Igår, 00:30
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Finns nog betydligt mycket mer nedvärderande meningar mot ryssar här på FB. Just saying!

Ryssar är ju vita negrer, eller white niggers som man säger i USA. Det är korrekt benämning.
Citera
Igår, 00:44
  #38
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Knappast en folkgrupp va?
Lagen gäller inte enbart renodlade folkgrupper.
Citera
Igår, 00:49
  #39
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Ryssar är ju vita negrer, eller white niggers som man säger i USA. Det är korrekt benämning.

Aha! Men ändå inte wiggers? Det är något annat.

McClane i Die Hard 3.. räknas som HMF?
Vafan, att de klippt bort skylten i de andra klippen.. woke mind virus!
https://youtube.com/shorts/YUZG0IatFKs
Citera
Igår, 00:52
  #40
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Sedan tidigare så går moderatorer in och ändrar i rubriker om N ordet används vilket tydligt visar att Flashback har tagit ett ställningstagande mot användandet av det.

Min fråga är - kan man rapportera användare som använder det i inlägg?

Det skulle kunna gå under 1.03 hets mot folkgrupp

"Hets mot folkgrupp (HMF): Om ordet används nedsättande i en situation där det sprids till en större publik, eller riktas som en direkt kränkning mot en individ för att håna och visa missaktning för deras ursprung, kan det klassas som hets mot folkgrupp"

Bara i år har ordet används på forumet 2000 gånger
Bara det att du argumenterar för att specifikt en folkgrupp ska särbehandlas och skyddas med nyspråk och åsiktsdisciplin ser jag som nedvärderande mot min folkgrupp eftersom jag inte är neger.

Vill du bli anmäld och avstängd för att du uttalar dig nedvärderande?

Jag vill även påminna om att det inte är du utan jag som avgör vad som är hmf, missaktning och rasism eftersom det är jag som känner mig nedvärderad och kränkt som ickenher.
Citera
Igår, 00:57
  #41
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme


Min fråga är - kan man rapportera användare som använder det i inlägg?

Det skulle kunna gå under 1.03 hets mot folkgrupp

"Hets mot folkgrupp (HMF): Om ordet används nedsättande i en situation där det sprids till en större publik, eller riktas som en direkt kränkning mot en individ för att håna och visa missaktning för deras ursprung, kan det klassas som hets mot folkgrupp"

Bara i år har ordet används på forumet 2000 gånger
Ord betyder saker- det är jag med på men från tid till annan blir betydelsen av ett ord förskjutet och kanske något urvattnat. I början av min vistelse här på forumet, nå'ngång där i slutet av -90 diskuterades spaltmeter kring ordet 'Hora' som tidigare inte var synonymt med en flicka som tar betalt för sex utan mer beskrev någon som idkade sex utan att vara gift eller utanför äktenskapet. Idag kan man bli kallad hora lite hursomhelst och av de mest märkliga orsaker. Mediehora?

När jag gick i grundskolan läste vi om hottentotter som bodde i negerhyddor och då avsågs svarta afrikaner överlag. Pippi Långstrumps far var ju också negerhövding- om nu den gode Astrid beskrev det hela rätt? Bögar var tidigare homosexuella män, idag är de allra flesta bögar på något sätt...

När nu frågan om negerskapet här har ställts bör det rätas ut om det verkligen är fult och illa att vara just neger?
Citera
Igår, 00:58
  #42
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Jag vill även påminna om att det inte är du utan jag som avgör vad som är hmf, missaktning och rasism eftersom det är jag som känner mig nedvärderad och kränkt som ickenher.

Din personliga upplevelse av neutrala ord har ingen bäring på juridiken. Neger är för de flesta människor utanför storstädernas libtardområden ett neutralt ord och används flitigt.

För att ett begrepp ska vara nedsättande måste det uppfattas ALLMÄNT att så är fallet, exempelvis blattejävel, negerslyna och andra kompositioner med någon I SIG nedsättande sammansättning. Men då så är fallet riktas det i allmänhet mot en enskild person, och alltså inte till någn grupp, och den märkvärdiga åsiktsbrottslagstiftningen har ingen tillämpning.

https://www.youtube.com/watch?v=ZQYL99YSRgk

Och rent allmänt bestämmer du inte mitt och andras språk, inklusive hur vi OMtalar dig som han, hon, den där jävla idioten o.s.v., även om det är nprnal hövlighet att TILLtala någon utan att vara nedsättande – här har jag aldrig hört någon använda något neopronomen, utan det går av någon anledning bra med "du" istället för något påhittat HBTQP-ord.
Citera
Igår, 01:01
  #43
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
När jag gick i grundskolan läste vi om hottentotter som bodde i negerhyddor och då avsågs svarta afrikaner överlag.

Nu heter de khoikhoi, men det finns en inneboende logik i att detta blir nästa ord att försköna i the euphemism treadmill. Det är som städare, som blev lokalvårdare, som blev hygientekniker. Så länge själva begreppet i sig är omgärdat av negativa konnotationer, blir denotationen också negativ, oavsett hur den uttrycks.
Citera
Igår, 01:11
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Aha! Men ändå inte wiggers? Det är något annat.

McClane i Die Hard 3.. räknas som HMF?
Vafan, att de klippt bort skylten i de andra klippen.. woke mind virus!
https://youtube.com/shorts/YUZG0IatFKs

Wiggers är något helt annat. En wigger försöker vara en neger. En vit neger är en vit neger.
Citera
Igår, 02:07
  #45
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Vad ska man använda för ord då?
Mörkhyad kan vara mulatt i alla dess nyanser.
Afrikan blir också fel då det kan va MENA eller vit Sydafrikan. Om man ska beskriva en neger och inte vet nationaliteten i fråga?

Det spanska ordet Negro måste väl gå att användas även i Sverige.
Citera
Igår, 02:38
  #46
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Det spanska ordet Negro måste väl gå att användas även i Sverige.

Ja, man tycker ju det? Kanske blir mer PK-vänligt när det är officiellt färgen svart på spanska.
Citera
Igår, 03:09
  #47
Medlem
Onanikrems avatar
Neger i sig är inget nedsättande ord om svarta. I min gamla kokbok jag fick när jag flyttade hemifrån 78 eller 79 finns recept på negerbollar.
Nigger är ett nedsättande ord jag aldrig använder. Lär skillnaden mellan de två.

Handikappad är ett annat vanligt ord de bytt ut, först till rörelsehindrad och sedermera till "funktionsvarierad"
Citera
Igår, 04:20
  #48
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronbefallningsman
Din personliga upplevelse av neutrala ord har ingen bäring på juridiken. Neger är för de flesta människor utanför storstädernas libtardområden ett neutralt ord och används flitigt.

För att ett begrepp ska vara nedsättande måste det uppfattas ALLMÄNT att så är fallet, exempelvis blattejävel, negerslyna och andra kompositioner med någon I SIG nedsättande sammansättning. Men då så är fallet riktas det i allmänhet mot en enskild person, och alltså inte till någn grupp, och den märkvärdiga åsiktsbrottslagstiftningen har ingen tillämpning.

https://www.youtube.com/watch?v=ZQYL99YSRgk

Och rent allmänt bestämmer du inte mitt och andras språk, inklusive hur vi OMtalar dig som han, hon, den där jävla idioten o.s.v., även om det är nprnal hövlighet att TILLtala någon utan att vara nedsättande – här har jag aldrig hört någon använda något neopronomen, utan det går av någon anledning bra med "du" istället för något påhittat HBTQP-ord.
Jag var ironisk. Ingen bestämmer någon annans språk eller ordval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in