2026-06-21, 09:20
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Här är en låst artikel från Expressen om mördaren. https://www.expressen.se/nyheter/krim/polisen-ar-saker-hon-mordade-marie-johansson-i-stuvkallaren/

Det visar vilken imponerande laguppställning hela släkten är!
Tjuvar,mördare och bidragsmänniskor hela bunten.
Citera
2026-06-21, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Det visar vilken imponerande laguppställning hela släkten är!
Tjuvar,mördare och bidragsmänniskor hela bunten.
Det sjukaste är ju hennes make som titt som tätt är inne i tråden och försvarar henne, hennes dåd och tycker hon är en bra människa och mor.
Citera
2026-06-21, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Här är en låst artikel från Expressen om mördaren. https://www.expressen.se/nyheter/krim/polisen-ar-saker-hon-mordade-marie-johansson-i-stuvkallaren/

Vill någon sammanfatta den låsta artikeln?

Ser i ingressen att även svärmor Sierr*s inblandning i mord tas upp.

Vad skönt att maken har sagt adjö till Flashback...
Senast redigerad av Angeliqa 2026-06-21 kl. 12:14.
Citera
2026-06-21, 12:13
Medlem
Väldigt frustrerande att man inte kunde sätta henne bakom lås och bom..

Skiter fullständigt i att hon va 17 år vid brottstillfället.

Dåtidens regering va så förbaskat mesig…

Om du har dödat någon ska inte ålder spela in
Citera
2026-06-21, 13:47
Medlem
Expressen har vid flera tillfällen sökt kvinnan inför denna publicering, men det är maken som återkommit:
"Det finns delar av ärendet – både vad gäller bakgrund, process och personliga omständigheter – som är kraftigt förenklade eller felaktigt framställda i den offentliga bilden", skriver han till Expressen.
Men en tidig kväll i maj ringer den utpekade Stuvkällarmördarens make oväntat upp Expressens reporter och vill ge oss en bakgrund, som han tycker är viktig för oss att ha med oss.
En pusselbit som han menar kan förklara hans val i livet och synen på den egna hustrun.
– Om du vill få en rättvis bild av vilka vi är, så anser jag att det är bättre att du hör det från mig om du ändå ska gräva: Min mor satt inne ...

– Därför ser jag livet väldigt annorlunda. Därför älskar jag min fru på ett sätt som en normal människa kanske inte gör. Jag är den som backar min fru i alla lägen, men jag backar henne inte på vissa saker "back in the days", det får ni ta med henne, säger maken.
Men i vilket läge fick du veta om hennes inblandning i mordet på Stuvkällaren?
– Det vill jag inte säga.
Citera
2026-06-21, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa

Intervjun med henne är från 2018 och hon säger att hon hoppas att Sverigedemokraterna får makten.
Citera
2026-06-21, 16:47
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa

Den idioten är kvar tyvärr...

Lite utvalda delar från artikeln:

Citat:
Ändå var hon på många sätt osannolik. Hon var bara 17 år vid tiden för mordet. Dessutom var hon höggravid när Marie Johansson höggs ihjäl.
Den låga åldern var just det som skulle ställa allt på ända och tvinga åklagaren att släppa kvinnan fri. Husrannsakan och det inledande förhöret blåstes av.
Inte för att kvinnan var oskyldig.
Utan för att brottet var preskriberat.

Citat:
Kvinnan som polisen pekat ut för Stuvkällarmordet föddes i en liten stad i dåvarande Jugoslavien. Hon var fyra år gammal när familjen flydde inbördeskrig och etniska konflikter och hamnade i Sverige.

Citat:
En flyktingförläggning i Ystad blev första adress. Sen gick flyttlassen till en rad olika orter, innan familjen 1997 hamnade i Göteborg och Hisingen.

Från den dagen har familjen hela tiden befunnit sig mitt i gängkrigen, våldet och den grova organiserade brottsligheten. Redan samma år blev familjen ett ärende för socialtjänsten.

Citat:
Amfetamin testade hon, enligt socialtjänstens handlingar, redan som 12-åring. Hennes föräldrar klarade inte att sätta gränser. Till socialtjänsten sa de att dottern redan i mycket unga år försvann i väg från hemmet.

Det är sällan samhället ger upp. Men ett år före mordet är det vad som sker – det sägs rakt ut i en av socialtjänstens officiella utredningar:

”Det har under en längre tid funnits en oro för [syskonens] utveckling och familjen har varit föremål för omfattande öppenvårdsinsatser ... Insatsen avslutades efter ett år då bedömningen gjordes att det hade lett till få förbättringar, och att föräldrarna inte tog emot det stöd som erbjöds.”

Citat:
Familjen som Stuvkällarkvinnan kommer ifrån har varit välkänd av den lokala polisen i decennier. Flera av hennes syskon och deras barn hade – och har – också kopplingar till kriminella gängmiljöer. Deras namn dyker upp i samband med flera gängmord.

De har också en annan gemensam nämnare – en extremt tidig brottsdebut.

Citat:
Men en tidig kväll i maj ringer den utpekade Stuvkällarmördarens make oväntat upp Expressens reporter och vill ge oss en bakgrund, som han tycker är viktig för oss att ha med oss.

En pusselbit som han menar kan förklara hans val i livet och synen på den egna hustrun.

Om du vill få en rättvis bild av vilka vi är, så anser jag att det är bättre att du hör det från mig om du ändå ska gräva: Min mor satt inne för mord.

I gamla domstolsarkiv får vi veta mer. Makens mamma var nyckelperson i ett mycket uppmärksammat dubbelmord våren 1987, då flera män tog sig in i en villa i Göteborg. Där höggs den boende ner med flera knivhugg och hans kamrat misshandlades med en hammare, innan en av inkräktarna tog fram ett hagelgevär och sköt båda i huvudet.

Vi vet redan vilka ni är. Ni är ett smuts som vi tyvärr inte kan få ut ur landet. Men det finns andra tvångsåtgärder.
Senast redigerad av b00b00 2026-06-21 kl. 16:50.
Citera
2026-06-21, 16:56
Medlem
b00b00s avatar
Från artikeln:

Citat:
Mor och dotter fick sedan en utredningslägenhet i socialtjänstens regi, men efter en tid sades lägenheten upp efter allvarliga störningar.

Stuvkällarkvinnan fick fler barn. Vårdcentraler anmälde oro, pedagogerna på förskolan och personal på barnens sommarläger likaså. Det handlade om brister i föräldraförmågan, men det fanns även uppgifter om våld i hemmet. På förskolan berättade den äldste sonen att han blivit slagen.

Kvinnan inledde också relationer med flera män som ingick in den kriminella gängmiljön och polisen gjorde återkommande besök i bostaden. Barnen omhändertogs under långa perioder och kvinnan var ofta upprörd på socialtjänst och förskola.

Citat:
Ett syskonbarn åtalades som 15-åring för ett uppmärksammat gängmord, men fälldes senare enbart för grovt vapenbrott i samma mål. Han kopplas av polisen till det kriminella nätverket i Södra Biskopsgården och förekom i den rollen i utredningen kring ytterligare ett mord.

Citat:
Även en av Stuvkällarkvinnans söner hamnade tidigt i grov brottslighet. Som 14-åring rymde han från ett familjehem. Enligt egen utsago hade han erbjudits en kvarts miljon av ett kriminellt nätverk för ett morduppdrag.

Pojken skickade en bild till sina vänner på en pistol över Snapchat – och texten ”Kör!”.

Men tonårspojken togs av polis och berättade om sitt uppdrag, och sa att gängmedlemmar drogade honom med Tramadol medan de lärde honom att hantera vapnet.

När mamman fick beskedet att hennes son tagits av polis på väg till ett morduppdrag så avfärdade hon pojkens planer som en engångsföreteelse.
Citera
2026-06-21, 17:09
Medlem
b00b00s avatar
Det är dags att regeringen ger stöd till att ta bort sekretess för kriminella individer.
Citera
2026-06-21, 18:55
Medlem
Blatteskräp som dödar svenska kvinnor i deras eget land är djupt tragiskt. Dödsstraff för kvinnan och tvångssterilisering och utvisning av hela släkten hade varit ett lämpligt straff.
Citera
2026-06-21, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Britta.Spjut
Om mördaren bodde vid Fyrklövern när hon gick på Bjurslättsskolan samt vid mordet när hon var 17 år gammal, bodde hon rimligtvis där även under sin högstadietid. Har inte sett att det tagits upp i tråden på vilken skola hon gick i högstadiet?
Bjurslättsskolan är och var en F-6 skola, så där kan hon inte gått ur 9:an (som någon skrev i tidigare inlägg).

Bjurslättsskolan var när jag gick i högstadiet 1987-1990 en högstadieskola. Vet inte när den övergick till att vara F-6 men den var känd för att vara en väldigt stökig högstadieskola, ffa pga Fyrklöversgatans klientel, men också andra stökiga områden
Citera
2026-06-21, 22:09
Medlem
Namn och bild på kvinnan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här