2026-06-21, 15:41
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Saken är den att du blandar ihop biologiska fakta med etiska slutsatser.

Vetenskapen kan beskriva hur ett embryo utvecklas. Den kan inte avgöra när människovärdet börjar. Det är därför forskningen inte har någon upptäckt som säger: "Här börjar människovärdet."

Sedan säger du att ett embryo inte är en människa. Där tycker vi helt enkelt olika. Biologiskt är ett mänskligt embryo en levande organism av arten Homo sapiens i embryostadiet. Att du inte vill kalla den människa är en filosofisk tolkning, inte ett vetenskapligt faktum.
Så vår oenighet handlar inte om vad vetenskapen visar, utan om hur de biologiska fakta ska tolkas moraliskt.

Nej jag blandar inte ihop nånting. Jag håller mig till pragmatismen och har gjort ett pragmatiskt ställningstagande.

Du kan inte heller avgöra när människovärdet börjar, du kan bara resonera kring det och komma fram till en personlig åsikt/slutsats.

Yes vi tycker olika om huruvida ett embryo är en människa eller inte

Yep, min tolkning hamnar inom pragmatismen, en filosofisk inriktning
Citera
2026-06-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Nej jag blandar inte ihop nånting. Jag håller mig till pragmatismen och har gjort ett pragmatiskt ställningstagande.

Du kan inte heller avgöra när människovärdet börjar, du kan bara resonera kring det och komma fram till en personlig åsikt/slutsats.

Yes vi tycker olika om huruvida ett embryo är en människa eller inte

Yep, min tolkning hamnar inom pragmatismen, en filosofisk inriktning

Skillnaden är att du tidigare hänvisade till forskning och vetenskap som om de avgjorde frågan. Nu säger du att din slutsats bygger på pragmatismen, alltså en filosofisk inriktning.

Då är vi överens om att vetenskapen inte ensam avgör frågan om människovärde. Där landar vi bara i olika filosofiska slutsatser.
Citera
2026-06-21, 16:51
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Skillnaden är att du tidigare hänvisade till forskning och vetenskap som om de avgjorde frågan. Nu säger du att din slutsats bygger på pragmatismen, alltså en filosofisk inriktning.

Då är vi överens om att vetenskapen inte ensam avgör frågan om människovärde. Där landar vi bara i olika filosofiska slutsatser.

Jo fast jag stod alltid med båda benen i pragmatismen.

Yep
Citera
2026-06-22, 07:55
Medlem
Citat:
Jag håller inte med.

Att anse att ett embryo har människovärde innebär inte att kvinnor saknar människovärde. Tvärtom menar jag att båda har människovärde. Hela den etiska frågan handlar om hur två individers rättigheter ska vägas mot varandra.
Ja, det är naturligtvis enkelt om man är konsekvent. men då är den filosofiska disskussionen över och det vi har kvar är hur kreativit man kan försvara sin moral, eller teori kring att judar,bebisar,kvinnor x-form av liv, ska värderas.

Citat:
Att vissa samhällen samtidigt förtrycker kvinnor gör inte argumentet för eller emot abort mer eller mindre sant. Man måste bedöma principen i sig, inte vilka andra åsikter vissa människor råkar ha.

det är inga principer jag beskriver, det är ett objektivt konstaterande.

Citat:
Jag är lika emot våld mot kvinnor som jag är emot att ta ett oskyldigt mänskligt liv. De ståndpunkterna motsäger inte varandra.

då är man konskvent. Och det som finns kvar är att sortera ut varför människor är onda. såväl abort som att kasta sten på kvinnor som inte kan bete sig, är ju något som sker i detta nu.
Citera
2026-06-22, 07:57
Medlem
Citat:
Jo fast jag stod alltid med båda benen i pragmatismen.

Yep

är inte det samma vetenskapliga och pragmatiska resonemang som använts som tillämpning på allt mellan kastrering av bögar och samer, som utrotning av judar?
Citera
2026-06-22, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja, det är naturligtvis enkelt om man är konsekvent. men då är den filosofiska disskussionen över och det vi har kvar är hur kreativit man kan försvara sin moral, eller teori kring att judar,bebisar,kvinnor x-form av liv, ska värderas.

det är inga principer jag beskriver, det är ett objektivt konstaterande.

då är man konskvent. Och det som finns kvar är att sortera ut varför människor är onda. såväl abort som att kasta sten på kvinnor som inte kan bete sig, är ju något som sker i detta nu.
Jag håller med om att det är viktigt att vara konsekvent.

Det är också därför jag ifrågasätter kriterier som utvecklingsgrad, medvetande eller livsduglighet. Om människovärdet görs beroende av sådana egenskaper måste man också kunna motivera varför just den gränsen är den rätta.

Däremot är det inte ett objektivt konstaterande att ett embryo saknar människovärde. Det är en filosofisk slutsats, precis som min ståndpunkt är en filosofisk slutsats.
Citera
2026-06-22, 10:15
Medlem
Citat:
Jag håller med om att det är viktigt att vara konsekvent.

jupp.

det blir ju väldigt svårt att förstå, annat än att det är något instiktivit, primalt eller känslomässigt.

typ, det går bra att mördaa kvinnor, om de gjort x y eller z. men det är inte okej att mörda någon....

det är... inte konsekvent.

Citat:
Det är också därför jag ifrågasätter kriterier som utvecklingsgrad, medvetande eller livsduglighet. Om människovärdet görs beroende av sådana egenskaper måste man också kunna motivera varför just den gränsen är den rätta.

det är där man hamnar om man inte är konskvent.

Citat:

Däremot är det inte ett objektivt konstaterande att ett embryo saknar människovärde. Det är en filosofisk slutsats, precis som min ståndpunkt är en filosofisk slutsats.

delvis, men det är inte mycket till folosofisk slutsats att säga, jag tycker att x inte når up till min personliga/koranens/vetenskapens arbiträra nivå av människovärde "helt plötsligt", och därför är det helt i sin ordning att avliva det.
Citera
2026-06-22, 10:30
Medlem
Citat:
jupp.

det blir ju väldigt svårt att förstå, annat än att det är något instiktivit, primalt eller känslomässigt.

typ, det går bra att mördaa kvinnor, om de gjort x y eller z. men det är inte okej att mörda någon....

det är... inte konsekvent.

det är där man hamnar om man inte är konskvent.

delvis, men det är inte mycket till folosofisk slutsats att säga, jag tycker att x inte når up till min personliga/koranens/vetenskapens arbiträra nivå av människovärde "helt plötsligt", och därför är det helt i sin ordning att avliva det.

Jag håller med om att det blir problematiskt om människovärdet görs beroende av godtyckliga kriterier.

Det enda jag invänder mot är att du beskriver min ståndpunkt som "personlig" eller "arbiträr". Jag försöker tvärtom utgå från en konsekvent princip: att människovärdet tillhör den mänskliga individen genom hela dess utveckling, inte först när vissa egenskaper uppstår.
Citera
2026-06-22, 10:36
Medlem
Citat:
Jag håller med om att det blir problematiskt om människovärdet görs beroende av godtyckliga kriterier.

Det enda jag invänder mot är att du beskriver min ståndpunkt som "personlig" eller "arbiträr". Jag försöker tvärtom utgå från en konsekvent princip: att människovärdet tillhör den mänskliga individen genom hela dess utveckling, inte först när vissa egenskaper uppstår.

jag delar din ståndpunkt, det handlade inte så mycket om den, men att du får nöja dig med svar i stil med.

-abort är nice, lika naturligt som , självklart ska en uppkäftig kvinna få en saftig lavett.

för det är såväl moraliskt som vetenskapligt korrekt....
Citera
2026-06-22, 12:19
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
är inte det samma vetenskapliga och pragmatiska resonemang som använts som tillämpning på allt mellan kastrering av bögar och samer, som utrotning av judar?

Kanske, men i mina ögon är homosexuella, samer och judar människor. Till skillnad från ett embryo
Citera
2026-06-22, 12:24
Medlem
Citat:
Kanske, men i mina ögon är homosexuella, samer och judar människor. Till skillnad från ett embryo

så bebisar innan vecka 9? sen blir de människor i dina ögon likt homsexuella samer och judar?
Citera
2026-06-22, 18:23
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
så bebisar innan vecka 9? sen blir de människor i dina ögon likt homsexuella samer och judar?

Nej embryon.

Är det efter vecka 9 de börjar svassa runt och smacka med läpparna? Är det efter vecka 9 de börjar joddla och slå på trumma? Är det efter vecka 9 de börjar jaga palestinier och räkna alla sina pengar? Om inte kan de dra åt fanders
Senast redigerad av MargoMCCCX 2026-06-22 kl. 18:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in