2026-06-14, 21:45
  #289
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Visa mig då.

Visa dig vad?

Att SD har fler bidragstagare till antal är väl knappast konstigt med tanke på att de är ett betydligt större parti än MP.

Men om man ser till procentuell andel bidragstagare i ett parti så leder MP och andra vänsterorienterade sluskpartier med måtto.

Att du försöker försvara ett skadligt parti som MP visar bara att du är Sverige fientligt och ASAP borde skickas till något land där kvinnor hanteras som djur (dvs den kultur med tillhörande slask som du och alla andra vänster människor försöker importera hit).
Citera
2026-06-14, 21:50
  #290
Medlem
Mycket bra förslag. Avskaffa Rot- och Rut för höginkomsttagare. Samt inför skatt på förmögenheter över 1 000 000 kr. Finansierat och klart.
Citera
2026-06-14, 22:55
  #291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Det är väl bara för dig att gå ner på deltid om du värderar din fritid högre än lön? Varför drar du in oss andra?

Det är väl bara att jobba på dubbla jobb din horunge om du saknar ett liv och mening utanför ditt jobb. Om du saknar familj, intressen och annat. Dra inte in oss andra.
Citera
2026-06-14, 23:18
  #292
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Det är väl bara att jobba på dubbla jobb din horunge om du saknar ett liv och mening utanför ditt jobb. Om du saknar familj, intressen och annat. Dra inte in oss andra.
Något överraskande att höra att min mor var prostituerad, så klart trista nyheter att ta del av men det är kanske inte så relevant för diskussionen om arbetstid?

Jag tycker att 8h om dagen är okej work-life balance - i synnerhet post-corona när man kan jobba hemifrån några dagar i veckan. Skulle inte vilja sänka min lön med 20% för en extra dag ledigt, but you do you.

Om du skiter i din inkomst och om det känns så svårt att vara ifrån familjen några timmar om dagen kanske arbetslöshet kan vara ett alternativ?
Citera
2026-06-14, 23:48
  #293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Visa dig vad?

Att SD har fler bidragstagare till antal är väl knappast konstigt med tanke på att de är ett betydligt större parti än MP.

Men om man ser till procentuell andel bidragstagare i ett parti så leder MP och andra vänsterorienterade sluskpartier med måtto.

Att du försöker försvara ett skadligt parti som MP visar bara att du är Sverige fientligt och ASAP borde skickas till något land där kvinnor hanteras som djur (dvs den kultur med tillhörande slask som du och alla andra vänster människor försöker importera hit).
Fast om det bara skulle handla om partiets storlek borde väl S ha flest bidragstagande väljare eftersom partiet är överlägset störst, så jag antar att man redan korrigerat för storlek när man säger att sverigedemokratiska väljare är mest bidragstagande.
Citera
2026-06-15, 00:00
  #294
Medlem
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Inom en av de största invandrargrupperna i Sverige (vilken även är mycket vård krävande) råder permanent 80 % arbetslöshet. Hur menar du att "skjukvården kollapsar utan invällare" för det fall Svenska skattebetalare INTE tvingas tillhandahålla livstids arbetsfri försörjning till dessa individer?

Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
” – Idag är mer än var tredje undersköterska i kommunerna, nära hälften av tandläkarna och drygt var tredje läkare i regionerna utrikes födda. Utrikes födda utgör idag en betydande andel av arbetskraften inom sektorn och har stor betydelse för välfärdens kompetensförsörjning, säger Bodil Umegård, sektionschef på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR)”
https://skr.se/pressrum/aktuellt/nyhetsarkiv/storokningavutrikesfoddasomjobbarivalfarden.9640.h tml
Hrrm, var tredje läkare.

Vad gäller nämnda grupp råder som sagt 80 % permanent arbetslöshet...
(FB) Invandrarbarn kan börja snatta vid bidragstak

OM nu "nästan alla" ekonomiska migranter från fjärran länder arbetar (inom vården eller annorstädes) så vore det väl oproblematiskt att lösa alla invandringsrelaterade problem i ett slag genom att stoppa SAMTLIGA transfereringar av skattebetalarnas pengar till de ekonomiska migranterna samt slopa allt tillhandahållande av skattefinansierade varor och tjänster. Invandringen skulle då bli självreglerande då långt färre ekonomiska migranter från fjärran länder (som saknar vilja och/eller förmåga att bestrida sina egna levnadskostnader) skulle "investera" i den långa (och dyra) resan till den Höga Norden, ty det är väl inte klimatet som lockar?

Den enkla lösningen fördras dock inte av socialisten, ty hens livsblod är "utsatta" vilka är beroende av socialistens "välvilja". Härav strävar socialisten givetvis efter att så många som möjligt skall vara, och förbli, "utsatta" då sådana individer utgör socialistens lydiga valboskap. Då inrikes "utsatta" inte anses tillräckligt talrika för att säkerställa socialistens plats vid makten, härligheten och köttgrytorna finner socialisten för gott att importera. Detta framgår med all (icke) önskvärd tydlighet av valresultaten i de Särskilt Socialistiskt Utsatta områdena...
https://www.svd.se/sarskilt-socialdemokratiska-omraden
Citera
2026-06-15, 12:57
  #295
Medlem
Ännu en sak som gör vänstern mer attraktivt än högern. Högern vill att alla ska arbeta tills dom dör av sjukdomar, helst så man inte hinner ta del av pensionen. Medan med vänstern så har du fler alternativ, hur du väljer att leva t.ex.

8h timmar arbete per dag är modernt slaveri som ofta gör att man inte orkar leva, blir helt utmattad fysiskt och psykiskt, därav så många går på antidepressanter, adhdmediciner, kaffe, snus. Blir snarare 10h med resan till jobbet, rast t.ex.

Vi behöver införa basinkomst som andra nämnt i tråden, varför ska andra länder få ha det med inte vi?


Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Inom en av de största invandrargrupperna i Sverige (vilken även är mycket vård krävande) råder permanent 80 % arbetslöshet. Hur menar du att "skjukvården kollapsar utan invällare" för det fall Svenska skattebetalare INTE tvingas tillhandahålla livstids arbetsfri försörjning till dessa individer?



Vad gäller nämnda grupp råder som sagt 80 % permanent arbetslöshet...
(FB) Invandrarbarn kan börja snatta vid bidragstak

OM nu "nästan alla" ekonomiska migranter från fjärran länder arbetar (inom vården eller annorstädes) så vore det väl oproblematiskt att lösa alla invandringsrelaterade problem i ett slag genom att stoppa SAMTLIGA transfereringar av skattebetalarnas pengar till de ekonomiska migranterna samt slopa allt tillhandahållande av skattefinansierade varor och tjänster. Invandringen skulle då bli självreglerande då långt färre ekonomiska migranter från fjärran länder (som saknar vilja och/eller förmåga att bestrida sina egna levnadskostnader) skulle "investera" i den långa (och dyra) resan till den Höga Norden, ty det är väl inte klimatet som lockar?

Den enkla lösningen fördras dock inte av socialisten, ty hens livsblod är "utsatta" vilka är beroende av socialistens "välvilja". Härav strävar socialisten givetvis efter att så många som möjligt skall vara, och förbli, "utsatta" då sådana individer utgör socialistens lydiga valboskap. Då inrikes "utsatta" inte anses tillräckligt talrika för att säkerställa socialistens plats vid makten, härligheten och köttgrytorna finner socialisten för gott att importera. Detta framgår med all (icke) önskvärd tydlighet av valresultaten i de Särskilt Socialistiskt Utsatta områdena...
https://www.svd.se/sarskilt-socialdemokratiska-omraden
Vilken debil hjärnröta. Socialisten vill tvärtom att utsatta ska sluta vara utsatta, bli del av samhället och må/leva bra. Sluta ljug din skitstövel.


Citat:
Ursprungligen postat av bioacc
Håller med. Det är dags nu. Mig veterligen har MP talat varmt om medborgarlön tidigare, och till skillnad från det övriga packet inom högern verkar de förstå att AI kommer att äta upp dem och hela arbetsmarknaden. Kristersson, Åkesson, Falukorvs-Ebba och resten av det högerblivna gänget fantiserar nog kraftigt om att de ska ta över tekniken med miljardärernas hjälp och vända den emot oss. Så en basinkomst hade verkligen suttit fint. Annars ligger nog ett evigt slavande i fatet för oss alla.
This. Folk som röstar på högern röstar emot sig själv och vill vara slavar. Vi måste blicka framåt, vi behöver förändring. Extremt många i Sverige lider av psykisk ohälsa, varför ska dessa personer vara doomed till att leva knapert och inte kunna göra något kul?
__________________
Senast redigerad av EpicUsername 2026-06-15 kl. 13:06.
Citera
2026-06-15, 13:13
  #296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Borde gå, med all fin teknik vi har varför jobba som det vore år 1970?

Vi ska hålla till minst 70 på jobbet, hur det nu ska gå till.



Det börjar bli jobbigt med ert ständiga tjat om invandring, det är inte 1990 längre. Många av de dåligt betalda jobben tar invadrarna, skjukvården kollapsar utan invällare.

/SS

Snickare, målare, elektriker, rörmokare om denna grupp skall jobba 4 dagars vecka med samma lön så måste priset ( per timme ) öka med 20 %

Skall detta även gälla för skolan ? Om lärarna skall jobba 4 dagar måste ju eleverna även ha 4 dagars vecka ?

Läkare, vårdpersonal måste ökas med 20 % för att täcka upp för den minskade tiden.
Vart hittar vi 20 % fler läkare någonstans i sverige ?
Citera
2026-06-18, 10:32
  #297
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Läkare, vårdpersonal måste ökas med 20 % för att täcka upp för den minskade tiden. Vart hittar vi 20 % fler läkare någonstans i sverige ?
Måste vi verkligen hitta 20% fler? Är det inte bättre om svenskarna blir 100% friskare istället?

Finns ju lovande instrument att testa. AI-läkare kan skalas upp. Och inte minst läkemedel som staten gott kunde subventionera mer av.
Midjourney Scanner (fullbody ultrasonic computational tomography)
Citera
2026-06-20, 14:52
  #298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
https://www.di.se/nyheter/mp-dags-for-fyradagarsvecka/

Tankar? Förmodligen drar han väljare till partiet..men vem ska betala kalaset?
Betalar är vi alla med lägre levnadsstandard. (Utom de som lämnar landet då).

Om allt skalades ned då så skulle alla inkomster och utgifter bara minska med 20%. Dvs vi skulle ha 80% kvar av lönen.

MEN

En del menar troligen att dom nog vill ha kvar polis, militär, brandkår, sjukvårt mm på samma nivå.
Och då blir det så att vi alla får minska våra inkomster och utgifter med 40%. Dvs vi får en lön som är 60% av nuvarande.

Dvs för den som får ut 20 kSEK per månad idag, hur bra går det att leva på 12 kSEK?
Det är vad det leder till.
Citera
2026-06-20, 15:10
  #299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Snickare, målare, elektriker, rörmokare om denna grupp skall jobba 4 dagars vecka med samma lön så måste priset ( per timme ) öka med 20 %

Skall detta även gälla för skolan ? Om lärarna skall jobba 4 dagar måste ju eleverna även ha 4 dagars vecka ?

Läkare, vårdpersonal måste ökas med 20 % för att täcka upp för den minskade tiden.
Vart hittar vi 20 % fler läkare någonstans i sverige ?
Det med "samma lön" är bara hjärndött svammel. (Jag säger inte att det var du som påstod det).

Med 20% mindre arbete så producerar vi 20% mindre och kan konsumera 20% mindre.

Det har inget med pengar att göra. Det har att göra med att man bara kan konsumera så mycket som det produceras.

Och vill vi då att polis, militär, brandkår, sjukvård mm skall vara på samma nivå som tidigare. Då får vi minska annan konsumtion MER.

----------------
Sedan går det inte kratta fram 20% fler läkare mm. Utan det får bli fd snickare och murare som får vara läkare. Helst ordnar man då så att det är de med hjärtat till vänster som blir behandlade av de.
__________________
Senast redigerad av ekbo251 2026-06-20 kl. 15:12.
Citera
2026-06-20, 15:13
  #300
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det med "samma lön" är bara hjärndött svammel. (Jag säger inte att det var du som påstod det).

Med 20% mindre arbete så producerar vi 20% mindre och kan konsumera 20% mindre.

Det har inget med pengar att göra. Det har att göra med att man bara kan konsumera så mycket som det produceras.

Och vill vi då att polis, militär, brandkår, sjukvård mm skall vara på samma nivå som tidigare. Då får vi minska annan konsumtion MER.
Fick vi mindre lön när vi gick till fem dagars arbetsvecka, lagstadgad semester etc? Vad är det som är så heligt och annorlunda med fem dagars arbetsvecka och 8 timmars arbetsdag jämfört med arbetstidsförkortningar i historien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in