Citat:
Ursprungligen postat av
Angeliqa
Vill någon sammanfatta den låsta artikeln?
Ser i ingressen att även svärmor Sierr*s inblandning i mord tas upp.
Vad skönt att maken har sagt adjö till Flashback...
Den idioten är kvar tyvärr...
Lite utvalda delar från artikeln:
Citat:
Ändå var hon på många sätt osannolik. Hon var bara 17 år vid tiden för mordet. Dessutom var hon höggravid när Marie Johansson höggs ihjäl.
Den låga åldern var just det som skulle ställa allt på ända och tvinga åklagaren att släppa kvinnan fri. Husrannsakan och det inledande förhöret blåstes av.
Inte för att kvinnan var oskyldig.
Utan för att brottet var preskriberat.
Citat:
Kvinnan som polisen pekat ut för Stuvkällarmordet föddes i en liten stad i dåvarande Jugoslavien. Hon var fyra år gammal när familjen flydde inbördeskrig och etniska konflikter och hamnade i Sverige.
Citat:
En flyktingförläggning i Ystad blev första adress. Sen gick flyttlassen till en rad olika orter, innan familjen 1997 hamnade i Göteborg och Hisingen.
Från den dagen har familjen hela tiden befunnit sig mitt i gängkrigen, våldet och den grova organiserade brottsligheten. Redan samma år blev familjen ett ärende för socialtjänsten.
Citat:
Amfetamin testade hon, enligt socialtjänstens handlingar, redan som 12-åring. Hennes föräldrar klarade inte att sätta gränser. Till socialtjänsten sa de att dottern redan i mycket unga år försvann i väg från hemmet.
Det är sällan samhället ger upp. Men ett år före mordet är det vad som sker – det sägs rakt ut i en av socialtjänstens officiella utredningar:
”Det har under en längre tid funnits en oro för [syskonens] utveckling och familjen har varit föremål för omfattande öppenvårdsinsatser ... Insatsen avslutades efter ett år då bedömningen gjordes att det hade lett till få förbättringar, och att föräldrarna inte tog emot det stöd som erbjöds.”
Citat:
Familjen som Stuvkällarkvinnan kommer ifrån har varit välkänd av den lokala polisen i decennier. Flera av hennes syskon och deras barn hade – och har – också kopplingar till kriminella gängmiljöer. Deras namn dyker upp i samband med flera gängmord.
De har också en annan gemensam nämnare – en extremt tidig brottsdebut.
Citat:
Men en tidig kväll i maj ringer den utpekade Stuvkällarmördarens make oväntat upp Expressens reporter och vill ge oss en bakgrund, som han tycker är viktig för oss att ha med oss.
En pusselbit som han menar kan förklara hans val i livet och synen på den egna hustrun.
– Om du vill få en rättvis bild av vilka vi är, så anser jag att det är bättre att du hör det från mig om du ändå ska gräva: Min mor satt inne för mord.
I gamla domstolsarkiv får vi veta mer. Makens mamma var nyckelperson i ett mycket uppmärksammat dubbelmord våren 1987, då flera män tog sig in i en villa i Göteborg. Där höggs den boende ner med flera knivhugg och hans kamrat misshandlades med en hammare, innan en av inkräktarna tog fram ett hagelgevär och sköt båda i huvudet.
Vi vet redan vilka ni är. Ni är ett smuts som vi tyvärr inte kan få ut ur landet. Men det finns andra tvångsåtgärder.