Citat:
Ursprungligen postat av
flaschbackas
Har ju inte gått så bra i Kanada heller, de säljer annat och exporterar det utomlands istället. Sjukvården är hårt belastad osv…. Ser noll fördel med det. Ändra isf från böter till att ge nån form av vård för de som åker fast för bruk.
Jag menar folk hade varit jäkligt nöjd om det var avkriminaliserats eller okej att odla en eller två plantor hemma. Argumentet för legalisering är helt enkelt för att ta bort inkomst från kriminella, minska pressen på polisresurser och lugna häxjakten på folk som röker gräs. Om Sverige inte hade lagt så mycket tid på att springa efter folk som röker hade det varit lugnt.
Vi hade THC-A som folk nöjde sig med och köpte lagligt men nu ska även det göra olagligt. Det är lika ofarligt som THC. Dessa människor kommer nu att gå tillbaka till att antingen köpa gräs från kriminella, eller helt enkelt köpa andra betydligt farligare cannabinoider eller spice, bara för att det är "lagligt" och inte hunnit bli klassat.
Det är lite hopplöst med tanken på att enda argumentet är att människor kommer till skada, samtidigt som det finns så mycket data som tyder på att dessa människor faktiskt gör farligare saker när man ska förbjuda allt.
Jag sitter hellre i fängelse än att låta någon människa säga åt mig vad jag får stoppa i min kropp eller inte, speciellt när det handlar om en naturligt växande planta som ännu inte har dödat en enda person. För övrigt, pengarna som kommer från skatten kan man lägga på behandling av missbrukare istället, så argumentet för vården är helt värdelöst, speciellt när man tänker på hur få människor som snear när de röker, speciellt när det görs ansvarsfullt och kontrollerat.