2026-06-21, 00:18
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, alltid en gubbe bakom ratten när man ser en cab. Har äntligen råd med sin drömbil. Men hur kul är det egentligen? Alla gubbar kör laglig hastighet med sina 300+ hästar.

Jag brukar tänka samma sak, särskilt om gamlingar i elbil.
Här har dom betalat massor för hästkrafter.. men vad gör dom?
Kör som sniglar.
När jag ser en elbil på håll i korsning numera, och behöver snabbt bedöma hastigheten om jag hinner korsa dess vägbana eller ej, så brukar jag göra det.
Min hjärna registrerar det som ett "slött fordon".
Citera
2026-06-21, 00:24
Medlem
rusmags avatar
Definiera "gubbe"?

Jag köpte mig en Porsche cab för några år sedan, då var jag 39... Får väl skylla på "40 årskris" eller nåt åt det hållet.

Äh, om man har råd så kan man köpa sig en schysst cab redan som relativt ung. Sen är det ju så att många äldre personer gör det som nån slags uppfyllan av drömmar.
Citera
2026-06-21, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Definiera "gubbe"?

Jag köpte mig en Porsche cab för några år sedan, då var jag 39... Får väl skylla på "40 årskris" eller nåt åt det hållet.

Äh, om man har råd så kan man köpa sig en schysst cab redan som relativt ung. Sen är det ju så att många äldre personer gör det som nån slags uppfyllan av drömmar.
Någon som skriver gubbe om andra män är väl medelålders gissar jag.
Citera
2026-06-21, 00:59
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Definiera "gubbe"?

TS skriver "Skulle uppskatta att många är mellan 60-80 år gamla".
Citera
2026-06-21, 01:02
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
TS skriver "Skulle uppskatta att många är mellan 60-80 år gamla".

Sant, var lite snabb med mitt inlägg.. Nåväl. Vad bra, då är man inte gubbe i vart fall enligt TS definition ;-)
Citera
2026-06-21, 01:06
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Jag brukar tänka samma sak, särskilt om gamlingar i elbil.
Här har dom betalat massor för hästkrafter.. men vad gör dom?
Kör som sniglar.
När jag ser en elbil på håll i korsning numera, och behöver snabbt bedöma hastigheten om jag hinner korsa dess vägbana eller ej, så brukar jag göra det.
Min hjärna registrerar det som ett "slött fordon".
Jag tänker samma. En elbil är som mest energieffektiv i låga hastigheter (runt 20–50 km/h). Över 90 km/h stiger energiförbrukningskurvan snabbt. Så många är nog småsnåla och puttrar fram för att spara el/räckvidd.
Citera
2026-06-21, 01:08
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Sant, var lite snabb med mitt inlägg.. Nåväl. Vad bra, då är man inte gubbe i vart fall enligt TS definition ;-)
Nej, du har långt kvar
Citera
2026-06-21, 01:13
Medlem
Blaskas avatar
Man prioriterar väl annat som yngre.
Citera
2026-06-21, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Efter 50 brukar väl de flesta få någon slags 50-årskris?
Om de inte köper en HD så blir det en sportbil

Medan yngre män ofta har en mer ansträngd ekonomin, har småbarn
Då blir det ofta en mer ekonomisk familjebil
Tänker mer praktiskt

Fortfarande inte träffat någon som haft de här såkallade ålderskriserna. De allra flesta har varken en HD eller en sportbil heller.

Anser att det är en myt.
Citera
2026-06-21, 02:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Jag är 48 och kör porsche och lamborghini.
Har haft porsche sedan 32 år gammal.

Är jag gubbe?

Låter som du är på god väg om inte annat. 😁
Citera
2026-06-21, 03:37
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag kan ha en ganska bred definition på det. Men visst vet jag att att man kan ha olika syn på det, men i grunden en 2-sitsig bil eller möjligen 2+2.

Porsche 911, boxster, BMW Z3/Z4, Mercedes CLK/SLK, Ford Mustang, Camaro, Corvette, Dodge Viper, Mazda Miata, Ferrari, Lambo, Jaguar etc etc. Både nya, gamla, klassiker. I 99 fall av 100 en gubbe bakom ratten.

Även om det finns prestanda hos Mercedes AMG, BMWs m-modeller, Audi RS etc räknar inte jag dessa i grunden 4-sitsiga bilar som sportbilar. Det är inte de jag tänker på.

Varför det ser ut så här? Visst kan pengar spela in, men knappast hela förklaringen. Man behöver ju numera inte tömma kontot för att köpa sig en rolig bil. Jag lutar mer åt att det är otrendigt och en livsstil som inte tilltalar så många yngre. Att plocka ut en ny Mustang cab har det nästan samma gubbvarning som att gå med rullator?

” BMW Z3/Z4, Mercedes CLK/SLK, Ford Mustang, Camaro, mazda Miata,”

Då jag ser mig om en hel del i Sverige .
Vill man jag påstå en 1/3 körs av kvinnor
Citera
2026-06-21, 05:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Men 300 hästar? Det var ju hur häftigt som helst förra årtusendet, men idag finns det ju ett stort antal vanliga familjebilar med mer är 300 hästar.
Japp, men tvivlar på att de familjebilarna kommer överleva 50 år. Sedan är de inte lika snygga heller, men det är förstås en smaksak. För egen del har jag 100ggr hellre en bil i pansarplåt med rykande v8 än en batteridriven plastbil som hamnar på skroten om 15år. Framförallt är äldre bilar mer lättmekade, man behöver inte inte adoptera en bilmekaniker som tar 2k/h för att byta en lampa.
Ser det även som ett fritidsintresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in