Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Det jag tycker är lite konstigt är att man inom alla system numer tydligen kan härja fritt bland datan.
När jag arbetade inom Kriminalvården så kom jag enbart in i journaler på den egna enheten - då för att läsa - och kunde enbart skriva anteckning i det som var egna klienter.
Vi kunde söka på var andra personer befann sig - vilken enhet - men inte mer än så.
Den typen av åtkomst fyllde en funktion i arbetet - och givetvis var det inte tillåtet att sitta och slå på journaler eller var folk befann sig om det inte fanns stöd för det i arbetet.
Nu tycks det vara High Chaparall gällande journal åtkomsten på olika myndigheter.
Nej, det går inte att härja fritt.. Det du beskriver om kriminalvårdens system är samma som utgångspunkten inom kommunernas olika verksamheter. Man har tillgång till journaler/akter inom den enhet eller förvaltning man arbetar inom, beroende på vad man har för roller/arbetsuppgifter. De enda journalerna det är tillåtet att gå in i, är de man kan påvisa att det finns skäl att gå in i utifrån ens arbetsuppgifter/ärenden.
Som tydligt framgår i FUP måste alla som blir anställda skriva på sekretesspapper om att de:
Citat:
får inte använda verksamhetssystem att söka, läsa, skriva om eller skriva ut på personer vars vård och omsorg du inte är involverad
Sedan finns det alltid idioter som inte bryr sig om lagen och kommer söka på sånt de vet att de inte får, som i detta åtal. Bra att det upptäcktes, men skulle inte bero på att familjen själv signalerar att saker verkar ha läckt.. Det borde göras mycket fler kontroller.
Å det går självklart inte att söka sig in i akter som inte ens tillhör ens egen kommun eftersom det handlar om helt slutna system mellan kommunerna så det är en praktisk omöjlighet.