Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Första tanken är ju att AI kan göra 1000-tals arbetslösa, fast AI gör ju att deras tjänster, t.ex läkare advokater lärare, utförs ändå så på något sätt tjänar vi ju in pengarna.
Detta talar ju för förkortad arbetstid. Om AI gör halva läkarens jobb kan ju läkaren arbeta mindre och allt fungerar ändå. Hoppas att inte i framtiden skolelever får en robot i stället för lärare i katedern.
Citat:
Men detta faller när man tänker på datoriseringen och internet som kommit 1980-2000. Ingen jobbar mindre tack vara dem. Alla jobbar tvärtom MER och jag själv driver ett företag som hade behövt 5 anställda på 1980-talet. Så jag är tröttare än någonsin, men tar hem 5 årslöner. Aldrig att jag skulle dela med mig.
Att alla jobbade mindre före 1980 är väl en överdrift. Man arbetar med annat nu. Blir nu uppringd ett par gånger per dag av någon som vill sälja någon vara eller tjänst till mig. Det slapp jag på 1970 talet.
Vi är alla olika. Om jag blev så trött av jobbet skulle jag jobba mindre. Vad ska du ha alla pengarna till?