2026-06-20, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, väskan ryker inte om det är en gåva och det finansierats med ärliga medel.
För högst sannolikt så är det inte Chrippa själv som stått för beställning och betalning - eftersom han satt inne då.

Och då är inte väskan en födelsedagspresent från Chrippa. Men efter som det skyltas som just det blir det givet en diskution, efter som Chrippa omöjligt kan finansiera det köpet med ärliga medel.
Citera
2026-06-20, 18:31
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
Och då är inte väskan en födelsedagspresent från Chrippa. Men efter som det skyltas som just det blir det givet en diskution, efter som Chrippa omöjligt kan finansiera det köpet med ärliga medel.
Jo, självklart kan det vara en födelsedagspresent från honom.
Nej, det som är givet är att ni likt dumma iglar dammsuger efter saker för att framställa henne som klandervärd. Även om det bara är era fantasier ni vältrar er i.

Citat:
Ursprungligen postat av MissCash
Du menar såna som du? Avatar på dig själv knähunden?
Nej, jag har inte skyddade uppgifter.
Vad har det med min avatar att göra?
Citera
2026-06-20, 18:44
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Nej, det kan man inte.

Det som tillhör Linnea är inte tillgångar som tillhör den skuldsatte, eftersom det är Chrippa som är skuldsatt.

Nej, hon kan ta emot gåvor utan att ha betalat för dem själv.

Anjo och Rask är det självklart relevant att jämföra med, i synnerhet när det gäller era dubbla måttstockar.

Du förstår fortfarande inte..

När man bor ihop antar lagen automatiskt att lyxprylar tillhör den skuldsatte (4 kap. 19 § UB)
Att bara säga det är en present har noll juridiskt värde.
Kan hon inte bevisa med kvitto eller kontoutdrag att väskan köptes med hennes egna, helt vita pengar så ryker den direkt vid en kontroll.
Förstår du svenska?
Citera
2026-06-20, 18:50
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Du förstår fortfarande inte..

När man bor ihop antar lagen automatiskt att lyxprylar tillhör den skuldsatte (4 kap. 19 § UB)
Att bara säga det är en present har noll juridiskt värde.
Kan hon inte bevisa med kvitto eller kontoutdrag att väskan köptes med hennes egna, helt vita pengar så ryker den direkt vid en kontroll.
Förstår du svenska?
Nej, det säger inte lagen alls. Lagen säger att enskild egendom är enskild egendom och man kan inte ta från den ena för att betala den andres skulder.

Nej, att en sak är en gåva har inte noll juridiskt värde.

Nej, hon behöver inte ha köpt en gåva åt sig själv med egna pengar. Sluta fantisera nu, för dina fantasier och usla gissningar utgör ingen sanning.
Citera
2026-06-20, 19:01
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Nej, det säger inte lagen alls. Lagen säger att enskild egendom är enskild egendom och man kan inte ta från den ena för att betala den andres skulder.

Nej, att en sak är en gåva har inte noll juridiskt värde.

Nej, hon behöver inte ha köpt en gåva åt sig själv med egna pengar. Sluta fantisera nu, för dina fantasier och usla gissningar utgör ingen sanning.

Du blandar ihop civilrätt med utsökningsrätt.
Citera
2026-06-20, 19:05
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Du blandar ihop civilrätt med utsökningsrätt.
Nej, det gör jag inte. Vilket också framgår av det du själv hänvisar till.

[...]
Om gäldenären och någon annan än som avses i första stycket har lös egendom i sin gemensamma besittning, får egendomen eller andel i den utmätas endast om det framgår att egendomen eller andelen tillhör gäldenären.
[...]

En väska är lös egendom.
Citera
2026-06-20, 19:13
Medlem
Citat:
Jo, självklart kan det vara en födelsedagspresent från honom.
Nej, det som är givet är att ni likt dumma iglar dammsuger efter saker för att framställa henne som klandervärd. Även om det bara är era fantasier ni vältrar er i.

Fel av mig, klart det kan vara en födelsedagspresent från han, men den kan inte vara handlad med ärliga medel.

Eftersom Chrippa sitter för dom brott han sitter för och har tidigare skrytit om hur han gömt undan pengar gör att frågan blir väldigt legitim.

Om denna väska finansierats med chrippas pengar kan den mycket väl bli aktuell för utmätning.

Sluta försvara detta beteende, ingen av oss som du hävdar försvarar anjo och rask gör det. Jag personligen har inte kollat 1 min på någon av dessa, och har noll intresse av att göra det. Så sluta diskutera dessa här
Citera
2026-06-20, 19:13
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Nej, det gör jag inte. Vilket också framgår av det du själv hänvisar till.

[...]
Om gäldenären och någon annan än som avses i första stycket har lös egendom i sin gemensamma besittning, får egendomen eller andel i den utmätas endast om det framgår att egendomen eller andelen tillhör gäldenären.
[...]

En väska är lös egendom.

Du citerade precis andra stycket som gäller för kompisar/inneboende.
Första stycket i 4 kap. 19 § UB gäller för äkta makar och sambor (vilket de är).
Där står det ordagrant att gäldenären anses vara ägare till egendomen om inte motsatsen visas.
Citera
2026-06-20, 19:15
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
Fel av mig, klart det kan vara en födelsedagspresent från han, men den kan inte vara handlad med ärliga medel.

Eftersom Chrippa sitter för dom brott han sitter för och har tidigare skrytit om hur han gömt undan pengar gör att frågan blir väldigt legitim.

Om denna väska finansierats med chrippas pengar kan den mycket väl bli aktuell för utmätning.

Sluta försvara detta beteende, ingen av oss som du hävdar försvarar anjo och rask gör det. Jag personligen har inte kollat 1 min på någon av dessa, och har noll intresse av att göra det. Så sluta diskutera dessa här
Jo det kan den visst vara eftersom den inte behöver vara betald av honom då han sitter inne och där inte har tillgång till några konton.

Det finns inget att försvara i att hon fått en födelsedagspresent av sin man. Det är helt okej för henne att ta emot gåvan.
Det är ni som försöker göra det till något annat.
Citera
2026-06-20, 19:18
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Du citerade precis andra stycket som gäller för kompisar/inneboende.
Första stycket i 4 kap. 19 § UB gäller för äkta makar och sambor (vilket de är).
Där står det ordagrant att gäldenären anses vara ägare till egendomen om inte motsatsen visas.

Samma utfall i första stycket.

19 § Om gäldenären är gift och varaktigt sammanbor med sin make och de har lös egendom i sin gemensamma besittning, anses gäldenären som ägare till egendomen, om det inte görs sannolikt att de är samägare till egendomen enligt lagen (1904:48 s. 1) om samäganderätt och det inte heller framgår att egendomen tillhör den andre eller någon annan. Detsamma gäller, när gäldenären varaktigt sammanbor med annan under äktenskapsliknande förhållanden.

Hennes personliga saker är inte samägda - utan hennes personliga.
Citera
2026-06-20, 19:24
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Tror du på allvar att dolda tillgångar och svarta pengar försvinner bara för att någon blir häktad?
Det är precis därför lagen har regler om återvinning och besittningspresumtion.
Att pengarna slussats via någon annan medan han satt inne ändrar ingenting juridiskt.

Om pengarna från början kommer från hans verksamhet eller undanhållits Kronofogden är det fortfarande brottsvinst eller utmätningsbart objekt.
Men fortsätt du att tro att en häktning fungerar som ett magiskt suddgummi för skulder och svarta pengar.

Nepp.. nu har jag annat att göra - Hej! 👋
Citera
2026-06-20, 19:27
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Tror du på allvar att dolda tillgångar och svarta pengar försvinner bara för att någon blir häktad?
Det är precis därför lagen har regler om återvinning och besittningspresumtion.
Att pengarna slussats via någon annan medan han satt inne ändrar ingenting juridiskt.

Om pengarna från början kommer från hans verksamhet eller undanhållits Kronofogden är det fortfarande brottsvinst eller utmätningsbart objekt.
Men fortsätt du att tro att en häktning fungerar som ett magiskt suddgummi för skulder och svarta pengar.

Nepp.. nu har jag annat att göra - Hej! 👋
Varifrån har du fått att pengarna kommer från hans verksamhet?
Han har inte tillgång till några konton när han sitter inlåst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in