2026-06-21, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Åh, tro mig. Vi märker.
Hur då?
Citera
2026-06-21, 02:31
Medlem
Amitriptylins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej. Vi har ingen sympati för er pundare. Så enkelt är det.

Vilka är "vi"?
Du och dina fyllepolare eller?!
Citera
2026-06-21, 02:34
Medlem
gracelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaschbackas
Har ju inte gått så bra i Kanada heller, de säljer annat och exporterar det utomlands istället. Sjukvården är hårt belastad osv…. Ser noll fördel med det. Ändra isf från böter till att ge nån form av vård för de som åker fast för bruk.

Jag menar folk hade varit jäkligt nöjd om det var avkriminaliserats eller okej att odla en eller två plantor hemma. Argumentet för legalisering är helt enkelt för att ta bort inkomst från kriminella, minska pressen på polisresurser och lugna häxjakten på folk som röker gräs. Om Sverige inte hade lagt så mycket tid på att springa efter folk som röker hade det varit lugnt.

Vi hade THC-A som folk nöjde sig med och köpte lagligt men nu ska även det göra olagligt. Det är lika ofarligt som THC. Dessa människor kommer nu att gå tillbaka till att antingen köpa gräs från kriminella, eller helt enkelt köpa andra betydligt farligare cannabinoider eller spice, bara för att det är "lagligt" och inte hunnit bli klassat.

Det är lite hopplöst med tanken på att enda argumentet är att människor kommer till skada, samtidigt som det finns så mycket data som tyder på att dessa människor faktiskt gör farligare saker när man ska förbjuda allt.

Jag sitter hellre i fängelse än att låta någon människa säga åt mig vad jag får stoppa i min kropp eller inte, speciellt när det handlar om en naturligt växande planta som ännu inte har dödat en enda person. För övrigt, pengarna som kommer från skatten kan man lägga på behandling av missbrukare istället, så argumentet för vården är helt värdelöst, speciellt när man tänker på hur få människor som snear när de röker, speciellt när det görs ansvarsfullt och kontrollerat.
Citera
2026-06-21, 02:38
Medlem
gracelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Varför ska vi inte acceptera narkotika? Det är ett paraplybegrepp för alla olagliga droger, inklusive cannabis. Eventuella förbud bör riktas in på tyngre droger som kokain eller derivat som har starka bieffekter. Att bedriva en moralkärringskamp mot ungar som röker gräs är så otroligt boomigt.

Jag förstår inte hur det kan vara olagligt att ha droger i blodet. Hur kan polisen bevisa att jag har avsiktligt intagit det? Tänkt om någon har drogat mig? Eller kanske så kanske jag har råkat få i mig något som jag trodde var något helt annat lagligt? Det är faktiskt lite absurt, och faktiskt kränkande. Men det verkar inte som att de flesta svenskar har någon självrespekt, utan säger farbror blå kissa så är det så. Tragiskt när vi anser oss själva vara en demokrati.
Citera
2026-06-21, 03:11
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Problemet med knarkare och alkisar är att om man ger dem ena handen tar de hela armen. Det är just så beroende fungerar: man ljuger för sig själv och för andra för att få det enda som man vill ham alkohol eller doger.

Det enda som fungerar är förbud. Alla försök med mer frihet, det finns oändligt många i alla länder, slutar i att en lite klick män drogar ihjäl sig.

Inte helt osannolikt att TS har som enda tanke med TSW att få loss fler droger billigare. Som alla drogberoende gör.

Narcissistiska geniet är alltså för att förbjuda alkohol

Hur gick det i USA?

Bara ge er för fan
Citera
2026-06-21, 10:40
Medlem
Karl.Bracchettos avatar
I vilken samhällsgrupp finner du oftast drogliberaler?

Ungdomar eller vuxna sprungna ur den privilegierade övre medelklassen. Dom vill slippa vara tvingade köpa av läskiga blattar eller riskera konsekvenser. Curlingbarn förnekar sig inte.

- eller tycka västvärlden stigmatiserar cannabis som ett led i ett postkolonialt förtryck.

Nå seriöst..I utsatta områden röker ungdomarna zutt dagligen. Tror ni att det inte påverkar deras kognitiva utveckling?

Eller är den datan deep fake propaganda från den konkurrerande alkoholindustrin
Citera
2026-06-21, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Bracchetto
I vilken samhällsgrupp finner du oftast drogliberaler?

Ungdomar eller vuxna sprungna ur den privilegierade övre medelklassen. Dom vill slippa vara tvingade köpa av läskiga blattar eller riskera konsekvenser. Curlingbarn förnekar sig inte.

- eller tycka västvärlden stigmatiserar cannabis som ett led i ett postkolonialt förtryck.

Nå seriöst..I utsatta områden röker ungdomarna zutt dagligen. Tror ni att det inte påverkar deras kognitiva utveckling?

Eller är den datan deep fake propaganda från den konkurrerande alkoholindustrin
Det är väl inte så konstigt att de flesta vill leva laglydiga liv istället för att ingå i kriminalitet?

Angående ungdomar ska de inte bruka cannabis. En stor fördel med att legalisera är att man då kan införa åldersgräns.
Och då kan du ju hävda att ungdomar kommer att köpa på andra vägar ändå, men jag antar att du tycker att åldersgräns på alkohol ändå är bra på något sätt? Trots att underåriga kan få tag i alkohol om de anstränger sig?
Citera
2026-06-21, 11:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Narcissistiska geniet är alltså för att förbjuda alkohol

Hur gick det i USA?

Bara ge er för fan
Det exemplet visar inte att droger inte kan förbjudas. Det visar att alkohol, som används av många, inte kan förbjudas. Självklart är jag emot Systembolaget och Prohibition.

Dina argument antyder att du är emot polis och domstol för brottslingar. Så mycket bättre om man bara talar med dem. Tänk vad det kostar att fånga in en tjuv, och allt lidande, när man bara kan låta honom stjäla och sedan löpa.
Citera
2026-06-21, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det exemplet visar inte att droger inte kan förbjudas. Det visar att alkohol, som används av många, inte kan förbjudas. Självklart är jag emot Systembolaget och Prohibition.

Dina argument antyder att du är emot polis och domstol för brottslingar. Så mycket bättre om man bara talar med dem. Tänk vad det kostar att fånga in en tjuv, och allt lidande, när man bara kan låta honom stjäla och sedan löpa.
Det som gör narkotikabrott och cannabisbruk annorlunda från övrig brottslighet är att den inte skadar någon annan än brukaren själv. Alltså själva bruket. Kör man påverkad eller eventuellt tjuvar något när man är påverkad bryter man mot andra lagar. Men att själva bruket är kriminaliserat sätter det i en särställning bland brott.
Citera
2026-06-21, 11:45
Medlem
Threadkillers avatar
Att avkriminalisera bruket men fortfarande kriminalisera odlingen och distributionen vore dumt. Det är vad Nederländerna gjort - med positiva effekter för folkhälsan, men det har resulterat i storskalig smuggling eftersom coffee shops fortfarande måste köpa från kriminella. En helt galen ordning.

Nej, det behöver så klart avkriminaliseras på riktigt. Vi borde riva upp vårt medlemskap i FN:s idiotiska narkotikakonvention (vi kan passa på att riva upp den katastrofala flyktingkonventionen medan vi ändå är igång) och tillåta både odling och bruk.

Tyvärr finns det väldigt lite stöd för det ovanstående ute i stugorna.
Citera
2026-06-21, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Att avkriminalisera bruket men fortfarande kriminalisera odlingen och distributionen vore dumt. Det är vad Nederländerna gjort - med positiva effekter för folkhälsan, men det har resulterat i storskalig smuggling eftersom coffee shops fortfarande måste köpa från kriminella. En helt galen ordning.

Nej, det behöver så klart avkriminaliseras på riktigt. Vi borde riva upp vårt medlemskap i FN:s idiotiska narkotikakonvention (vi kan passa på att riva upp den katastrofala flyktingkonventionen medan vi ändå är igång) och tillåta både odling och bruk.

Tyvärr finns det väldigt lite stöd för det ovanstående ute i stugorna.
FN kritiserar dock Sverige för att vår narkotikapolitik bryter mot mänskliga rättigheter så lite konstigt att ge sig på dem.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fn-sveriges-narkotikapolitik-lever-inte-upp-till-manskliga-rattigheter
Citera
2026-06-21, 11:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graceless
USA är tyvärr inget bra exempel på något annat än chaos. Du borde kanske titta på Canada, Amsterdam och andra vettiga länder som har legaliserat. USA har helt enkelt så många olika variabler och problem så att det inte går att konstatera något tyvärr, enligt mig iaf.
En enkel googling ger att varken Canada Amsterdam Portugal har lyckats med sin legalisering.
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-68621012
https://www.dutchnews.nl/2024/02/amsterdam-may-be-out-of-legal-weed-experiment/
https://wrdnews.org/portugal-drug-policy-failure-exposes-troubling-trends/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in