2026-06-20, 15:19
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Finns det risk att någon av er adm bedömer frågor felaktigt pga personliga och privata åsikter i aktuellt ämne?
Tex: om jag skriver att muslimer är dumma i huvudet och du själv är muslim eller tycker att jag har fel, så blir det lätt att ge mig en varning?
Kan alla ni adm garantera medlemmarna s.k opartiskhet och verkligen ge en objektiv bedömning?

Det är främst moderatorerna som modererar. Administratörerna modererar inte så mycket, de är nog rätt upptagna med annat förmodar jag. Även om man ser det ibland.

Vi moderatorer (administratörer) ser allt andra moddar (och admins) gjort i trådarna så om någon agerat på ett vis vi inte håller med om ser vi det och kan fråga vederbörande om det.

Därefter kan ju användarna överklaga alla beslut till administratörerna eller starta klagotrådar om det.

Dessutom går vi igenom alla varningar som utdelats om det går till en ohörsamhetsomröstning. Tycker vi någon varning verkar konstig frågar vi då och det händer att varningar får dras tillbaka.

Så skulle det visa sig att någon inte modererar på ett opartiskt vis kommer vi märka det. Och sannolikt kommer Admin då ta bort vederbörande.
Citera
2026-06-20, 23:37
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag är osäker, jag minns inte säkert. Men inte vad jag spontant kan påminna mig åtminstone. Men jag har så många ärenden om dagen att det tyvärr är omöjligt att minnas allt jag gör. Men inte den allra senaste tiden åtminstone, möjligen för något/några år sedan kanske?

Men de som blir moderatorer brukar inte vara de som drar på sig några varningar, i så fall hade de aldrig blivit moddar från första början. Så det är rätt ovanligt att moddar blir varnade, även om det händer ibland.

Så vi moderatorer kan bli varnade (och även avstängda) precis som alla andra användare, men det är ganska ovanligt, i synnerhet att någon blir avstängd. Jag tror Admin hade slängt ut oss då.

Kan föreställa mig hur Arne fyllemoddat lite hårt en midsommarafton och råkat skicka iväg en varning till admin.
Citera
2026-06-21, 07:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Kan föreställa mig hur Arne fyllemoddat lite hårt en midsommarafton och råkat skicka iväg en varning till admin.

För vad? Admin behöver inte följa regelverket.
Citera
2026-06-21, 10:05
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Det vore en skandal om han inte gjorde det.
Om det är tveksamma gränsdragningar så har han säkerligen veto.
Han kan naturligtvis också gå in och säga att 'så här' ska regeln tolkas om någon moderator har tänkt eller tolkat regeln annorlunda.

Men inte fan sitter admin och bryter mot regelverket hur som helst.

/VV
Citera
2026-06-21, 12:18
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:

Nu var det jag skrev bara ett skämt. Men nog skulle det skada forumets anseende om Admin bröt mot forumets regler. Det är ju självklart.
Citera
2026-06-21, 12:24
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Det är främst moderatorerna som modererar. Administratörerna modererar inte så mycket, de är nog rätt upptagna med annat förmodar jag. Även om man ser det ibland.

Vi moderatorer (administratörer) ser allt andra moddar (och admins) gjort i trådarna så om någon agerat på ett vis vi inte håller med om ser vi det och kan fråga vederbörande om det.

Därefter kan ju användarna överklaga alla beslut till administratörerna eller starta klagotrådar om det.

Dessutom går vi igenom alla varningar som utdelats om det går till en ohörsamhetsomröstning. Tycker vi någon varning verkar konstig frågar vi då och det händer att varningar får dras tillbaka.

Så skulle det visa sig att någon inte modererar på ett opartiskt vis kommer vi märka det. Och sannolikt kommer Admin då ta bort vederbörande.

Finns det moderatorer som har blivit avsatta? Och finns det något krav på hur aktiv man måste vara som moderator dels i det vanliga postandet men även i modererandet?
Citera
2026-06-21, 12:29
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Nä. Vi fortsätter bara på samma vis som när vi var vanliga medlemmar, alltså hemifrån eller på jobbet eller var man nu brukar vara.

Det skulle nog bli väldigt svårt med möten irl när man kan bo var som helst i världen. Därtill vill nog många/de flesta/alla(?) förbli anonyma. Så nä, vi har inga irl-möten.

Och inga zoom-möten heller. Jag har svårt att se vad som vore fördelen med det.

Vad vi har istället är ett internt forum där vi diskuterar (i textform).

Ni skulle kunna ha masker på er av era avatarer för att upprätthålla anonymiteten. I ditt fall en Obelix-mask och admin en Idi Amin-mask.
Citera
2026-06-21, 12:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Nu var det jag skrev bara ett skämt. Men nog skulle det skada forumets anseende om Admin bröt mot forumets regler. Det är ju självklart.

Admin står ju över forumets regler just som admin. Naturligtvis betyder inte det att denne går in och tramsar runt, skriver off topic eller gör andra saker som alltför många debila användare gör (går in och skäntar i trådar t.ex.)
Citera
2026-06-21, 13:04
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Admin står ju över forumets regler just som admin. Naturligtvis betyder inte det att denne går in och tramsar runt, skriver off topic eller gör andra saker som alltför många debila användare gör (går in och skäntar i trådar t.ex.)

Nu är det ju inte mot forumets regler att dra ett skämt så länge det inte är off-topic eller trams. Och det står faktiskt inget i forumets regler om att admin står över forumets regler. I alla forum jag varit medlem i har det snarare varit så att rent praktiskt har admin följt reglerna mer noggrant än vanliga medlemmar.
Citera
2026-06-21, 19:15
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Nu är det ju inte mot forumets regler att dra ett skämt så länge det inte är off-topic eller trams. Och det står faktiskt inget i forumets regler om att admin står över forumets regler. I alla forum jag varit medlem i har det snarare varit så att rent praktiskt har admin följt reglerna mer noggrant än vanliga medlemmar.
Lite svårt att följa de regler man själv har diktat upp och samtidigt äger tolkningsföreträde vid oklarhet.

Det enda man egentligen kan säga är att i förhållande till andra så omfattas admin av samma regler som en vanlig medlem. Men admin lyder inte under regelverket.
Outa admins identitet = 1.06
(Om) admin outar en medlem = administrativ åtgärd.

Inte märkligare än att Carl XVI Guataf har åtalsimmunitet.
Citera
2026-06-21, 23:42
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Finns det moderatorer som har blivit avsatta? Och finns det något krav på hur aktiv man måste vara som moderator dels i det vanliga postandet men även i modererandet?

Ja det har hänt att moddar blivit avsatta, men det är tack och lov ovanligt.

Det finns inget krav på att man ska posta ett visst antal inlägg som vanlig medlem. Däremot att man ska moderera. Gör man inte ett smack (och saknar en rimlig orsak till det såsom t.ex. sjukdom eller datastrul) lär Admin med tiden tröttna och ta bort vederbörande som mod.

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ni skulle kunna ha masker på er av era avatarer för att upprätthålla anonymiteten. I ditt fall en Obelix-mask och admin en Idi Amin-mask.

Jo det skulle säkert funka, men vi har hitintills inte känt ett behov av irl-möten så det är inget vi provat att ha, verken med eller utan masker.
Citera
2026-06-22, 00:02
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ja det har hänt att moddar blivit avsatta, men det är tack och lov ovanligt.

Det finns inget krav på att man ska posta ett visst antal inlägg som vanlig medlem. Däremot att man ska moderera. Gör man inte ett smack (och saknar en rimlig orsak till det såsom t.ex. sjukdom eller datastrul) lär Admin med tiden tröttna och ta bort vederbörande som mod.

Jo det skulle säkert funka, men vi har hitintills inte känt ett behov av irl-möten så det är inget vi provat att ha, verken med eller utan masker.

Pratade nyligen med en verkligt nära och fin vän från 20 år tillbaka i tiden.
Vi sågs då i loungen och sedan när jag tog en FB paus blev hon moderator.
Hon berättade att hon träffat RB på en moderatorsträff när jag berättade att RB avlidit (hon är inte så aktiv numera), så det har funnits sådana.

Minns att vi hade ganska många och flitigt besökta 'vanliga' träffar för 20 år sedan.
Var moderatorer, vanliga medlemmar och även några från ett par andra nära sajter (samtidigt som de hängde på FB) som var med.

/VV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in