2026-06-20, 19:06
Medlem
gracelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Cannabis är knark och inte alkohol och därför hamnar det i "förbjudet"-kategorin och det är synd och kanske kan ändras. Men jag förstår inte varför. Det finns ingen anledning för 20-åringar att röka på, men alkohol kan de få ta, det ingår i kulturen.

Enda orsaken till att cannabis är förbjudet, om det inte ger bestånde skador, är för att det inte finns 5000 år av kulturhistoria som styrker det, som t.ex vin.

Dock har jag sett Dr Phil.-program där man visar att unga som rökt mycket cannabis faktiskt får järnförändringar och det kan räcka som skäl för att bara äldre får använda cannabis. Finns ju även åldersgränser för alkohol så inget konstigt med det.

Jag håller med dig helt där, det handlar om historia och kultur. Däremot behöver man kanske fundera om ifall cannabis faktiskt är knark eller inte. Om vi ändå kan erkänna att vi har normaliserat ett gift, varför fortsätter vi jaga och förstöra livet på de som vill röka istället för att dricka? Det är ju trots allt inget i jämförelse med alkohol. Problemet enligt mig är de som råkar illa ut är de som brukar. Gängen tjänar på det, polisen tjänar på det. Brukare får betala böter och får ett prick i registret för att de rökte en joint hemma på en lördag..

Jag håller med att unga inte ska få tillgång till det, 20 års gräns hade passat här med. Ingen här hävdar att knark är bra, men är cannabis verkligen knark?

Det finns ingen lag eller straff som kan få pundare att sluta punda, det är helt enkelt en sjukdom. Självklart ska vi inte tillåta folk att springa runt på gatorna och skjuta sprutor, men det är så långt från dessa personer som sitter hemma och röker en joint, lite likt någon som tar några öl medans de sitter och snackar skit på nätet (även jag ibland )
Senast redigerad av graceless 2026-06-20 kl. 19:11.
Citera
2026-06-20, 19:08
Medlem
gracelesss avatar
Citat:
Till skillnad från dig så tror jag polisen vet bättre vad de får och inte får göra och jag litar fullständigt på dem.

Politiker däremot behöver man inte lita på, de kan bygga sina åsikter på propaganda eller idealism. Se här när man utvärderar USAs cannabis-legalisering för 10 år sedan. Absolut ingenting som utlovades har inträffat.

USA är tyvärr inget bra exempel på något annat än chaos. Du borde kanske titta på Canada, Amsterdam och andra vettiga länder som har legaliserat. USA har helt enkelt så många olika variabler och problem så att det inte går att konstatera något tyvärr, enligt mig iaf.
Citera
2026-06-20, 19:09
Medlem
Citat:
Hehe det är jag redan från mitt jobb. Och ingen får förbjuda mig att jobba.
Samma. Mitt jobb är jätteviktigt för mig.
Citera
2026-06-20, 19:11
Medlem
men måste inte politiker erkänna att dom haft fel dom senaste... 20-50 åren i så fall?

det måste du väl ändå förstå att det aldrig kommer ske haha

kanske när alla alkis boomers gått i graven
Citera
2026-06-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vi är runt dig hela tiden och du märker det inte ens.
Åh, tro mig. Vi märker.
Citera
2026-06-20, 23:08
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Centerpartiets förslag om att avkriminalisera narkotika i kroppen är därför klokt. Det betyder inte att narkotika accepteras. Det betyder att samhället möter beroende med vård, stöd och ansvar – inte bara straff.
Varför ska vi inte acceptera narkotika? Det är ett paraplybegrepp för alla olagliga droger, inklusive cannabis. Eventuella förbud bör riktas in på tyngre droger som kokain eller derivat som har starka bieffekter. Att bedriva en moralkärringskamp mot ungar som röker gräs är så otroligt boomigt.
Citera
2026-06-20, 23:36
Medlem
Att bli jagad av polisen för att man har THC i sin kropp är en bisarr upplevelse och man lär sig inget förutom att snuten är svin.

Att bli stämd och få ens mål prövat i tingsrätten för att man nekar till brott i förhör är ett jävla skämt. En böter på över 5k och uthängd som någon form av knarkare på lexbase också är helt sjukt.

Det är onda människor som har format ett system som är såhär och nolltoleransen funkar uppenbarligen inte. Dom flesta som använder cannabis eller andra droger frekvent gör det på grund av skäl och bötfällningar sätter inte stopp för saken.
Citera
2026-06-20, 23:40
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Vi lever i det präktiga konsensus sverige som även i den här frågan vet bättre än resten av världen.

Någon ändring lär vi inte uppleva
Citera
2026-06-21, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graceless
USA är tyvärr inget bra exempel på något annat än chaos. Du borde kanske titta på Canada, Amsterdam och andra vettiga länder som har legaliserat. USA har helt enkelt så många olika variabler och problem så att det inte går att konstatera något tyvärr, enligt mig iaf.

Har ju inte gått så bra i Kanada heller, de säljer annat och exporterar det utomlands istället. Sjukvården är hårt belastad osv…. Ser noll fördel med det. Ändra isf från böter till att ge nån form av vård för de som åker fast för bruk.
Citera
2026-06-21, 00:28
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ingen vill träffa på en drogis i trafiken, ens om de kommer på cykel eller sparkcykel. Blir bucklor även då. Kör de bil kan det bli dödligt för dig som träffar på dem.

Som sagt, sitter du hemma 24/7 och knarkar skiter jag i dig och vad du gör, så länge det inte drabbar andra oskyldiga.

Personen skrev inte att den är i trafiken påverkad. Det var inte det er diskussion handlade om. Hur jävla dum är du? Hur mycket måste man knarka för att bli sådär dum?
Citera
2026-06-21, 00:29
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Alkohol är en laglig drog och lättare att kolla på plats. Att dra in alla på pissprov kostar oanade både pengar och resurser.

Men din jävla sopa, tror du att droger slutar existera bara för att de är olagliga? Omyndigförklara dig själv samt sluta slösa sidutrymme på ett forum med ditt värdelösa nonsens.
Citera
2026-06-21, 00:31
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Det är onda människor som har format ett system som är såhär och nolltoleransen funkar uppenbarligen inte.

Ja. Som jag konstaterare tidigare: Rätten att bestämma över sin egen kropp är ett grundvillkor för demokrati.

Alltså: Att vara förespråkare av restriktiv narkotikapolitik är att vara antidemokrat. Det är ingen retorisk överdrift. Det är en logisk självklarhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in