2026-06-14, 10:45
Medlem
Verkligen. Beklämmande att inte fler inser det här och att det går så långsamt på arbetsmarknaden för att få till förändringar.
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
Den som är hyfsat uppdaterad och hänger med på arbetsmarknaden inser att det här och basinkomst är den enda framtiden, samt lägre pensionsålder.

- Vi har åldersdiskriminering för gamla. Försök att få en 50/60-åring på nytt jobb eller att utbilda t.ex. en före detta snickare till tjänsteman eller tvärtom i den åldern och uppåt och tro att de får nytt jobb. Händer inte. Politiker har inte presenterat någon lösning på det här..

- Samma för den nyutbildade o unga, de har svårt att få jobb, för alltmer tas över av AI och effektiviseringar av teknik. Det här kommer att öka ännu mer nu närmsta åren. Politiken har inte än lösningar på det här.

- Vi behöver fler som jobbar mindre timmar. Inte mindre som jobbar fler timmar, vilket ofta är läget bland företag idag, kolla på utbrända etc.
Citera
2026-06-14, 11:53
Medlem
WhoreassEngdahls avatar
Mycket bra förslag, arbete är en vedervärdig form av tortyr som ska hållas till det minimum som krävs för att hålla igång samhälle och välfärd. Allt däröver som hamnar i de vidriga förtryckande rövhålen till kapitalistsvins fickor ska tas i från dem så att vi vanliga människor får tid för livet och slipper fängslas, torteras och plågas fem dagar i veckan. Det är alla vidriga jävla as till kapitalistsvin, storföretag och börsmiljardärer som ska stå för notan. Deras vinster ska minimeras och gå in i statskassan för att finansiera fyra dagars arbetsvecka. Går alla fantasivinster som dessa vidriga jävla as och rövhål till kapitalistsvin roffar åt sig istället in i statskassan för att finansiera välfärden går det med lätthet att ge oss vanliga människor som torteras fem dagar i veckan mer tid för det viktiga i livet, att leva och njuta.
Citera
2026-06-14, 12:25
Moderator
Tystnads avatar
Förslaget är naturligtvis bra för vem som jobba 40 t /veckan skulle inte vilja ha arbetstidsförkortning.

Problemet är att det är inte realistisk , har varit med ett tag och jobbar 40t / veckan och aldrig någonsin har man drivit detta till sin spets från Fackförbundet sida , man prioritera helt andra saker bla minima lönen dvs golvet , tjänste pension avsättningar och om man diskuterat arbetstiden så vill dom vill driva detta med en s.k "tidsbank" men detta är bara skitsnack för inget hänt på många år, flextid har man dock infört vilket är bra , blir ju lite som en arbetstidsförkortning men man får själv jobba in dessa timmar man kan plocka ut.
Den socialdemokratiska regeringen lovade i sin regeringsförklaring 1988 att lagstifta om en sjätte semestervecka man började med 2 dagar men allt gick åt pipan pga den ekonomiska krisen

Sedan har Sverige i 25 år massimporterat ca över 2 miljoner främlingar, varav många fortfarande inte kan försörja sig själv pga kan ej språket, obefintlig utbildning eller utbildning som ej är relevant för EU länderna så dessa hamnar i ett evigt bidragsberoende (hyra, mat kläder etc) Så enorma kostnader som måste betalas av dom som jobbar och betalar skatt

vissa Fackförbund har dock förhandlat sig till arbetstidsförkortning , bla målarna men här handlar det ju om man avstått från löneökningar vid förhandlingar med arbetsgivaren
Citera
2026-06-14, 12:58
Medlem
deerejohns avatar
Jag skulle kunna tänka mig 5 dagar per vecka. Vore rätt skönt tror jag. 4 dagar är att ta i. Jag hoppas folk begriper att 4 skulle innebära katastrof för ekonomin och inte rösta för sådana tokiga åtgärder, tyvärr vet vi ju genom att blicka bakåt att folk är ganska efterblivna.
Citera
2026-06-14, 13:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonterl
1970 hade vi historiskt låga klassklyftor. De som tjänat alla pengar på modernisering är de som redan har mer än de behöver och kan investera i att starta diverse företag. Det är ju inte knegaren som varit vinnaren, våra löner har inte ökats i takt med vinsten företagen själva tjänat.

Det är där skon klämmer, varför ska vi slita 40h/vecka när det finns underlag som visar att vi är lika produktiva på 30h/vecka? Mer fritid och produktivitet på samma nivå känns som en no-brainer för att byta till 6h arbetsdag. En vanlig person kan inte fokusera och orka med 8h/dag, man drar ut på tiden helt i onödan. Likvärdig produktivitet = samma intäkter som alltid. Ingen förlorar i det.

Jag har 1h till arbetet, 8/8/8 stämmer ju inte för någon som inte bor granne med jobbet. 10/6/8 blir det.

Visst förstår jag att det finns sektorer där det blir svårare. Men om en sjuksköterska inte behövde stressa arslet av sig 8h/dag kanske de inte går in i väggen så mycket som de gör? Kanske minskar sjukdom och psykisk ohälsa av att resten av landet slipper slita 8h/dag? Sen 2019 har stressrelaterad sjukskrivning ökat med 25%. Lösningen enligt mig är att gå till grundproblemet och se till att folk inte går in i väggen av denna ohållbara "göra som vi alltid gjort" attityd.
En del av våra skillnaden i åsikter beror t.ex på att jag har 5 minuter gång till mitt jobb, börjar när jag vill slutar när jag vill, sitter mest med dator, tjänar massor. Varför skulle jag någon gå ner i arbetstid.

Mycket riktigt har t.ex USA-arbetaren exakt samma reallön nu som 1971 när Nixon släppte valutan fri. Medans de rikaste 10% har 10-dubblat sin förmögenhet i reala termer och rikaste 1% snart äger halva USA. Alla pengar från effektivisering i USA har gått från de 90% fattigaste till de rikaste 10%. När folk börjar fatta det blir det en USA-revolution.

Men bättre är att höja skatterna för de rika i USA än att jobba mindre. Det är naturligtvis omöjligt med dagens indoktrinering "vi måste alltid sänka skatten" och jag ser ingen lösning där. De fattiga måste gå ut på gatan och fånga och låsa in de rika.

Återigen bläddrar du snabbt förbi det mycket stora problemet att det plötsligt skulle fattas 30.000 sjuksköterskor och det är omöjligt utan att vården för de äldre blir usel. Eller att alla sjuksköterskor jobbar 25% övertid.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-14 kl. 13:55.
Citera
2026-06-14, 13:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
En intressant tanke jag fick, någon som vet förslaget. Om man som jag INTE vill eller behöver gå ner i arbetstid utan fortsätter jobba 40 timmar (jag jobbar minst 60), ska man då med förslaget få 25% ökad lön för samma arbetstid? Eller tvingas man inte komma på onsdagar? Det låter ju absurt.
Citera
2026-06-14, 14:45
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Säger du att Sverigedemokraterna inte har flest arbetslösa väljare? För det behövs det ingen framstjärt för att ta reda på. Google räcker.

Du får även beakta procentuell del av väljarna. Men det klarar väl inte din framstjärts hjärna av.
Citera
2026-06-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Du får även beakta procentuell del av väljarna. Men det klarar väl inte din framstjärts hjärna av.
Visa mig då.
Citera
2026-06-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzell
Verkligen. Beklämmande att inte fler inser det här och att det går så långsamt på arbetsmarknaden för att få till förändringar.
Piratpartiet verkar ha insett det:

https://piratpartiet.se/sakpolitik-kategori/arbetsmarknad/

Men Piratpartiet är å andra sidan ett nytänkande framtidsparti för millennials som inte sitter fast i gamla unkna tankesystem från 1800- och 1900-talet.

Vi kommer dessvärre inte få någon verklig politisk förändring i landet förrän alla gamla jävla boomers gått i graven.
Citera
2026-06-14, 18:43
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraSlinky
Varför ska vi det med all fin teknik vi har?
30h/vecka för den som vill ha det så. Du och andra som vill arbeta mer kan ta två jobb för att få ihop 60h som på den gamla goda tiden.
Att jobba är inte allt i livet.
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Vården kollapsar även MED en strid ström av invällare. Både pga ökade patienttillströmningar men också anställda inom all form av vård som inte kan ett ord svenska och inte begriper ett skit, eller de grovt kriminella som ormar sej in precis överallt för penningtvätt, hantera droghandeln, stjäl rakt upp och ner allt de kan och roffa åt sej bidrag. Hela Sverige imploderar, men tycker du det är jobbigt att höra talas om det så är det väl bäst vi är tysta så du kan fortsätta lalla runt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Inom en av de största invandrargrupperna i Sverige (vilken även är mycket vård krävande) råder permanent 80 % arbetslöshet. Hur menar du att "skjukvården kollapsar utan invällare" för det fall Svenska skattebetalare INTE tvingas tillhandahålla livstids arbetsfri försörjning till dessa individer?
” – Idag är mer än var tredje undersköterska i kommunerna, nära hälften av tandläkarna och drygt var tredje läkare i regionerna utrikes födda. Utrikes födda utgör idag en betydande andel av arbetskraften inom sektorn och har stor betydelse för välfärdens kompetensförsörjning, säger Bodil Umegård, sektionschef på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR)”
https://skr.se/pressrum/aktuellt/nyhetsarkiv/storokningavutrikesfoddasomjobbarivalfarden.9640.h tml
Hrrm, var tredje läkare.
Citat:
Ursprungligen postat av bugg.och.jenka
De sjukvårdande invällarna täcker ju dock inte upp invällarnas gemensamma sjukvårdsbehov, såattehh...
Utan invandare kollapsar sjukvården, även rasist-pelle behöver vård nån gång.
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Blir dessa ”invällare” aldrig gamla eller sjuka?
De blir gamla men före det har fött barn som kan ta hand om oss.
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Det är definitivt dags för en kortare arbetsvecka.

Tack.

/SS
Citera
2026-06-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deerejohn
Jag skulle kunna tänka mig 5 dagar per vecka. Vore rätt skönt tror jag. 4 dagar är att ta i. Jag hoppas folk begriper att 4 skulle innebära katastrof för ekonomin och inte rösta för sådana tokiga åtgärder, tyvärr vet vi ju genom att blicka bakåt att folk är ganska efterblivna.

Varför skulle det innebära katastrof? Vi kan blicka bakåt och se att när arbetstiden kortades ner till 40 timmar så gick det alldeles utmärkt.

Det finns inget som säger att det krävs arbete på 40 timmar per anställd.
Citera
2026-06-14, 21:20
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
6 timmars arbetsdag eller 4 dagars vecka borde vara självklart. Produktiviteten har ökat flera gånger om, automatisering, robotar osv. Det är många decennier sedan sist, det är verkligen dags för detta. Hur kan man ens vara emot? Utvecklingen går åt det hållet. Vill vissa jobba dygnet runt så gör det ni, men tro inte att alla andra vill det bara för att ni vill det.
Det är väl bara för dig att gå ner på deltid om du värderar din fritid högre än lön? Varför drar du in oss andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in