Citat:
Jag förstår vad du vill säga med metaforen, men jag tycker fortfarande att den missar det väsentliga.
Metaforen är för att visa att något är ofullständigt. Inte hur det blir fullständigt.
Och framåt kanske en kvinna kan slippa en graviditet hon inte vill ha och kunna lämna över denna till en kvinna som vill vara gravid. Kanske redan så tidigt som vecka 6. Då kanske man rentav kan förbjuda abort. Och genomgå en överföring från kvinna till kvinna istället. Men så länge det inte går, så är det kvinnans människovärde som måste spela högst roll under tidig graviditet. För embryot har inget människovärde ännu. Ett embryo är inte en människa. Liksom en ratt inte är en bil. Och ett befruktat hönsägg i tidigt stadie, inte är en kyckling.
Ju längre graviditeten fortskrider, desto mer människa blir fostret. Och iom. att fostret blir mer och mer människa, så växer dennas människovärde.
Finns gott om människor som totalt beroende av medicinsk teknik för sin överlevnad. Inte bara 23-24 veckors gamla foster. Samtliga har ett människovärde. Eftersom de är människor.
Ett embryo är ingen människa. Utan är en blivande människa.
Och framåt kanske en kvinna kan slippa en graviditet hon inte vill ha och kunna lämna över denna till en kvinna som vill vara gravid. Kanske redan så tidigt som vecka 6. Då kanske man rentav kan förbjuda abort. Och genomgå en överföring från kvinna till kvinna istället. Men så länge det inte går, så är det kvinnans människovärde som måste spela högst roll under tidig graviditet. För embryot har inget människovärde ännu. Ett embryo är inte en människa. Liksom en ratt inte är en bil. Och ett befruktat hönsägg i tidigt stadie, inte är en kyckling.
Ju längre graviditeten fortskrider, desto mer människa blir fostret. Och iom. att fostret blir mer och mer människa, så växer dennas människovärde.
Finns gott om människor som totalt beroende av medicinsk teknik för sin överlevnad. Inte bara 23-24 veckors gamla foster. Samtliga har ett människovärde. Eftersom de är människor.
Ett embryo är ingen människa. Utan är en blivande människa.
En ratt är aldrig en bil. Ett embryo är däremot inte en del av en människa, utan en levande mänsklig organism i ett tidigt utvecklingsstadium. Det är därför jag inte tycker att jämförelsen håller.
Det jag fortfarande inte får ihop är påståendet att fostret blir "mer och mer människa". Biologiskt är det samma mänskliga individ genom hela utvecklingen. Det som förändras är utvecklingsgrad och förmågor, inte vilken typ av individ det är.
För mig beskriver biologin hur individen utvecklas, inte när den blir en människa eller får människovärde. Därför tycker jag inte att människovärdet kan växa gradvis bara för att individen blir mer utvecklad.
Där tror jag att vår verkliga oenighet ligger. Du menar att människovärdet följer utvecklingsgraden. Jag menar att människovärdet följer den mänskliga individen genom hela dess utveckling.