2026-06-21, 21:25
  #313
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Första tanken är ju att AI kan göra 1000-tals arbetslösa, fast AI gör ju att deras tjänster, t.ex läkare advokater lärare, utförs ändå så på något sätt tjänar vi ju in pengarna.
Detta talar ju för förkortad arbetstid. Om AI gör halva läkarens jobb kan ju läkaren arbeta mindre och allt fungerar ändå. Hoppas att inte i framtiden skolelever får en robot i stället för lärare i katedern.

Citat:
Men detta faller när man tänker på datoriseringen och internet som kommit 1980-2000. Ingen jobbar mindre tack vara dem. Alla jobbar tvärtom MER och jag själv driver ett företag som hade behövt 5 anställda på 1980-talet. Så jag är tröttare än någonsin, men tar hem 5 årslöner. Aldrig att jag skulle dela med mig.
Att alla jobbade mindre före 1980 är väl en överdrift. Man arbetar med annat nu. Blir nu uppringd ett par gånger per dag av någon som vill sälja någon vara eller tjänst till mig. Det slapp jag på 1970 talet.

Vi är alla olika. Om jag blev så trött av jobbet skulle jag jobba mindre. Vad ska du ha alla pengarna till?
__________________
Senast redigerad av Goulburn 2026-06-21 kl. 21:28.
Citera
2026-06-21, 21:28
  #314
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Detta talar ju för förkortad arbetstid. Om AI gör halva läkarens jobb kan ju läkaren arbeta mindre och allt fungerar ändå. Hoppas att inte i framtiden inte skolelever får en robot i stället för lärare i katedern.


Att alla jobbade mindre före 1980 är väl en överdrift. Man arbetar med annat nu. Blir nu uppringd ett par gånger per dag av någon som vill sälja någon vara eller tjänst till mig. Det slapp jag på 1970 talet.

Vi är alla olika. Om jag blev så trött av jobbet skulle jag jobba mindre. Vad ska du ha alla pengarna till?
Jag ror det blir en sammanslagning av detta. Om det kommer läkar-AI så kommer läkarna att fortsätta som vanligt med 40h-vecka men de kan kanske behandla dubbelt så många patienter. Och de blir då ännu tröttare. Samhället sparar massor. Som vi istället lägger på nya bilar. För så har det fungerat i 60 år på raken. 40-timmarsvecka kom ca 1970.

med "jobba lite" på 1970-talet menar jag inte få timmar, alla jobbade 40h-vecka. Men de gjorde mindre på den tiden och blev därför inte heller utbrända utan mådde rätt bra. Utbrändhet började först på 1990-talet, när datorer funnits i 15 år på alla kontor.
Citera
2026-06-21, 21:34
  #315
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag ror det blir en sammanslagning av detta. Om det kommer läkar-AI så kommer läkarna att fortsätta som vanligt med 40h-vecka men de kan kanske behandla dubbelt så många patienter. Och de blir då ännu tröttare. Samhället sparar massor. Som vi istället lägger på nya bilar. För så har det fungerat i 60 år på raken. 40-timmarsvecka kom ca 1970.

med "jobba lite" på 1970-talet menar jag inte få timmar, alla jobbade 40h-vecka. Men de gjorde mindre på den tiden och blev därför inte heller utbrända utan mådde rätt bra. Utbrändhet började först på 1990-talet, när datorer funnits i 15 år på alla kontor.
Jag ser att du i alla fall orkar skriva en hel del inlägg på Flashback.
Citera
Igår, 09:23
  #316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fick vi mindre lön när vi gick till fem dagars arbetsvecka, lagstadgad semester etc? Vad är det som är så heligt och annorlunda med fem dagars arbetsvecka och 8 timmars arbetsdag jämfört med arbetstidsförkortningar i historien?

Du kan inte jämföra ekonomi och reformer från 1938 ( semester ) och avskaffandet av
lördags ( 4 timmar ) arbete från 1960 med dagens samhälle och ekonomi

Arbetstidsreformerna då gick hand i hand med våra grannländer som Danmark, Norge etc
Citera
Igår, 09:26
  #317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Du kan inte jämföra ekonomi och reformer från 1938 ( semester ) och avskaffandet av
lördags ( 4 timmar ) arbete från 1960 med dagens samhälle och ekonomi

Arbetstidsreformerna då gick hand i hand med våra grannländer som Danmark, Norge etc
Fast nu har vi ju längre arbetstid än våra grannländer. Varför det?
Citera
Igår, 09:38
  #318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fast nu har vi ju längre arbetstid än våra grannländer. Varför det?

Det är en myt. Det är fler som har 7 - 7.5 timmars arbetsdag än dom som har åtta timmar.

På kontor är 8.00 -16.30 med en timmes lunch standard. 37.5 timmar

Jobbar du natt inom vården tex har du 34 timmars vecka,
Citera
Igår, 09:42
  #319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Det är en myt. Det är fler som har 7 - 7.5 timmars arbetsdag än dom som har åtta timmar.

På kontor är 8.00 -16.30 med en timmes lunch standard. 37.5 timmar

Jobbar du natt inom vården tex har du 34 timmars vecka,
Så alla mätningar som visar detta är fel alltså?

Tex denna https://www.europaportalen.se/2025/05/minskad-arbetstid-i-eu-men-svenskar-jobbar-pa
Citera
Igår, 13:31
  #320
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Jag ser att du i alla fall orkar skriva en hel del inlägg på Flashback.
Det kan vara AI som skriver mina inlägg. You will never know.
Citera
Igår, 13:44
  #321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Så alla mätningar som visar detta är fel alltså?

Tex denna https://www.europaportalen.se/2025/05/minskad-arbetstid-i-eu-men-svenskar-jobbar-pa

Nej, läs för fan vad som står. Blindstyre.

Arbetstiden i EU har minskat. Typ 1.5 till 2 timmar per vecka.
Det är en jävla skillnad på det och föreslagna 8 timmars minskning i veckan.
Citera
Igår, 13:53
  #322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Nej, läs för fan vad som står. Blindstyre.

Arbetstiden i EU har minskat. Typ 1.5 till 2 timmar per vecka.
Det är en jävla skillnad på det och föreslagna 8 timmars minskning i veckan.
Min fråga var varför Sverige har högre arbetstid än andra EU-länder.
Citera
Igår, 13:56
  #323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Min fråga var varför Sverige har högre arbetstid än andra EU-länder.

Men det är ju igen skillnad ? En kvart - tjugo minuter om dagen bara
det har ju ingen någon större nytta eller motstånd mot.

Men att jobba 4 dagar av 5 är en jävla skillnad.
Citera
Igår, 14:00
  #324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Men det är ju igen skillnad ? En kvart - tjugo minuter om dagen bara
det har ju ingen någon större nytta eller motstånd mot.

Men att jobba 4 dagar av 5 är en jävla skillnad.
Jag har aldrig påstått att det inte är skillnad. Men varför jobbar vi en kvart tjugo minuter längre än alla andra och hur påverkar det landets ekonomi? Om inget alls, varför jobbar vi inte en kvart tjugo minuter kortare? Kan man tänka sig en timme kortare? Två timmar? När går smärtgränsen?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in