2026-04-13, 09:36
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tildai
Ja, absolut, men. En mycket mer kostnadseffektiv lösning vore att socialförvaltningen skapar en automatiserat databasfråga som läser samtliga sökloggar i systemet och filtrerar fram alla obehöriga slagningar och konfronterar sina anställda med uppgifterna. En anställd placerad i Malmö som gör sökningar på akter i Stockholm bör t.ex. flaggas som misstänkt. I de mer extrema fallen så görs en polisanmälan om dataintrång. På det sättet ringas hela problemet in och kan hanteras på ett både kostnads- och tidseffektivt sätt utan att ansvaret för att åtgärda systemfelet åläggs privatpersoners anhöriga.
Ja det vore en effektiv metod - och önskvärd. För alla dessa okynnes slagningar måste få ett slut.

Det jag tycker är lite konstigt är att man inom alla system numer tydligen kan härja fritt bland datan.
När jag arbetade inom Kriminalvården så kom jag enbart in i journaler på den egna enheten - då för att läsa - och kunde enbart skriva anteckning i det som var egna klienter.
Vi kunde söka på var andra personer befann sig - vilken enhet - men inte mer än så.
Den typen av åtkomst fyllde en funktion i arbetet - och givetvis var det inte tillåtet att sitta och slå på journaler eller var folk befann sig om det inte fanns stöd för det i arbetet.

Nu tycks det vara High Chaparall gällande journal åtkomsten på olika myndigheter.
Citera
2026-04-13, 09:48
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mihon
Du har delvis rätt!

Som jag precis förklarade i tråden om Anjo:

Slagningar från 30 personer har inte skett direkt efter mötet på soc utan det är 30 personer över tid.
Citera
2026-04-13, 10:08
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cursedhoger
Hur har en målsägande begärt ut lista på vilka som har sökt på deras akt? Det lämnar SOC inte ut, jag har försökt själv flertalet gånger.

Du har rätt att begära ut en loggrapport där du kan se vilka som har berett sig åtkomst till din journal.

Där ska det framgå namn, enhet, datum och klockslag.
Citera
2026-04-13, 10:15
Medlem
tildais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Slagningar från 30 personer har inte skett direkt efter mötet på soc utan det är 30 personer över tid.

Om socialförvaltningen har gjort sitt jobb, och följt upp sina kontinuerliga loggkontroller, så borde alla obehöriga - 24 st. - ha blivit varnade. Vad vi känner till har en anställd, den åtalade, sagt upp sig. Vi vet inte vad de övriga har fått för repressalier eller om fler anställda i landet har fått sparken eller har blivit omplacerade internt. Detta är knappast enda fallet där någon anställd har fastnat i de kontinuerliga loggkontrollerna, men lite oroväckande att de systematiska slagningarna har fått pågå under så lång tid innan denna anställda fastnade i kontrollerna - det är ett tecken på att de kontinuerliga loggkontrollerna i socialförvaltningens system är undermåliga och i stort behov av förbättring.
Citera
2026-04-13, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Du har rätt att begära ut en loggrapport där du kan se vilka som har berett sig åtkomst till din journal.

Där ska det framgå namn, enhet, datum och klockslag.

Nä, jag har all rätt att begära men begäran nekas. Får bara svar att det är sekretess, åt andra hållet, på dessa uppgifter som namn osv på de anställda hos socialförvaltningen, så jag får inte ta del av såna uppgifter.
Citera
2026-04-13, 11:15
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cursedhoger
Nä, jag har all rätt att begära men begäran nekas. Får bara svar att det är sekretess, åt andra hållet, på dessa uppgifter som namn osv på de anställda hos socialförvaltningen, så jag får inte ta del av såna uppgifter.

Får du ett avslagsbeslut? Om inte så begär ett sådant så du har ett underlag att överklaga.

Kontakta även någon på IMY.se och fråga vad som krävs för att du ska kunna nekas ta del av loggarna.

Det enda jag kan tänka mig är om du varit hotfull mot personal inom socialtjänsten eller om det rör ett barn du inte längre är vårdnadshavare för.
Citera
2026-05-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tildai
Den åtalade har gjort slagningar på akter i hela landet, och de 30 i personalen som omnämns ha gjort slagningar på en av akterna sitter utspridda i hela landet, dvs. de är inte allihopa placerade i just Karlskoga. Det större problemet med personal inom socialförvaltningen som gör obehöriga slagningar på kändisars och på annat sätt mediaaktuella akter är alltså inte på något sätt isolerat till Karlskoga.

Men nej… Den åtalade har inte gjort slagningar på akter i hela landet eftersom det inte är möjligt.. Det går bara att söka på akter inom den förvaltning och kommun man arbetar i… Några kan ha högre behörighet, men ingen kan söka fram andra kommuners ärenden från sitt verksamhetssystem eftersom det är separata system i kommunerna. Det finns inget nationellt system, så det är inte ens möjligt för IVO att sitta i Malmö och söka fram akter på någon som bor i Stockholm..
Citera
2026-05-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det jag tycker är lite konstigt är att man inom alla system numer tydligen kan härja fritt bland datan.
När jag arbetade inom Kriminalvården så kom jag enbart in i journaler på den egna enheten - då för att läsa - och kunde enbart skriva anteckning i det som var egna klienter.

Vi kunde söka på var andra personer befann sig - vilken enhet - men inte mer än så.
Den typen av åtkomst fyllde en funktion i arbetet - och givetvis var det inte tillåtet att sitta och slå på journaler eller var folk befann sig om det inte fanns stöd för det i arbetet.

Nu tycks det vara High Chaparall gällande journal åtkomsten på olika myndigheter.

Nej, det går inte att härja fritt.. Det du beskriver om kriminalvårdens system är samma som utgångspunkten inom kommunernas olika verksamheter. Man har tillgång till journaler/akter inom den enhet eller förvaltning man arbetar inom, beroende på vad man har för roller/arbetsuppgifter. De enda journalerna det är tillåtet att gå in i, är de man kan påvisa att det finns skäl att gå in i utifrån ens arbetsuppgifter/ärenden.

Som tydligt framgår i FUP måste alla som blir anställda skriva på sekretesspapper om att de:

Citat:
får inte använda verksamhetssystem att söka, läsa, skriva om eller skriva ut på personer vars vård och omsorg du inte är involverad

Sedan finns det alltid idioter som inte bryr sig om lagen och kommer söka på sånt de vet att de inte får, som i detta åtal. Bra att det upptäcktes, men skulle inte bero på att familjen själv signalerar att saker verkar ha läckt.. Det borde göras mycket fler kontroller.

Å det går självklart inte att söka sig in i akter som inte ens tillhör ens egen kommun eftersom det handlar om helt slutna system mellan kommunerna så det är en praktisk omöjlighet.
Citera
2026-06-03, 11:00
Medlem
Ludans avatar
Vad hände i det här ärrendet eller finns det något målnummer
Citera
2026-06-22, 13:42
Medlem
Villkorlig dom och dagsböter. Skadestånd till bl a CB om 20 000.

Örebro tingsrätt B 2020-26 - Dom 2026-06-11
https://pixeldrain.com/u/SQ4cojH2
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här