2026-06-20, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Market huset står på är viktig.

Jag har källare hus som står på sandmark , naturligt dränering inget vatten drag nära, torrt som satan inga fuktproblem

Good for you.

Alla marker är inte lika, vilket gör att källare kan vara ett bra eller sämre val beroende på vart man bor. I mitt fall är källare ett sämre val.
Alternativt: att man räknar med att dränera sin källare med vad för tidsmässigt mellanrum som krävs. Vilket jag inte är intresserad av, därav att jag köpte hus utan källare.
Citera
2026-06-20, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Den huvudsakliga orsaken är väl risken för fukt och allt vad det kan innebära, men vi har källare, och det är skönt att ha tvättstuga, pannrum bastu och en massa lagringsutrymme på ett annat plan än där vi vanligtvis befinner oss.
Dessutom är det svalt och skönt i källaren även om det är varmt i resten av huset.
Lever där på sommaren när det är för varmt.
Se till att lösa bra ventilation bara så är det grymt utrymme.
Citera
2026-06-20, 22:22
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Då är i princip alla hyreshus i hela sverige tickande bomber
Nu när du säger det. Två lägenhetshus jag bott i har fått källaren fylld. Bara en tidsfråga.
Citera
2026-06-20, 22:24
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det lustigaste med argumentet "risk för fuktskador" är att det egentligen mest visar på att kompetensen hos svenska byggbranschen gått ner i graven. [...]

Men då de flesta som bygger nytt i dagsläget lägger ut hela byggprocessen på lallarföretag som består av ett gäng klåpare som fuskbygger för att nå "lägsta kostnad för högsta möjliga vinst". Något som i praktiken gör att det ganska ofta blir ett dyrt högriskprojekt för den som i slutändan betalar för bygget.

Självklart finns det fortfarande riktigt duktiga och kompetenta byggarbetare i Sverige, men de är i kraftig minoritet.
Är inte detta en generationsfråga också? Generationen innan boomersarna var väl av virket att ingenjörer och kommungubbar gick ut fysiskt till platsen och stenkollade så att man fyllde på med rätt sorts makadam innan gjutning etc. Jag har fått intrycket av att dagens pappersvändare mest vill sitta på ett kontor och fisa och då är det lätt att fuska för ingen orkar gå ut och kolla.
Citera
2026-06-20, 22:28
Medlem
Sunimods avatar
Vi har ett hus med källare. Alltså suterränghus där halva undre våningen är under jord.
På en väl dränerad tomt med sluttning.
Inga problem och vi fick ytterligare 100 kvadrat i form av tvättstuga/pannrum, toa/dusch och förråd samt två sovrum och ett eget välutrustat gym.

Bara dårar bygger hus på lågt belägna ställen med källare som kan översvämmas.
Bara dårar inser inte hur man ska fixa sådant här utan gläfser här på forumet.
Dårar som gnäller här och bor i hyreshus.
Citera
2026-06-20, 22:34
Medlem
Vi är helnöjda med vår källare! Bra med utrymme och vi har sovit där med jämna mellanrum under de varmaste dagarna på somrarna. Inte haft några problem med fukt eller översvämningar.
Citera
2026-06-20, 22:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Handikappsgrej, hus med källare har ofta första våningen en halv våning upp, skippar man källare kan första våningen ligga i markplan och det är en stor grej för människor som använder rullstol, rullator eller kanske bara har lite svårt med trappor.
Citera
2026-06-20, 22:41
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Är inte detta en generationsfråga också? Generationen innan boomersarna var väl av virket att ingenjörer och kommungubbar gick ut fysiskt till platsen och stenkollade så att man fyllde på med rätt sorts makadam innan gjutning etc. Jag har fått intrycket av att dagens pappersvändare mest vill sitta på ett kontor och fisa och då är det lätt att fuska för ingen orkar gå ut och kolla.

Jo, det har du nog helt rätt i. Folk var noggrannare, hade yrkesstolthet och tog ansvar för sina uppgifter en gång i tiden. Nu ligger fokus på annat.

Det är även stor skillnad på husen byggda före WWII och husen byggda efter. Redan då började fusket på grund av bristande tillgänglighet till visst material. Dock var det ju en övergående materialbrist, men då fanns lättnaderna redan och sedan har det fortsatt på det spåret.

Inte direkt utveckling av samhället utan snarare avveckling...
Citera
2026-06-20, 22:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diabolic-Sikence
Inte haft några problem med fukt eller översvämningar.
Besökt några källare som varit riktigt riktigt vidriga, gamla villor med oljepanna som bytts till fjärrvärme idiotlösning för ingen hade gjort nåt åt fukten, oljepannan torkar ut men fjärrvärmen gör det inte istället har fukten bara byggts på och på och på.

Slängde kartonger från en sån källare, kunde både se och känna att kartongerna hade sugit åt sig rejält med fukt, ska man byta oljepanna till fjärrvärme eller liknande så måste man se över dränering och kanske även sätta in en avfuktare.
Citera
2026-06-20, 22:51
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har haft två översvämningar på 14 år i min villa från 1924 på plan mark mitt i Lund. Så numera har jag ingenting på golvet i källaren, jag byggde ett extra vindsrum över garaget för förvaring. Båda översvämningarna var via avloppet och en toalett + golvbrunn i källaren. Visar sig att Lund har 100 år gammal dränering som inte klarar jätteregn så deras avlopp skjuter in vatten baklänges. Lund beräknas behöver 40 år för att uppdatera alla sina avlopp.
Är inte Lund en riktig fattigkommun pga. att en massa studenter ska ha ditt och datt men de drar inte in pengar till kommunkassan? Det känns lite som Ebberöds bank att försöka få ordning i en sådan ekonomi.
Citera
2026-06-20, 22:55
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Besökt några källare som varit riktigt riktigt vidriga, gamla villor med oljepanna som bytts till fjärrvärme idiotlösning för ingen hade gjort nåt åt fukten, oljepannan torkar ut men fjärrvärmen gör det inte istället har fukten bara byggts på och på och på.

Slängde kartonger från en sån källare, kunde både se och känna att kartongerna hade sugit åt sig rejält med fukt, ska man byta oljepanna till fjärrvärme eller liknande så måste man se över dränering och kanske även sätta in en avfuktare.
Fuktproblem går till stor del att hantera genom bra ventilation.
Citera
2026-06-20, 23:06
Medlem
Problemet är att du underskattar kostnaden. En fullstor källare är inte bara “ett extra våningsplan”, utan innebär schaktning, bortforsling av massor, dränering, isolering, fuktskydd och ofta betydligt mer betong. Många väljer hellre att lägga samma pengar på större boyta ovan mark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in