Citat:
Vi var nog klara redan när vi började
Du har bevisat för mig att du inte förstår att man kan göra två saker samtidigt (få ner bostadspriserna och öka skatteintäkter), du har inte förstått att det är enormt positivt med lägre bostadspriser och att de rent ut extrema priserna är själva grunden i problemet framför själva fysiska bristen och att en reform som går att genomföra är avsevärt mycket bättre än en reform som inte går att genomföra.
Problemet med dig är att du ställer kravet på att jag skall bevisa för dig att dina reformer inte går att genomföra och sedan vägrar du besvara frågan jag ställer dig.
Om du har svaret på hur man löser bostadskrisen och det är så enkelt, varför ser vi politik som föreslår raka motsatsen?
Jag kan omöjligen bevisa bortom allt tvivel att det är omöjligt att genomföra för man kan inte bevisa saker som inte finns men avsaknaden av en hälsosam bostadspolitik säger också extremt mycket. Inte för dig kanske, men för de av oss som vuxit upp och blivit vuxna med en trasig bostadsmarknad.
Du kan ju ta med dig mina frågor istället och se om du lyckas besvara dem för dig själv någon dag, istället för att envist upprepa samma omöjligheter om och om igen.
Du har bevisat för mig att du inte förstår att man kan göra två saker samtidigt (få ner bostadspriserna och öka skatteintäkter), du har inte förstått att det är enormt positivt med lägre bostadspriser och att de rent ut extrema priserna är själva grunden i problemet framför själva fysiska bristen och att en reform som går att genomföra är avsevärt mycket bättre än en reform som inte går att genomföra.
Problemet med dig är att du ställer kravet på att jag skall bevisa för dig att dina reformer inte går att genomföra och sedan vägrar du besvara frågan jag ställer dig.
Om du har svaret på hur man löser bostadskrisen och det är så enkelt, varför ser vi politik som föreslår raka motsatsen?
Jag kan omöjligen bevisa bortom allt tvivel att det är omöjligt att genomföra för man kan inte bevisa saker som inte finns men avsaknaden av en hälsosam bostadspolitik säger också extremt mycket. Inte för dig kanske, men för de av oss som vuxit upp och blivit vuxna med en trasig bostadsmarknad.
Du kan ju ta med dig mina frågor istället och se om du lyckas besvara dem för dig själv någon dag, istället för att envist upprepa samma omöjligheter om och om igen.
Du fortsätter bara att upprepa att fastighetsskatt är bra för att den kan göra två saker samtidigt. Det är inte det jag invänder mot. Det jag invänder mot är att du fortfarande inte har visat att den faktiskt löser bostadsbristen.
Att något kan ge mer skatteintäkter och samtidigt pressa priser något är inte samma sak som att det är en bostadslösning. Om tre familjer konkurrerar om två hus finns det fortfarande bara två hus, även om staten får in mer pengar. Det är där din argumentation faller.
Du frågar varför politiken ofta går åt motsatt håll. För att politiska beslut ofta blir dåliga, kortsiktiga och intressestyrda. Det bevisar inte att din lösning är den enda möjliga, det bevisar bara att politik ofta misslyckas. Att politiker gör fel är inget sakargument för fastighetsskatt.
Och nej, jag behöver inte bevisa att dina reformer är omöjliga. Det är du som påstår att de är det. Bevisbördan ligger på den som säger "det går inte", inte på den som säger "det går att göra". Du har hela tiden förväxlat din pessimism med ett bevis.
Det mest avslöjande är att du fortfarande undviker kärnfrågan: hur skapar din skatt fler bostäder? Om svaret bara är att den kan beskatta befintliga ägare hårdare eller möjligen påverka priserna lite, då är det fortfarande inte samma sak som att lösa bostadsbristen.
Du kan gärna kalla det en win win. Det ändrar inte att du fortfarande inte har visat att det är en faktisk lösning på problemet.