitik kan sannolikt frigöra flera miljarder kronor per år genom färre rättsärenden, färre vårdskador, färre akuta insatser och fler människor tillbaka till studier och arbete. Färre döda.

Men siffrorna måste vara seriösa. Sverige bör därför göra en samhällsekonomisk utredning av vad dagens narkotikapolitik kostar – och vad alternativa modeller kan spara. Det viktiga är inte att lova exakta miljarder i förväg. Det viktiga är att sluta låtsas att nuvarande system är effektivt.

En modern narkotikapolitik ska ha tre mål: färre döda, färre unga i missbruk och mindre pengar till kriminella nätverk.

Detta är inte en nån mjuk narkotikapolitik. Det är smartare modernare narkotikapolitik.

Sverige behöver en socialliberal, evidensbaserad och ekonomiskt ansvarsfull linje, låt oss vara hårdare mot gängen, klokare mot brukaren och snabbare hjälp till den som håller på att gå förlorad.

Det vore väl både mänskligare och billigare?
Citera
2026-06-18, 21:34
Medlem
franges avatar
Nej. Vi har ingen sympati för er pundare. Så enkelt är det.
Citera
2026-06-18, 21:37
Avstängd
TheJesuits avatar
Jag tycker staten skall skita i om jag odlar en planta hemma för eget bruk. Om vi antar att jag åker fast när nästan hela plantan är upprökt, innehav endast kanske 5 gram cannabis, så får jag antagligen 30 dagsböter. För mig som äger ett hus så blir det en bot på kanske 30 000 kronor. Det känns ändå inte som jag brutit något väsentligt kontrakt mot samhället?

Är det verkligen ett rimligt bötesbelopp?
Citera
2026-06-18, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du måste tänka ett varv till, dricker du alkohol föresten och om svaret blir ja vad tycker du om att förbjuda den också?
Citera
2026-06-18, 21:41
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Naloxon, sprututbyte, lågtröskelmottagningar finns redan i många kommuner i Sverige men annars har du en poäng!
Citera
2026-06-18, 21:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
För mig som äger ett hus så blir det en bot på kanske 30 000 kronor.
På vilket sätt påverkar ditt hus bötesbeloppet?
Citera
2026-06-18, 21:54
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
På vilket sätt påverkar ditt hus bötesbeloppet?

Har man cannabis på sig är det inte penningböter, alltså ett fast belopp som vid fortkörning. Man får dagsböter som är beroende av din inkomst och hur mycket du äger. Har man ett hus nära en storstad så har värdeökningen gjort att du får maxbeloppet, en dagsbot = tusen kronor oavsett hur mycket du tjänar.
Citera
2026-06-18, 21:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Har man cannabis på sig är det inte penningböter, alltså ett fast belopp som vid fortkörning. Man får dagsböter som är beroende av din inkomst och hur mycket du äger. Har man ett hus nära en storstad så har värdeökningen gjort att du får maxbeloppet, en dagsbot = tusen kronor oavsett hur mycket du tjänar.
Okej, kände inte till att dagsböterna även baserades på hur mycket man äger.
Citera
2026-06-18, 22:00
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, kände inte till att dagsböterna även baserades på hur mycket man äger.

Hmm, jag hade nog lite fel här, endast värden upp till 1,5 miljoner räknas med. Mycket handlar om inkomsten. Sorry, my bad...
Citera
2026-06-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Att brukar narkotika gör dig till pundare i ungefär samma utsträckning som det gör dig till alkoholist att ta ett par glas vin till maten.
Citera
2026-06-18, 22:29
Medlem
ExtremaMittens avatar
Bra, det visste jag inte. Tack.
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Naloxon, sprututbyte, lågtröskelmottagningar finns redan i många kommuner i Sverige men annars har du en poäng!
Citera
2026-06-18, 22:29
Medlem
SoulOfSophias avatar
Hm. Det är oklart vad du egentligen föreslår. Är det avkriminalisering? I så fall håller jag inte med. Det ska vara lagligt att ta droger och det ska finnas en normal marknad, det ska inte bara avkriminaliseras.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-06-18 kl. 22:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in