Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
En del av våra skillnaden i åsikter beror t.ex på att jag har 5 minuter gång till mitt jobb, börjar när jag vill slutar när jag vill, sitter mest med dator, tjänar massor. Varför skulle jag någon gå ner i arbetstid.
Mycket riktigt har t.ex USA-arbetaren exakt samma reallön nu som 1971 när Nixon släppte valutan fri. Medans de rikaste 10% har 10-dubblat sin förmögenhet i reala termer och rikaste 1% snart äger halva USA. Alla pengar från effektivisering i USA har gått från de 90% fattigaste till de rikaste 10%. När folk börjar fatta det blir det en USA-revolution.
Men bättre är att höja skatterna för de rika i USA än att jobba mindre. Det är naturligtvis omöjligt med dagens indoktrinering "vi måste alltid sänka skatten" och jag ser ingen lösning där. De fattiga måste gå ut på gatan och fånga och låsa in de rika.
Återigen bläddrar du snabbt förbi det mycket stora problemet att det plötsligt skulle fattas 30.000 sjuksköterskor och det är omöjligt utan att vården för de äldre blir usel. Eller att alla sjuksköterskor jobbar 25% övertid.
(Lite OT)
För att minska risken för revolution behöver medelklassen och överklassen ställa sig frågan och fundera på vad de tycker bör prioriteras. Är det viktigaste att få mer i den "privata plånboken" genom skattesänkningar så att de kan köpa fler onödiga lyxprylar som sedan blir liggande i förrådet tills de körs till återvinningscentralen?
Det enda de medfört är besvikelse eftersom de hade hoppats att när de fick sänkt skatt skulle de kunna bräcka vänner, bekanta och grannar i tävlingen där den som kan stapla flest onödiga lyxprylar på sin privata pryl hög vinner. Besvikelse när de inser att även vänner, bekanta och grannar fått sänkt skatt och kunnat köpa lika många onödiga prylar.
Eller är det viktigare att allt som bekostas med skattemedel inte blir sämre. Att vi även i framtiden kommer ha bra skolor, bra sjuk- och åldringsvård, bra vägstandard och en fördelningspolitik som hindrar att klassklyftorna växer så mycket så det blir revolution.
Brist på personal inom sjukvården är jag övertygad om att det går att fixa med fler anställda och bättre löner till de som arbetar där. Det som krävs är att de som kan behöva sjukvård i framtiden är beredda att betala det som behövs för en god vård.
(Lite Topic)
Är övertygad om att det skulle bli utmärkt med 4 dagars vecka. Mer tid till personliga fritidsintressen och mindre Shopping, förbrukning av klotets ändliga resurser samt mindre avfall att ta hand om.