Citat:
Ursprungligen postat av
Alexosigge
Var på besök hos en familj under midsommar och de hade en fullstor källare.
Herregud så mycket extra utrymme. Varför i helvete har man slutat med detta? Kostnaden förstås men hur mycket skulle inte en källare vara värd på en nybyggd femmiljonersvilla? En miljon skulle jag säga.
Håller med. Synd man inte bygger källare - för det känns som en dimension till.
Men traditionellt var det ingen källare inomhus - man byggde en separat jordkällare (av sten) som höll sig frostfri på vintern och kall på sommaren.
Sedan kom en period då man byggde en liten källare som man gick ner i genom en lucka i köksgolvet. Kunde vara ett litet eller ibland ett större rum.
Här finns en ruin av ett gammalt hus som varit länsmansbostad. Där finns källare som varit häkte/finka.
Men vanliga bostadshus med källare är under en kortare period jag gissar från förra sekelskiftet till sjuttiotalet.
Jag har ett hus från fyrtiotalet och använder garaget som verkstad, och ett mindre rum som förvaring av olika redskap verktyg handmaskiner och materiel. Ett är pannrum med däck och ett är tvätt och färgburkar m.m.
Och det händer jag går ner bara för att få det lite svalare.
Nackdelar - jag måste ha koll på fuktigheten. Använder avfuktare. Och på vintern kan temperaturen krypa seriöst nära noll grader. Men det har aldrig frusit, även om jag sett lite frost på ett fönster.