2026-06-20, 23:08
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Svammel. Det finns ingen korrelation mellan äktenskap och kvinnomisshandel, än mindre till mord. Kvinnor misshandlas och mördas lika mycket idag om inte mer och i de fall män skadar kvinnor bör detta naturligtvis bestraffas stenhårt och kvinnans (riktiga) rättigheter skyddas. Det är fortfarande inget argument mot äktenskapet i sig, däremot mot ett omoralisk agerande.

Mer svammel. Svenska folket kommer gå under med nuvarande utveckling och med det allt gott som vi svenskar tar för givet. Ironiskt nog även de liberala värderingar (inte mig emot) du företräder. Ett väldigt cyniskt, moraliskt ihåligt och grymt synsätt faktiskt.
Nu kommer vi in på en lite annan diskussion här men det finns inget egenvärde i att förhindra att just svenskar går under. Den svenska kulturen är väldigt närliggande folken runtomkring och nationalstaten är en relativt modern uppfinning, knappt tvåhundra år gammal. Alltså är de flesta kultursvenska sedvänjor också relativt moderna. Att tvinga människor som växt ifrån varandra och kanske till och med ogillar varandra att ändå leva ihop för inbillningar om att ”svenskheten” på något sätt måste räddas är givetvis svammel om något.

Talar vi däremot om den västerländska kulturen som genomsyrar Europa och USA så kommer inte den att gå under i första taget. Däremot går det att ifrågasätta nyttan och värdet i just det lilla svenska utskott på trädstammen som det moderna Sverige utgör. Vore det en absolut katastrof och ovärderlig förlust om just denna kvist bröts av? Nej, inte i det stora hela. Det hade heller inte påverkat den allmäneuropeiska tillvaron. Europa hade fortsatt att vara Europa ändå. Så att tvinga människor i olycka med monstruös lagstiftning för att hålla ett av de minsta skeppen i flottans bakre led flytande är varken humant ellet rimligt.
Citera
2026-06-20, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Antagligen vore det bättre. Det är ju liksom hela tanken med giftemål, att man lovar inför Gud att stå vid den andras sida till döden skiljer de åt.

Varför gifta sig om man inte är redo för det?
Ska syftet med giftermålet vara att avge ett löfte till Gud så kommer inte många svenskar att se någon mening med att gifta sig.
Citera
2026-06-20, 23:45
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag frågade förresten AI.

Att inte låta människor själva bestämma när en relation tar slut är ett scenario jämförbart med att inte låta människor bestämma när och med vem en relation ska inledas.
Goddag yxskaft! Påtvingade äktenskap och hedersrelaterat förtryck har inget med svenska äktenskap att göra och bevisar ju bara min poäng att en liberal syn på äktenskapet går hand i hand med den liberala/förvirrade synen på vad som är svenskt.

Du har helt enkelt inga fakta till stöd för ditt svammel om att äktenskapet är negativt för kvinnor. Sanningen är tvärtom att äktenskapet ur flera perspektiv är till nytta för kvinnan och såklart även för barnen.

Nej, det är en jävla skillnad eftersom du gjort ett val som blandat in en eller flera andra människor vilket därför kräver ett ansvar.

Naturligtvis ska inte människor helt utan konsekvenser egoistiskt bestämma hursomhelst varsomhelst närsomhelst baserat på att de är "olyckliga". Detta är ren dårskap och leder till mer lidande och bör såklart på olika sätt motverkas. Finns ingen anledning att vara godtycklig i detta hänseende.
Senast redigerad av skillnad 2026-06-20 kl. 23:50.
Citera
2026-06-20, 23:58
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Goddag yxskaft! Påtvingade äktenskap och hedersrelaterat förtryck har inget svenska äktenskap att göra och bevisar ju bara min poäng att en liberal syn på äktenskapet går hand i hand med den liberala synen på vad som är svenskt.

Du har helt enkelt inga fakta till stöd för ditt svammel om att äktenskapet är negativt för kvinnor. Sanningen är tvärtom att äktenskapet ur flera perspektiv är till nytta för kvinnan och såklart även för barnen.

Nej, det är en jävla skillnad eftersom du gjort ett val som blandat in en eller flera andra människor vilket därför kräver ett ansvar.

Naturligtvis ska inte människor helt utan konsekvenser egoistiskt bestämma hursomhelst varsomhelst närsomhelst baserat på att de är "olyckliga". Detta är såklart är ren dårskap och leder till mer lidande och bör såklart motverkas.
Fast jag kom ju faktiskt med en källa och argument till varför det är en dålig idé att låta andra än paret själva besluta om hur relationer ska se ut. Du kommer ju bara med avfärdanden och helt ostyrkta tyckanden.

För faktum är att västerländska gamla äktenskapsseder påminner ganska mycket om muslimska tvångsgiften. Människor som är stollenationella brukar ju lovorda så kallad ”vit sharia”, det har vi hört gång på gång och det är i allt väsentligt även det du pratar om här. Människor ska inte ha rätt att avsluta sina relationer ifall de inte fungerar eftersom ”vi måste säkra existensen för vårt folk blablabla…”. Hur skiljer det sig från religiösa former av tvångsäktenskap? Kommer det att skapa starka familjer eller kommer det att skapa krigszoner där dysfunktionella individer trasas mot varandra eftersom de inte kommer ur en relation som de påbörjade i tonåren men som nu är destruktiv? Allting i livet måste inte vara en kamp. Det är okej att ge upp och byta spår ifall något inte fungerar.

Om staten ska bestämma att du inte får skilja dig, vad blir nästa steg? Ska din far köpslå med pappan till en lämplig ung blond kvinna med barnbärande höfter i grannskapet så att ni kan få många ariska pojkar att skicka till militären? Är det så den ”svenska essensen” ska bevaras?
Citera
2026-06-21, 08:53
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Ska syftet med giftermålet vara att avge ett löfte till Gud så kommer inte många svenskar att se någon mening med att gifta sig.

Perfekt, då slutar vi lova saker vi inte planerat att hålla.
Citera
2026-06-21, 08:58
Medlem
Citat:
Goddag yxskaft! Påtvingade äktenskap och hedersrelaterat förtryck har inget med svenska äktenskap att göra och bevisar ju bara min poäng att en liberal syn på äktenskapet går hand i hand med den liberala/förvirrade synen på vad som är svenskt.

Naturligtvis ska inte människor helt utan konsekvenser egoistiskt bestämma hursomhelst varsomhelst närsomhelst baserat på att de är "olyckliga". Detta är ren dårskap och leder till mer lidande och bör såklart på olika sätt motverkas. Finns ingen anledning att vara godtycklig i detta hänseende.
Alltså du kan ju göra ett personligt val att slösa bort ditt liv med någon du egentligen inte vill leva med, det står dig fullständigt fritt. Och så gör vi andra våra val om hur vi vill leva våra liv. Bra va?
Citera
2026-06-21, 13:48
Medlem
Citat:
Fast jag kom ju faktiskt med en källa och argument till varför det är en dålig idé att låta andra än paret själva besluta om hur relationer ska se ut. Du kommer ju bara med avfärdanden och helt ostyrkta tyckanden.

För faktum är att västerländska gamla äktenskapsseder påminner ganska mycket om muslimska tvångsgiften. Människor som är stollenationella brukar ju lovorda så kallad ”vit sharia”, det har vi hört gång på gång och det är i allt väsentligt även det du pratar om här. Människor ska inte ha rätt att avsluta sina relationer ifall de inte fungerar eftersom ”vi måste säkra existensen för vårt folk blablabla…”. Hur skiljer det sig från religiösa former av tvångsäktenskap? Kommer det att skapa starka familjer eller kommer det att skapa krigszoner där dysfunktionella individer trasas mot varandra eftersom de inte kommer ur en relation som de påbörjade i tonåren men som nu är destruktiv? Allting i livet måste inte vara en kamp. Det är okej att ge upp och byta spår ifall något inte fungerar.

Om staten ska bestämma att du inte får skilja dig, vad blir nästa steg? Ska din far köpslå med pappan till en lämplig ung blond kvinna med barnbärande höfter i grannskapet så att ni kan få många ariska pojkar att skicka till militären? Är det så den ”svenska essensen” ska bevaras?

Det är mest bara incels som håller på och är skitnödiga med det där med äktenskap. Sedan samkönade äktenskap legaliserats har hela grejen urholkats och blivit meningslös hursomhelst. Kan dock hålla med om att man inte bör skilja sig lättvindigt. Att man "inte trivs" är ett värdelöst argument, särskilt om man har barn. Om man däremot inte står ut med varandra öht och rentav mår dåligt i varandras sällskap är skilsmässa en rimlig lösning.
Citera
2026-06-21, 14:48
Medlem
Offerviljas avatar
Svenska egoistföräldrar vill ofta få det till att de valde att skilja sig för barnens skull. Det är ju inte ett dugg sant. De skilde sig för att de är egoistiska kräk som bara bryr sig om sig själva. Mina föräldrar och mina vänners föräldrar när jag var barn brydde sig inte ett dugg om oss. De ledsnade på varandra och var perversa och ville knulla med andra människor. Om det finns ett helvete så ska egoistsvinen brinna där i evig tid. När jag som barn frågade min pappa varför han var otrogen mot min mamma så svarade han: "Det har väl inte du någonting med att göra." Ett annat citat från min pappa som jag en gång hörde honom säga till sina vänner: "Man ledsnar på en kärring efter 7-8 år." Jag vill inte leva i den här världen. Vi måste skapa en ny människa tänker jag ofta, men det går ju inte. Nästan alla människor är helt avskyvärda.
Citera
2026-06-21, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Svenska egoistföräldrar vill ofta få det till att de valde att skilja sig för barnens skull. Det är ju inte ett dugg sant. De skilde sig för att de är egoistiska kräk som bara bryr sig om sig själva. Mina föräldrar och mina vänners föräldrar när jag var barn brydde sig inte ett dugg om oss. De ledsnade på varandra och var perversa och ville knulla med andra människor. Om det finns ett helvete så ska egoistsvinen brinna där i evig tid. När jag som barn frågade min pappa varför han var otrogen mot min mamma så svarade han: "Det har väl inte du någonting med att göra." Ett annat citat från min pappa som jag en gång hörde honom säga till sina vänner: "Man ledsnar på en kärring efter 7-8 år." Jag vill inte leva i den här världen. Vi måste skapa en ny människa tänker jag ofta, men det går ju inte. Nästan alla människor är helt avskyvärda.

Ja, jag tvivlar på att det finns många barn som mått bättre efter att föräldrarna skilde sig. Undantaget naturligtvis de få fall då föräldrarna varit våldsamma eller extremt elaka mot varandra eller barnen förstås.
Citera
2026-06-22, 16:28
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Ja, jag tvivlar på att det finns många barn som mått bättre efter att föräldrarna skilde sig. Undantaget naturligtvis de få fall då föräldrarna varit våldsamma eller extremt elaka mot varandra eller barnen förstås.
Nu kan det ju såklart vara så att de barn som hade föräldrar som skiljde sig var barn med mycket sämre gener än andra och därför blev det tokigt för dem senare i livet. Deras liv hade kanske blivit skit även om pappa och mamma hade hållit ihop med varandra. Vad som jag tydligt ändå kan se från min barndom är att de barn med föräldrar som höll ihop familjen ändå blev ganska psykiskt stabila och fungerande när de blev vuxna, medan de som hade grisföräldrar nästan alla som vuxna fått jobbiga, kämpiga och ångestfyllda liv.
Citera
2026-06-24, 10:08
Medlem
skillnads avatar
Citat:

Nej det gjorde du inte. Du använde främmande religion och kultur som ett argument mot svensk tradition trots att det inte finns någon koppling.

Påståendet att kvinnor misshandlas och mördas bara för att det blir svårt att skilja sig utan legitima skäl är fullkomligt psykotiskt och sånt som hysteriska feminister gapar om.

Vilket "faktum"?

Inte staten, lagen. En lag som i motsats till dagens degenererade feministsamhälle sätter värde på äktenskapet. Dräggiga individer som du och annat judiskt inflytande bör såklart motarbetas med lagens arm och upprättandet av institutioner där perversa folkfientliga galningar kan sitta och svamla med varandra.

Varför skulle det vara fel om föräldrar engagerar sig i sina barns framtid även när det kommer till giftemål?
Senast redigerad av skillnad 2026-06-24 kl. 10:12.
Citera
2026-06-24, 10:18
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det är mest bara incels som håller på och är skitnödiga med det där med äktenskap. Sedan samkönade äktenskap legaliserats har hela grejen urholkats och blivit meningslös hursomhelst. Kan dock hålla med om att man inte bör skilja sig lättvindigt. Att man "inte trivs" är ett värdelöst argument, särskilt om man har barn. Om man däremot inte står ut med varandra öht och rentav mår dåligt i varandras sällskap är skilsmässa en rimlig lösning.
Så det är fel att kritisera att äktenskapet urholkatas med samtidigt dåligt att det blir urholkat?

Vad menas med att må dåligt i varandras sällskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in