2026-06-22, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
På ebay finns det vissa säljare som går med på det, men vissa är strikt emot det.

Varorna lär väl fastna i tullen som kommer begära sitt.

Det viktiga att påpeka är att det är €3 per vara, inte per beställning. Så det kan bli dyrt för folk som storhandlar för att nå gratis frakt.

Det är 3 euro per kategori om jag har förstått det rätt. Så handlar du flera varor som kategoriseras som ex fiskesaker så blir det bara 3 euro extra oberoende av antalet varor.
Citera
2026-06-22, 12:07
Medlem
Split-eds avatar
Ja det är synd, mellanhänderna lägger ju på så JÄVLA mycket..

Å andra sidan, jag brukar beställa en del verktyg och kanske lite slipsaker, inga större mängder, men trots att dom lägger på denna avgift så kommer det FORTFARANDE bli långt under halva priset om jag skulle köpt varorna i Svenska butiker som handhållet EXAKT samma varor..

Jag förstår varför dom gör såhär, men jag tycker samtidigt att det är fullständigt jävla ocker att det läggs på flera hundratals procent bara för att varan säljs i Sverige när handlarna själva har importerat exakt samma vara..
Eller ja, jag förstår att det görs påslag och jag förstår att det behövs till löner osv, men kom igen, ett exempel är torktrasor som jag tycker är superbra att putsa fönster med, dom brukar jag köpa i 50-pack för runt 80:-, Jula har EXAKT samma torkdukar, och där kostar dom runt 50:-, FÖR 3 STYCKEN torktrasor...
Citera
2026-06-22, 12:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Tror du det är så enkelt?

Företagen brukar vara rätt påhittiga för att komma runt saker och ting så vi får väl se hur lösningen blir i detta läge.
För exempelvis temu skickar väl det mesta direkt från säljaren och temu bara är en portal för att samla alla varor så kanske kan det bli jävligt knepigt.
Citera
2026-06-22, 12:37
Medlem
Nu vill vi se vad alla Vänsterextrema idioter säger när deras egna Woke politiker i EU sätter tullar mot allt.

Samtidigt som de skrikit sig hesa när Trump ändrar någon tullsats för en vara i USA.

Men vi vet ju att de kommer vara tyst nu då det alltid är ok när de gör det, och värre, än när en oliktänkande gör det.

Detta visar mest hur störda vänsterextrema är och de måste tappa rösträtten samt fängslas eller in på mentalsjukhus.
Citera
2026-06-22, 12:41
Medlem
Det är nog mer eller mindre NÖDVÄNDIGT om vi inte ska simma i massa billigt Kina skit. Kvalliteten på det som kommer privatimporterat från Kina är allt annat än imponerande - men vi får alla vara med och betala för sophanteringen av eländet. Särskilt problem tycks vara kläder, som innehåller alla möjliga kemiska medel som är förbjudna inom EU.
Citera
2026-06-22, 12:51
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle-sand
Det är nog mer eller mindre NÖDVÄNDIGT om vi inte ska simma i massa billigt Kina skit. Kvalliteten på det som kommer privatimporterat från Kina är allt annat än imponerande - men vi får alla vara med och betala för sophanteringen av eländet. Särskilt problem tycks vara kläder, som innehåller alla möjliga kemiska medel som är förbjudna inom EU.

Då kan väl Europa börja tillverkningen med den blomstrande industrin.. gärna bästa material och konkurrenskraftigt utpris till kund. Lycka till!
Citera
2026-06-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Antagligen. Invoice value kan man ju manipulera också. Framförallt är det för att slippa den satans momsen!!

Ja man tycker ju så, och de är nog inte helt främmande på att hjälpa till med det -samt att sparka lite ekonomiskt på västvärlden som pricken över i:et dessutom.
Citera
2026-06-22, 13:14
Medlem
AdamSmiths avatar
Det här drabbar mest WT some beställer skit från Temu och dylikt. Jag har inga sympatier.
Citera
2026-06-22, 13:26
Medlem
Finns flera problem med detta.

1. Många saker finns helt enkelt inte att få tag på i Sverige eller ens EU, och då handlar det ofta om små komponenter/reservdelar till saker. Kommer detta leda till att det uppstår en marknad för dessa inom EU? Jag är högst tveksam, men även om detta sker återstår punkt 2.

2. Till 90% (om man bortser från kläder, smink och annat trams) så är produkterna identiska med det som säljs med sinnessjuk marginal lokalt. De enda som tjänar på detta är krämarna som vill behålla sina marginaler trots sjukt låga tillverkningskostnader sedan de själva började importera från Kina. Man skulle belagt detta med höga tullar istället, då hade vi haft kvar tillverkning inom EU.

Man skulle istället förbjudit direktimport av kläder, smink etc med hänvisning till hormonstörande ämnen eller liknande och låtit resten flyta på som vanligt.
Citera
2026-06-22, 13:27
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Hur kommer avgiften att tas ut, läggs den på direkt på priset på websidan eller kommer det nån separat inbetalning från tullen när det ankommit till EU?

Eftersom det är en politisk "nödlösning" från EU så lär det inte finnas något smidigt sätt att göra det på innan 2028 när den officiella lagen kommer. Då blir det tullen + tullagenten som hanterar (om du inte anmäler dig själv som agent). Så om du köper en 10kr vara så blir det 3 eur tull + 75kr tullhanteringsavgift från Postnord. Så räkna med minst +100kr när du köper något utanför EU.
Lär bli långa köer för leveranserna nu också då allt måste kollas igen som när de började kolla momsen på allt. Inget automatiskt system = mycket manuell hantering.

Om EU lyckas fixa en portal för avsändaren att betala in som de gjorde för momsen så slipper man Postnords avgift. EU är dock inte kända för att snabbt fixa IT infrastruktur.

Tullen verkar tro att de som är anslutna till OSS ska betala avgiften så det är möjligt att de faktiskt har en lösning.
Citera
2026-06-22, 13:27
Medlem
Toppen! Drabbar endast folk som är besatta av att klicka hem Temu-skräp, dvs ingen som man behöver lyssna på 😁
Citera
2026-06-22, 13:29
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Ja man tycker ju så, och de är nog inte helt främmande på att hjälpa till med det -samt att sparka lite ekonomiskt på västvärlden som pricken över i:et dessutom.

Japp, precis.
Finns ju shopping tjänster som löser detta. Du får en egen adress där du skickar vidare själv, till dig själv.. som gift och anpassar invoice value. Aldrig åkt på svensk moms/tull
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in