2026-06-21, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OccultusMysterium
Det är intressant att du lyfter fram Kalmar-, Flen- och Chalmersfallen. Men du drar helt fel slutsats. Att hovrätter (eller tingsrätter under extrem medial lupp) i enstaka högprofilerade fall faktiskt lyckas hålla beviskraven höga, förändrar inte det strukturella problemet i de hundratals "vardagliga" ord-mot-ord-mål som avgörs i tingsrätterna i det tysta.

Men det mest skrämmande i ditt inlägg är hur lättvindigt du köper att ett "förlåt" i ett SMS är liktydigt med ett juridiskt erkännande av en våldtäkt.

Att en person som vaknar upp till ett fullständigt kaos mitt i natten, blir utslängd och sekunden efter matas med anklagande SMS skriver "förlåt" och att han inte förstår vad hon menade, är ett klassiskt exempel på en mänsklig chock- och panikreaktion. Man är desorienterad, fattar ingenting och skriver "förlåt" i ett desperat försök att dämpa situationen, lugna ner dramat och försöka förstå vad som ens händer.

Att rättsväsendet sedan tar det där panikslagna textmeddelandet och mekaniskt stämplar det som ett juridiskt medgivande av ett grovt sexualbrott är exakt den typ av rättsosäkerhet och brist på psykologisk insikt som jag pratar om. Man dömer på retorik och sänkt bevisbörda, inte på att brottet faktiskt har bevisats utom rimligt tvivel.

Inget av de tre fallen var "medialt" intressanta. Vad får dig att tro det?
Visa på fall då där "ord står mot ord" och det blir en fällande dom. Jag känner inte till ett enda.

Men kära du. TS utelämnar ju en jädra massa!

-----

"...Vi sitter och dricker vin och röker hasch hemma i soffan som vi brukade göra på helgerna,
efter andra spliffen somnar jag
(då jag inte röker lika ofta som förut)

vaknar mitt i natten av att hon skriker att jag våldtagit henne och att jag ska dra hem, ifrågasätter henne men blir rädd och chockad så tar jag mina saker och drar hem,..."

-----

De drogar. Han somnar. Han vaknar av att hon skriker att han har våldtagit henne och ska dra hem.
Var de nakna då? Har de haft sex? Vart var han i förhållande till henne när han vaknade av hennes skrik? Etc. Man får ju ingen som helst bild av händelseförloppet.
'
I övrigt är det TS själv som skriver att just sms:et där han har skrivit "förlåt" var den starkaste bevisningen. Han har dock inte visat deras sms-konversation i tråden.

Och jag förstår rätten. De har givetvis mer kött på benen än så för att döma honom för våldtäkt. Men hans "förlåt" spelar givetvis en väldigt betydande roll, då det är ett erkännande.
Citera
2026-06-22, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det här är det dummaste jag läst på länge.

Det finns lika många olika reaktionsmönster som det finns brottsoffer.

Sluta sprida dessa villfarelser.

Som sagt jag kan psykologi du kan det inte, ett riktigt offer försöker inte utstuderat manipulera fram bevis så gör däremot en falsk annälare som det uppenbart är frågan om här
Citera
2026-06-22, 07:50
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Som sagt jag kan psykologi du kan det inte, ett riktigt offer försöker inte utstuderat manipulera fram bevis så gör däremot en falsk annälare som det uppenbart är frågan om här

Du kanske borde börja plugga psykologi och släng på lite viktimologi.

För du kan inte så mycket psykologi som du tror.
Citera
2026-06-22, 07:53
Medlem
Citat:
Du kanske borde börja plugga psykologi och släng på lite viktimologi.

För du kan inte så mycket psykologi som du tror.

Att ett riktigt offer inte försöker manipulera fram bevis räcker det med sunt förnuft för att inse, hade hon blivit våldtagen hade hon varit rädd inte slängt ut honom och sen fortsatt försökt tvinga fram bevis över sms så agerar någon som ljuger för att få skadestånd inte ett riktigt offer
Citera
2026-06-22, 07:55
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Att ett riktigt offer inte försöker manipulera fram bevis räcker det med sunt förnuft för att inse, hade hon blivit våldtagen hade hon varit rädd inte slängt ut honom och sen fortsatt försökt tvinga fram bevis över sms så agerar någon som ljuger för att få skadestånd inte ett riktigt offer

Som sagt - hobbypsykologi.
Citera
2026-06-22, 07:57
Medlem
Citat:
Som sagt - hobbypsykologi.

Som sagt jag har koll till skillnad från dig kvinnans agerande i detta fallet är en tydlig indikation på att killen är helt oskyldig
Citera
2026-06-22, 08:04
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Som sagt jag har koll till skillnad från dig kvinnans agerande i detta fallet är en tydlig indikation på att killen är helt oskyldig

Inget som kommit fram här tyder på att killen är oskyldig.

Det går varken att säga bu eller bä.

Vad jag däremot vet är att brottsoffers reaktionsmönster inte följer någon mall. Det hade du också vetat om du pluggat psykologi och/eller arbetat med brottsoffer.
Citera
2026-06-22, 09:58
Medlem
Citat:
Inget som kommit fram här tyder på att killen är oskyldig.

Det går varken att säga bu eller bä.

Vad jag däremot vet är att brottsoffers reaktionsmönster inte följer någon mall. Det hade du också vetat om du pluggat psykologi och/eller arbetat med brottsoffer.

Klart att det inte följer någon mall man kan reagera på olika sätt men att försöka tvinga fram ett erkännande är dock inget som ett riktigt offer skulle göra ett riktigt offer är i chock och tänker inte så utstuderat det faller på sin egen orimlighet
Citera
2026-06-22, 12:23
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Klart att det inte följer någon mall man kan reagera på olika sätt men att försöka tvinga fram ett erkännande är dock inget som ett riktigt offer skulle göra ett riktigt offer är i chock och tänker inte så utstuderat det faller på sin egen orimlighet

Av den lilla information vi har så finns inget framtvingat "förlåt".
Citera
2026-06-22, 12:48
Medlem
Citat:
Av den lilla information vi har så finns inget framtvingat "förlåt".

Hon började anklaga honom utan anledning och fortsatte sen på sms det är per definition ett framtvingat förlåt och så skulle aldrig ett riktigt offer bete sig så gör en falsk anmälare som vill ha skadestånd
Citera
2026-06-22, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Inget av de tre fallen var "medialt" intressanta. Vad får dig att tro det?
Visa på fall då där "ord står mot ord" och det blir en fällande dom. Jag känner inte till ett enda.

Men kära du. TS utelämnar ju en jädra massa!

-----

"...Vi sitter och dricker vin och röker hasch hemma i soffan som vi brukade göra på helgerna,
efter andra spliffen somnar jag
(då jag inte röker lika ofta som förut)

vaknar mitt i natten av att hon skriker att jag våldtagit henne och att jag ska dra hem, ifrågasätter henne men blir rädd och chockad så tar jag mina saker och drar hem,..."

-----

De drogar. Han somnar. Han vaknar av att hon skriker att han har våldtagit henne och ska dra hem.
Var de nakna då? Har de haft sex? Vart var han i förhållande till henne när han vaknade av hennes skrik? Etc. Man får ju ingen som helst bild av händelseförloppet.
'
I övrigt är det TS själv som skriver att just sms:et där han har skrivit "förlåt" var den starkaste bevisningen. Han har dock inte visat deras sms-konversation i tråden.

Och jag förstår rätten. De har givetvis mer kött på benen än så för att döma honom för våldtäkt. Men hans "förlåt" spelar givetvis en väldigt betydande roll, då det är ett erkännande.

Ett framtvingat förlåt är inget erkännande hur många gånger du än ljuger om det, att hon konfrontera honom är en tydlig indikation på att han är oskyldig för så skulle aldrig ett riktigt offer göra det är du som är svagbegåvad och tror på vilka sagor som helst
Citera
2026-06-22, 13:13
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Hon började anklaga honom utan anledning och fortsatte sen på sms det är per definition ett framtvingat förlåt och så skulle aldrig ett riktigt offer bete sig så gör en falsk anmälare som vill ha skadestånd

Vi vet inte om det var utan anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in