2026-06-16, 19:37
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Golfströmmen ingår i AMOC.
orkar inte tjata med dig mer du kan nog inte mycket.
Ja, Golfströmmen är en del av AMOC, men de är inte samma sak. Golfströmmen är huvudsakligen vind- och rotationsdriven, medan AMOC (kolla upp vad O:et står för i AMOC) definieras av den densitetsdrivna omvälvningscirkulationen och djupvattenbildningen i Nordatlanten. Att jordens rotation behövs för att havsströmmar ska existera säger inget om vad som styr variationer i AMOC:s styrka. Det är därför forskningen fokuserar på temperatur och salthalt och inte på jordens rotation.
Senast redigerad av MrArtur 2026-06-16 kl. 19:42.
Citera
2026-06-16, 19:43
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, Golfströmmen är en del av AMOC, men de är inte samma sak. Golfströmmen är en ytström som huvudsakligen är vind- och rotationsdriven, medan AMOC är den storskaliga omvälvningscirkulationen som även omfattar den densitetsdrivna djupvattenbildningen i Nordatlanten. Det är därför forskningen om en försvagad AMOC fokuserar på temperatur och salthalt, inte på förändringar i jordens rotation.

Det är uppenbart att dina egna uttalanden kommer från okunskap och bristande slutledningsförmågor.
Jag har aldrig påstått att det är samma sak,
men AMOC är ett system av strömmar där golfströmmen är en viktig del.

Varför sittetr du och ljuger om dina meddebattörer, och sen kallar du mig okunnig utifrån dina lögner!!

Otroligt usel debatt-teknik, oförskämd otrevlig och lögnhals, och okunnig.
Citera
2026-06-16, 20:00
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Jag har aldrig påstått att det är samma sak,
men AMOC är ett system av strömmar där golfströmmen är en viktig del.

Varför sittetr du och ljuger om dina meddebattörer, och sen kallar du mig okunnig utifrån dina lögner!!

Otroligt usel debatt-teknik, oförskämd otrevlig och lögnhals, och okunnig.
°
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

AMOC är en termohalin cirkulation. Något du inte ens verkar erkänna som ett fenomen?
I inlägget ovan var det du som kopplade ihop detta med golfströmmen.

Det är uppenbart att du är ointresserad.

AMOC slowdown har med de faktorer jag nämnt att göra. Och inte med jordens rotation.
Senast redigerad av MrArtur 2026-06-16 kl. 20:05.
Citera
2026-06-19, 21:33
Medlem
Nixters avatar
...Vi fick höra att en uppvärmning på 1,5 °C skulle leda till att 90 % av världens korallrev dog.

Den prognosen kom direkt från IPCC och spreds flitigt av aktivistiska medier som SVT, Aftonbladet, DN mfl.

Men enligt officiella dataserier har vi redan nått 1,5 °C, och någon massdöd av korallrev har inte inträffat.

Korallreven finns inte bara kvar – de frodas. Stora barriärrevet har under de senaste åren uppvisat rekordhög koralltäckning, enligt undersökningar från Australian Institute of Marine Science.

Ännu en gång ser vi alltså en allvarlig, apokalyptisk klimatvarning som inte ens kom i närheten av den faktiska utvecklingen.

Men glöm inte - du skall äta insekter.
Citera
2026-06-19, 21:38
Medlem
Nixters avatar
Juni månad...

Juni 2026 har varit ovanligt kall i stora delar av Kina, särskilt på högplatåerna i västra och norra delarna av landet. På flera platser har temperaturerna legat runt noll grader, något som är mycket ovanligt för årstiden.

Det handlar inte om en enstaka köldknäppar. Under juni har flera väderstationer slagit eller tangerat rekord för låga temperaturer, både när det gäller dygnsminimum och dagstemperaturer.

Samtidigt visar temperaturdata från Arktis att den så kallade höga Arktis-regionen haft en av de kallaste inledningarna på smältsäsongen sedan mätningarna började mätas 1958.

Det här är exempel på fakta som aldrig får samma uppmärksamhet som värmerekord. Bilden av klimatutvecklingen är betydligt mer komplex än vad som ofta framställs, och utvecklingen i både Kina och Arktis i Juni visar att verkligheten inte följer de politiska och ideologiska alarmistiska prognoserna vänstern driver.
Citera
2026-06-20, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Juni månad...

Juni 2026 har varit ovanligt kall i stora delar av Kina, särskilt på högplatåerna i västra och norra delarna av landet. På flera platser har temperaturerna legat runt noll grader, något som är mycket ovanligt för årstiden.

Det handlar inte om en enstaka köldknäppar. Under juni har flera väderstationer slagit eller tangerat rekord för låga temperaturer, både när det gäller dygnsminimum och dagstemperaturer.

Samtidigt visar temperaturdata från Arktis att den så kallade höga Arktis-regionen haft en av de kallaste inledningarna på smältsäsongen sedan mätningarna började mätas 1958.

Det här är exempel på fakta som aldrig får samma uppmärksamhet som värmerekord. Bilden av klimatutvecklingen är betydligt mer komplex än vad som ofta framställs, och utvecklingen i både Kina och Arktis i Juni visar att verkligheten inte följer de politiska och ideologiska alarmistiska prognoserna vänstern driver.
i mitt-juni-perioden 2026 ligger isutbredningen på rekordlåg nivå för årstiden, till och med under det absoluta rekordlåga året 2012 I Antarktis . Det här är data från NSIDC (USA:s isdata-center), uppdaterat för dagar sedan.

Hittar noll specifikt gällande Kina där det nationellt snarare varit ungefär som vanligt, men att det lokalt kan slås köldrekord är helt I vad forskarna kommunicerat.
Citera
2026-06-21, 10:03
Medlem
Citat:
...Vi fick höra att en uppvärmning på 1,5 °C skulle leda till att 90 % av världens korallrev dog.

Den prognosen kom direkt från IPCC och spreds flitigt av aktivistiska medier som SVT, Aftonbladet, DN mfl.

Men enligt officiella dataserier har vi redan nått 1,5 °C, och någon massdöd av korallrev har inte inträffat.

Korallreven finns inte bara kvar – de frodas. Stora barriärrevet har under de senaste åren uppvisat rekordhög koralltäckning, enligt undersökningar från Australian Institute of Marine Science.

Ännu en gång ser vi alltså en allvarlig, apokalyptisk klimatvarning som inte ens kom i närheten av den faktiska utvecklingen.

Men glöm inte - du skall äta insekter.
Har du någon källa till det här?
Citera
2026-06-22, 11:37
Avslutad
Varmt o skönt nu i Frankrike, under dagen väntas temperaturerna nå upp till 43 grader.

Paris omfattas av röd varning.
Eiffeltornet har installerat kylsystem med vattenånga för att svalka besökare.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/varmebolja-i-europa-folj-senaste-nytt?inlagg=9a3ca8cc950a584a66cf02c9120dafa9
Citera
2026-06-22, 15:15
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
i mitt-juni-perioden 2026 ligger isutbredningen på rekordlåg nivå för årstiden, till och med under det absoluta rekordlåga året 2012 I Antarktis . Det här är data från NSIDC (USA:s isdata-center), uppdaterat för dagar sedan.

Hittar noll specifikt gällande Kina där det nationellt snarare varit ungefär som vanligt, men att det lokalt kan slås köldrekord är helt I vad forskarna kommunicerat.

Vad pratar du om? Att isutbredningen låg i den lägre delen av spannet 2012 stämmer, men du utgår från relativt ny mätdata. Om vi istället tittar längre tillbaka i tiden, exempelvis på 1950-talet, var isutbredningen periodvis betydligt lägre än idag och isen var dessutom tunnare.

Man kan i princip alltid få fram det resultat man vill ha om man väljer en tillräckligt kort tidsperiod att utgå från. På 1950-talet var både världens befolkning och CO₂-utsläppen avsevärt lägre än idag. Hur förklarar du då att isutbredningen samtidigt kunde vara så mycket mindre?

För att förstå utvecklingen måste man se till längre tidsperspektiv och naturliga variationer, inte bara jämföra med en enskild period som råkar stödja den slutsats man redan har bestämt sig för.

Summerat: ligger isutbredning i det lägre spannet 2026 ja, är det alarmerande, nej. Kan isutbredning 2026 öka jämfört ex 2012, ja allt tyder på att isutbredning nu ökar jämfört 2012, efter sommaren ser vi sannolikt en utbredning större än jämfört år 2012.
Senast redigerad av Nixter 2026-06-22 kl. 15:19.
Citera
2026-06-22, 15:18
Avstängd
Jag får verkligen inte ihop det varför jag ska sluta köpa plastpåse på ica när kina smäller upp ett kolkraftverk i veckan som typ motsvarar att hela jordens befolkning köper en plastpåse var?

Det är de stora utsläppen som måste minska, inte att jag kör 50% mindre bil eller skiter i att köpa en plastpåse på ica.
Citera
2026-06-23, 09:32
Medlem
Citat:
Vad pratar du om? Att isutbredningen låg i den lägre delen av spannet 2012 stämmer, men du utgår från relativt ny mätdata. Om vi istället tittar längre tillbaka i tiden, exempelvis på 1950-talet, var isutbredningen periodvis betydligt lägre än idag och isen var dessutom tunnare.
Har du någon källa till det? Googlar jag hittar jag bara motsatsen.

https://www.climate.gov/media/16313

https://skepticalscience.com/Arctic-sea-ice-take-2.html

Du får gärna ge den förra källan jag bad om också.
Citera
2026-06-23, 12:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag får verkligen inte ihop det varför jag ska sluta köpa plastpåse på ica när kina smäller upp ett kolkraftverk i veckan som typ motsvarar att hela jordens befolkning köper en plastpåse var?

Det är de stora utsläppen som måste minska, inte att jag kör 50% mindre bil eller skiter i att köpa en plastpåse på ica.

Kinas utsläpp har börjat minska, och plastpåsarna är mest symbolpolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in