2026-06-20, 20:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Jag får en dystopisk tanke - att när mänskligheten går under så kommer de där fula och äckliga studsmattorna finnas kvar i hundra miljoner år.
Hoppas ju då att någon återvunnit det hårda materialet. Själva mattan har inte så lång livslängd.
Citera
2026-06-20, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu för tiden så ser man nät på nära 100% av studsmattorna. De flesta ungarna tycks också ha dessa som något form av bollhav eller med basketkorg uppsatt på så de kan dunka samtidigt som de hoppar.

Att gräva ner känns jobbigt men smidigt.

Allt går att komma överens om men det är alltid struligt när fler människor ska dela. Finns de ungar som är försiktiga om saker och sen finns de som är allt annat än försiktiga.
Det var ovanligt med skyddsnät jag jag växte upp så det blev en del skador. Men oftast klarade man sig rätt bra. Ja bollar tycks vara en vanlig kombination med studsmatta. Vi lekte även Harry Potter och studsade runt med kvastar haha
Risktänk = 0.
Var ofta gemensam studsmatta på campingar förr vill jag minnas. Alla ungarna samsades men då var det också campingägaren som ansvarade med förvaring och liknande.
Citera
2026-06-20, 20:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Det var ovanligt med skyddsnät jag jag växte upp så det blev en del skador. Men oftast klarade man sig rätt bra. Ja bollar tycks vara en vanlig kombination med studsmatta. Vi lekte även Harry Potter och studsade runt med kvastar haha
Risktänk = 0.
Var ofta gemensam studsmatta på campingar förr vill jag minnas. Alla ungarna samsades men då var det också campingägaren som ansvarade med förvaring och liknande.

Låter som att du är mycket yngre än mig kan man säga😆 När jag gick i mellanstadiet kom de små studsmattorna som folk skulle ha hemma för att träna på. Var väl drygt en meter i diameter.
Gick inte att göra ett jävla dugg på dessa då studsen inte var i närheten av dagens stora studsmattor.
Citera
2026-06-20, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Låter som att du är mycket yngre än mig kan man säga😆 När jag gick i mellanstadiet kom de små studsmattorna som folk skulle ha hemma för att träna på. Var väl drygt en meter i diameter.
Gick inte att göra ett jävla dugg på dessa då studsen inte var i närheten av dagens stora studsmattor.
Det var vanligt med 3-5 meters när jag växte upp. Vi gjorde volter och annat skojigt på dom
Man ansågs cool om man kunde göra en bakåtvolt haha
Citera
2026-06-20, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Barnen orkar inte hoppa. De ligger och kollar padda/mobil i studsmattan.

Stackars barn... De borde klassas som misshandel av förse sitt barn med sånt skit!
Citera
2026-06-20, 21:54
Medlem
Svavelbryggas avatar
De har väl funnits i typ tjugo år så ganska lång trend?
Citera
2026-06-20, 22:41
Medlem
Tjoflos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Mina två yngsta barn använder den dagligen.

Samma här, ungarna hoppar varje dag i 30-60min om dagen
Citera
2026-06-20, 23:00
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Så ofta kan de väl inte användas att varje familj ska ha en egen? Det känns som om man borde kunna gå ihop minst fem familjer och ha gemensam studsmatta.
Citera
2026-06-20, 23:20
Medlem
norther1s avatar
Har enbart på landstället och det nyttjas fullt ut under säsong. Så sent som igår hade ungarna lagt upp en jävla massa vattenballonger på den och hade vattenkrig eller något sånt. Tjo och tjim i timmar. Väldigt skönt att de kan ha hög fysisk aktivitet inom tomten då de inte är tillräckligt gamla att låtas springa ut själva än. För övrigt tycker jag också att det är väldigt behagligt att bara vila i den.
Citera
2026-06-20, 23:20
Bannlyst
Jag tycker grannarna använder sina. Det hörs på långa vägar
Citera
2026-06-20, 23:26
Medlem
Det hoppas satan på både vår matta och de övriga i kvarteret, perfekt för vilda kids som behöver bränna energi.
Citera
2026-06-20, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Dom kvadratiska finner man på ställen som ”Jumpyard”.
Svinkul och något alla borde prova oavsett ålder

En del gräver ut under studsmattan för att korta ner sträckan när man hamnar utanför.. vilket ju ofta händer. Nätet är mest störigt och i vägen för fri lek (beroende på lek såklart).

Ett villakvarter kan säkert komma överens om rutiner gällande studsmatta. Bara där finns ett intresse.
Ha ha, jag tänkte just tanken när ett ex berättade att hennes son på typ tio var på en sån där jumpyard med kvadratiska mattor. 😁

Har tyvärr inga barn själv och är typ förtio, men jag tyckte det lät jätteroligt.
Får smyghoppa i villaträdgårdarna framöver.

(Nej ska inte, vet inte hur folk tar skämt nu för tiden) 😌
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in