Citat:
Jag syftar på all nuvarande politik kring bostadsmarknaden som helhet.
Jag är inte insatt i den svenska byggbranschen, men jag har förstått att vi är bland de dyraste länderna i Europa. Är det motiverat? Det är dock inte den parametern jag skulle lägga störst tyngd på. Bolånepolitiken är ett större problem.
Citat:
Folk känner sig rikare om bostäder ökar i pris, trots att de inte är något rikare i praktiken och med denna känsla av rikedom spenderar de mer istället för att spara pengar vilket leder till med konsumtion som i sin tur driver ekonomin.
Lägg till att man får folk att tro att amortering är ett sparande så känner folk att "jag sparar redan flera tusen i månaden, jag kan spendera resten" trots att de i praktiken inte sparar något alls:
"Kartläggningen pekar på att varannan konsument har mindre än 10 000 kronor i buffertsparande på ett sparkonto och att endast 3 av 10 har 50 000 kronor eller mer tillgängliga i ett sådant sparande. En buffert ger ekonomisk trygghet genom att skydda mot oförutsedda utgifter, inkomstbortfall och behovet av att låna till konsumtion."
De allra största vinnarna på detta system är däremot bankerna som gärna lånar ut pengar till folk och tar ränta på det, dessa är de som gynnas allra mest av högre bostadspriser för ju högre priserna stiger desto dyrare blir ränte och amorteringskostnader för hushållen.
Lägg till att man får folk att tro att amortering är ett sparande så känner folk att "jag sparar redan flera tusen i månaden, jag kan spendera resten" trots att de i praktiken inte sparar något alls:
"Kartläggningen pekar på att varannan konsument har mindre än 10 000 kronor i buffertsparande på ett sparkonto och att endast 3 av 10 har 50 000 kronor eller mer tillgängliga i ett sådant sparande. En buffert ger ekonomisk trygghet genom att skydda mot oförutsedda utgifter, inkomstbortfall och behovet av att låna till konsumtion."
De allra största vinnarna på detta system är däremot bankerna som gärna lånar ut pengar till folk och tar ränta på det, dessa är de som gynnas allra mest av högre bostadspriser för ju högre priserna stiger desto dyrare blir ränte och amorteringskostnader för hushållen.
Jag håller helt med om att banken är den sanna vinnaren. Folk som äger en (1) bostad upplever sig vara till gagn, men egentligen är en bostad lika med noll exponering, för någonstans ska man bo. De som har noll (0) bostäder är negativt exponerade mot bostadsmarknaden. Endast de som äger två eller fler bostäder gagnas (kortsiktigt) av tillgångsinflationen.