Citat:
Det är intressant att du lyfter fram Kalmar-, Flen- och Chalmersfallen. Men du drar helt fel slutsats. Att hovrätter (eller tingsrätter under extrem medial lupp) i enstaka högprofilerade fall faktiskt lyckas hålla beviskraven höga, förändrar inte det strukturella problemet i de hundratals "vardagliga" ord-mot-ord-mål som avgörs i tingsrätterna i det tysta.
Men det mest skrämmande i ditt inlägg är hur lättvindigt du köper att ett "förlåt" i ett SMS är liktydigt med ett juridiskt erkännande av en våldtäkt.
Att en person som vaknar upp till ett fullständigt kaos mitt i natten, blir utslängd och sekunden efter matas med anklagande SMS skriver "förlåt" och att han inte förstår vad hon menade, är ett klassiskt exempel på en mänsklig chock- och panikreaktion. Man är desorienterad, fattar ingenting och skriver "förlåt" i ett desperat försök att dämpa situationen, lugna ner dramat och försöka förstå vad som ens händer.
Att rättsväsendet sedan tar det där panikslagna textmeddelandet och mekaniskt stämplar det som ett juridiskt medgivande av ett grovt sexualbrott är exakt den typ av rättsosäkerhet och brist på psykologisk insikt som jag pratar om. Man dömer på retorik och sänkt bevisbörda, inte på att brottet faktiskt har bevisats utom rimligt tvivel.
Men det mest skrämmande i ditt inlägg är hur lättvindigt du köper att ett "förlåt" i ett SMS är liktydigt med ett juridiskt erkännande av en våldtäkt.
Att en person som vaknar upp till ett fullständigt kaos mitt i natten, blir utslängd och sekunden efter matas med anklagande SMS skriver "förlåt" och att han inte förstår vad hon menade, är ett klassiskt exempel på en mänsklig chock- och panikreaktion. Man är desorienterad, fattar ingenting och skriver "förlåt" i ett desperat försök att dämpa situationen, lugna ner dramat och försöka förstå vad som ens händer.
Att rättsväsendet sedan tar det där panikslagna textmeddelandet och mekaniskt stämplar det som ett juridiskt medgivande av ett grovt sexualbrott är exakt den typ av rättsosäkerhet och brist på psykologisk insikt som jag pratar om. Man dömer på retorik och sänkt bevisbörda, inte på att brottet faktiskt har bevisats utom rimligt tvivel.
Inget av de tre fallen var "medialt" intressanta. Vad får dig att tro det?
Visa på fall då där "ord står mot ord" och det blir en fällande dom. Jag känner inte till ett enda.
Men kära du. TS utelämnar ju en jädra massa!
-----
"...Vi sitter och dricker vin och röker hasch hemma i soffan som vi brukade göra på helgerna,
efter andra spliffen somnar jag
(då jag inte röker lika ofta som förut)
vaknar mitt i natten av att hon skriker att jag våldtagit henne och att jag ska dra hem, ifrågasätter henne men blir rädd och chockad så tar jag mina saker och drar hem,..."
-----
De drogar. Han somnar. Han vaknar av att hon skriker att han har våldtagit henne och ska dra hem.
Var de nakna då? Har de haft sex? Vart var han i förhållande till henne när han vaknade av hennes skrik? Etc. Man får ju ingen som helst bild av händelseförloppet.
'
I övrigt är det TS själv som skriver att just sms:et där han har skrivit "förlåt" var den starkaste bevisningen. Han har dock inte visat deras sms-konversation i tråden.
Och jag förstår rätten. De har givetvis mer kött på benen än så för att döma honom för våldtäkt. Men hans "förlåt" spelar givetvis en väldigt betydande roll, då det är ett erkännande.