Igår, 21:25
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Första tanken är ju att AI kan göra 1000-tals arbetslösa, fast AI gör ju att deras tjänster, t.ex läkare advokater lärare, utförs ändå så på något sätt tjänar vi ju in pengarna.
Detta talar ju för förkortad arbetstid. Om AI gör halva läkarens jobb kan ju läkaren arbeta mindre och allt fungerar ändå. Hoppas att inte i framtiden skolelever får en robot i stället för lärare i katedern.

Citat:
Men detta faller när man tänker på datoriseringen och internet som kommit 1980-2000. Ingen jobbar mindre tack vara dem. Alla jobbar tvärtom MER och jag själv driver ett företag som hade behövt 5 anställda på 1980-talet. Så jag är tröttare än någonsin, men tar hem 5 årslöner. Aldrig att jag skulle dela med mig.
Att alla jobbade mindre före 1980 är väl en överdrift. Man arbetar med annat nu. Blir nu uppringd ett par gånger per dag av någon som vill sälja någon vara eller tjänst till mig. Det slapp jag på 1970 talet.

Vi är alla olika. Om jag blev så trött av jobbet skulle jag jobba mindre. Vad ska du ha alla pengarna till?
Senast redigerad av Goulburn Igår kl. 21:28.
Citera
Igår, 21:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Detta talar ju för förkortad arbetstid. Om AI gör halva läkarens jobb kan ju läkaren arbeta mindre och allt fungerar ändå. Hoppas att inte i framtiden inte skolelever får en robot i stället för lärare i katedern.

Att alla jobbade mindre före 1980 är väl en överdrift. Man arbetar med annat nu. Blir nu uppringd ett par gånger per dag av någon som vill sälja någon vara eller tjänst till mig. Det slapp jag på 1970 talet.

Vi är alla olika. Om jag blev så trött av jobbet skulle jag jobba mindre. Vad ska du ha alla pengarna till?
Jag ror det blir en sammanslagning av detta. Om det kommer läkar-AI så kommer läkarna att fortsätta som vanligt med 40h-vecka men de kan kanske behandla dubbelt så många patienter. Och de blir då ännu tröttare. Samhället sparar massor. Som vi istället lägger på nya bilar. För så har det fungerat i 60 år på raken. 40-timmarsvecka kom ca 1970.

med "jobba lite" på 1970-talet menar jag inte få timmar, alla jobbade 40h-vecka. Men de gjorde mindre på den tiden och blev därför inte heller utbrända utan mådde rätt bra. Utbrändhet började först på 1990-talet, när datorer funnits i 15 år på alla kontor.
Citera
Igår, 21:34
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag ror det blir en sammanslagning av detta. Om det kommer läkar-AI så kommer läkarna att fortsätta som vanligt med 40h-vecka men de kan kanske behandla dubbelt så många patienter. Och de blir då ännu tröttare. Samhället sparar massor. Som vi istället lägger på nya bilar. För så har det fungerat i 60 år på raken. 40-timmarsvecka kom ca 1970.

med "jobba lite" på 1970-talet menar jag inte få timmar, alla jobbade 40h-vecka. Men de gjorde mindre på den tiden och blev därför inte heller utbrända utan mådde rätt bra. Utbrändhet började först på 1990-talet, när datorer funnits i 15 år på alla kontor.
Jag ser att du i alla fall orkar skriva en hel del inlägg på Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in