2026-06-19, 17:40
  #973
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattimilis
https://www.facebook.com/share/v/1J9XTpf8i5/?mibextid=wwXIfr

Här kan man höra hur antagligen E pratar med D… fattar inte vad hon gör för fel dock?

Om man tycker att ens barn gör något som inte är ok så går man väl fram och säger till det kan jag tycka. Inte sitta och filma när man ryter till åt det och sedan lägga ut videon på FB. Som om man inte redan tyckte hon var störd...
Citera
2026-06-19, 18:49
  #974
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vita.luna
Aha! Då kanske de bara åkte som vänner då? För finns bilder på pappan och D tillsammans i Grekland på semestern 2024.
Pappan har inga bilder tillsammans med D i Grekland.

Enligt mig har Emma skickat bilder och videoklipp till pappan, vilket också nämns i FUP. Därefter har pappan lagt upp bilderna på sin Facebook-sida.

Pappan var inte med dem i Grekland.
Citera
2026-06-19, 19:35
  #975
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solrosoljagbg
Är det i denna ordning vittnena kommer vittna eller kan det vara hur som?
Om något går snabbare eller tar längre tid än förväntat så kan det ibland kastas om, t.ex. om förhör slutar tidigare men nästa vittne inte redan är på plats, medan vittnet därefter är där. Men som utgångspunkt följs ordningen.
Citera
2026-06-19, 19:39
  #976
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristineF1234
Hur tolkar rätten flickans låga blodsocker när hon kom in till sjukhus?
Finns en kommentar angående det (från RMV om jag inte minns fel) i en nästan helt maskad aktbilaga, där rättsläkaren besvarar fråga om det låga blodsockret med att lågt blodsocker är vanligt på prover som tagits efter döden. Man ska nog inte lägga någon vikt vid det, med andra ord.
Citera
2026-06-20, 01:07
  #977
Medlem
Jag tycker att Emm@s adoptivföräldrar...nu när dom fått upptryckt i nyllet, svart på vitt hur vanskött D har blivit, samt hur Emm@ har hållit på och jävlats och blockat pappan från kontakt, och hur Emm@ har lyckats manipulera dom...Så tycker jag dom borde utöka kontakten till Dayas pappa, deras "riktiga svärson" och be honom om ursäkt att dom inte tog honom på allvar utan svalde Emm@s hittepåhistorier med hull och hår.

Att han och Emm@ har bråkat tror jag absolut. Alla par bråkar någon gång.
Men resten tror jag inte ett skit på.
Möjligtvis att han blev förbannad på Emm@ som saknade både konsekvenstänk och ett vuxet synsätt på ansvarstagande.
Kanske han i vredesmod slog sönder nån sak hemma eller slängde nån grej i golvet och skrek(?)
Kanske gav han f*ttj*veln en välförtjänt örfil för att hon försummat dottern redan då(?)

Okej, fel av honom, det ursäktar inte honom - men jag tror ABSOLUT att Emm@ har överdrivit resten.
Självklart vill hon väl ha bort honom från familjen och ha ensam vårdnad så att han inte ska kunna klaga och lägga sig i.

Jag har mött många patienter med EIPS som gör likadant - bryter kontakten med dom som säger emot dom. T.ex. dom som ber patienten söka hjälp för sina problem. Det bli enklare att strunta i dom och umgås med folk som håller med en, tror på ens lögner, eller inte lägger sig i, eftersom man då kan fortsätta sitt "eget race" så att säga.

Stötta pappan i stället för att lägga mer energi på Emm@. Mannen har faktiskt förlorat sin dotter - en dotter han ändå verkade engagerad i och ville ha att göra med.

Face the facts, som det heter - Emm@ är "obotligt störd" och kommer aldrig kunna (eller ha intresse av att) engagera sig och ta ansvar som en vuxen.
Varför ska man, när man får allt betalt för sig och serverat på silversked?
Det enda hon tänker på är att "själv må bra" & "ha kul egentid" och "knulla runt och framstå som sexy-girl".

Föräldrarna borde vända ryggen åt Emm@, kapa alla j*vla band och kontakt med henne, radera henne ur deras liv, och istället fokusera på att visa ånger för sin godtrogenhet, som kostade ett litet barn livet.
Den ångern kan dom gott visa till flickans pappa!

Victor är en j*vla drullputte som tänker med k*ken - även han borde vända Emm@ ryggen.
Hur fan är den killen funtad, när han tänker på vad han ska köpa för gåvor/chips eller vad-f*n-det-var till svärföräldrarna, när hans flickvän just förlorat sitt barn i (vad man då trodde var) en olycka!?
Att han inte reflekterar över sin egen medverkan i detta...?!

Att sedan fortsätta att träffa f*ttj*veln efter att han vet vad hon gjort säger mig att han kanske har nån typ av IF eller nåt som gör att han inte begriper. Eller så är han mentalt på en yngre tonårings nivå.

Jag har haft en anhörig som missbrukade narkotika - inte supernära anhörig, men ändå. Vi beslutade gemensamt i vår familj och den personens familj, att vända den personen ryggen, utesluta den personen ur familjeträffar, se inte - hör inte - vet inte om, blockera tel.nr, m.m. och visa TYDLIGT att du är INTE ÖNSKAD i vår familj/umgänge till h*n slutade upp med drogerna.

Sen kan jag tycka att ett narkotikamissbruk hos en vuxen, i dens hem (eget bruk) där ingen annan tar skada, ändå är lite "mildare" i avsykvärdhetens skala, än det Emm@ har gjort.
Men fortfarande tillräckligt illa för att markera avståndstagande ifrån.

Vår anhörig dog av sitt missbruk. Personen accepterade inte dom som försökte hjälpa, eller den hjälp som erbjöds, utan såg det mer som ett "hot" mot sin självbestämmanderätt över sin egen kropp och livsstil.

Vi hade ju tagit avstånd från personen så vi fick vetskap om dödsfallet först ett halvår efter att begravningen ägt rum också - via en gemensam bekant som vi inte träffar alltför ofta.
Jag vet inte hur andra fungerar, men jag kan inte sörja en person jag tagit avstånd från mer än en random främlig som dött i en trafikolycka.
Tragiskt att h*n är död, men personen kunde tagit sitt EGENANSVAR och tagit den hjälp som så många gånger erbjöds.

Angående Emm@ tänker jag likadant - uteslut henne ur gemenskapen och ge F@N i att hålla på och dalta runt och curla henne i allt hon gör, så får det bära eller brista.
Brister det så gör det...Då var hon inte stark nog att kunna klara sig.

Det finns liksom bara 2 alternativ då:
Antingen rycker hon upp sig och tar tag i sina problem, och tar det ansvar som en vuxen människa förväntas göra, samt aktivt söker och tar emot den hjälp som erbjuds...
Eller annars tar problemen henne (kanske av daga).
Tragiskt men ingen större förlust om hon ändå inte kunde bättra sig.
__________________
Senast redigerad av Kyrkoklocka 2026-06-20 kl. 01:13. Anledning: stavfel
Citera
2026-06-20, 04:25
  #978
Medlem
-Pelles avatar
Dejtade hon en somalier ?

ur förundersökningen

"Torsdag 2024-06-20: Emma har första dejten med W@lid i sin kalender "
Citera
2026-06-20, 04:40
  #979
Medlem
-Pelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkoklocka
Jag tycker att Emm@s adoptivföräldrar...nu när dom fått upptryckt i nyllet, svart på vitt hur vanskött D har blivit, samt hur Emm@ har hållit på och jävlats och blockat pappan från kontakt, och hur Emm@ har lyckats manipulera dom...Så tycker jag dom borde utöka kontakten till Dayas pappa, deras "riktiga svärson" och be honom om ursäkt att dom inte tog honom på allvar utan svalde Emm@s hittepåhistorier med hull och hår.

Att han och Emm@ har bråkat tror jag absolut. Alla par bråkar någon gång.
Men resten tror jag inte ett skit på.
Möjligtvis att han blev förbannad på Emm@ som saknade både konsekvenstänk och ett vuxet synsätt på ansvarstagande.
Kanske han i vredesmod slog sönder nån sak hemma eller slängde nån grej i golvet och skrek(?)
Kanske gav han f*ttj*veln en välförtjänt örfil för att hon försummat dottern redan då(?)

Okej, fel av honom, det ursäktar inte honom - men jag tror ABSOLUT att Emm@ har överdrivit resten.
Självklart vill hon väl ha bort honom från familjen och ha ensam vårdnad så att han inte ska kunna klaga och lägga sig i.

Jag har mött många patienter med EIPS som gör likadant - bryter kontakten med dom som säger emot dom. T.ex. dom som ber patienten söka hjälp för sina problem. Det bli enklare att strunta i dom och umgås med folk som håller med en, tror på ens lögner, eller inte lägger sig i, eftersom man då kan fortsätta sitt "eget race" så att säga.

Stötta pappan i stället för att lägga mer energi på Emm@. Mannen har faktiskt förlorat sin dotter - en dotter han ändå verkade engagerad i och ville ha att göra med.

Face the facts, som det heter - Emm@ är "obotligt störd" och kommer aldrig kunna (eller ha intresse av att) engagera sig och ta ansvar som en vuxen.
Varför ska man, när man får allt betalt för sig och serverat på silversked?
Det enda hon tänker på är att "själv må bra" & "ha kul egentid" och "knulla runt och framstå som sexy-girl".

Föräldrarna borde vända ryggen åt Emm@, kapa alla j*vla band och kontakt med henne, radera henne ur deras liv, och istället fokusera på att visa ånger för sin godtrogenhet, som kostade ett litet barn livet.
Den ångern kan dom gott visa till flickans pappa!

Victor är en j*vla drullputte som tänker med k*ken - även han borde vända Emm@ ryggen.
Hur fan är den killen funtad, när han tänker på vad han ska köpa för gåvor/chips eller vad-f*n-det-var till svärföräldrarna, när hans flickvän just förlorat sitt barn i (vad man då trodde var) en olycka!?
Att han inte reflekterar över sin egen medverkan i detta...?!

Att sedan fortsätta att träffa f*ttj*veln efter att han vet vad hon gjort säger mig att han kanske har nån typ av IF eller nåt som gör att han inte begriper. Eller så är han mentalt på en yngre tonårings nivå.

Jag har haft en anhörig som missbrukade narkotika - inte supernära anhörig, men ändå. Vi beslutade gemensamt i vår familj och den personens familj, att vända den personen ryggen, utesluta den personen ur familjeträffar, se inte - hör inte - vet inte om, blockera tel.nr, m.m. och visa TYDLIGT att du är INTE ÖNSKAD i vår familj/umgänge till h*n slutade upp med drogerna.

Sen kan jag tycka att ett narkotikamissbruk hos en vuxen, i dens hem (eget bruk) där ingen annan tar skada, ändå är lite "mildare" i avsykvärdhetens skala, än det Emm@ har gjort.
Men fortfarande tillräckligt illa för att markera avståndstagande ifrån.

Vår anhörig dog av sitt missbruk. Personen accepterade inte dom som försökte hjälpa, eller den hjälp som erbjöds, utan såg det mer som ett "hot" mot sin självbestämmanderätt över sin egen kropp och livsstil.

Vi hade ju tagit avstånd från personen så vi fick vetskap om dödsfallet först ett halvår efter att begravningen ägt rum också - via en gemensam bekant som vi inte träffar alltför ofta.
Jag vet inte hur andra fungerar, men jag kan inte sörja en person jag tagit avstånd från mer än en random främlig som dött i en trafikolycka.
Tragiskt att h*n är död, men personen kunde tagit sitt EGENANSVAR och tagit den hjälp som så många gånger erbjöds.

Angående Emm@ tänker jag likadant - uteslut henne ur gemenskapen och ge F@N i att hålla på och dalta runt och curla henne i allt hon gör, så får det bära eller brista.
Brister det så gör det...Då var hon inte stark nog att kunna klara sig.

Det finns liksom bara 2 alternativ då:
Antingen rycker hon upp sig och tar tag i sina problem, och tar det ansvar som en vuxen människa förväntas göra, samt aktivt söker och tar emot den hjälp som erbjuds...
Eller annars tar problemen henne (kanske av daga).
Tragiskt men ingen större förlust om hon ändå inte kunde bättra sig.


Vad jobbade hon med?
Citera
2026-06-20, 09:32
  #980
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Pelle
Vad jobbade hon med?
Hon arbetade med att sköta försöksdjur på den anläggning som drivs av universitetet och/eller Sahlgrenska. Tydligen har hon gått naturbrukslinjen på gymnasiet och där lärt sig en del om djurskötsel. Verkar som om hon fungerat hyfsat på jobbet; iallafall har hon inte blivit uppsagd utan arbetat flera år på samma ställe.
Citera
2026-06-20, 11:38
  #981
Medlem
Vart hittade du den maskade aktbilagan?
Finns inte med i FUP 🫤

Kan du lägga upp?

Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Finns en kommentar angående det (från RMV om jag inte minns fel) i en nästan helt maskad aktbilaga, där rättsläkaren besvarar fråga om det låga blodsockret med att lågt blodsocker är vanligt på prover som tagits efter döden. Man ska nog inte lägga någon vikt vid det, med andra ord.
Citera
2026-06-20, 11:48
  #982
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Pelle
Dejtade hon en somalier ?

ur förundersökningen

"Torsdag 2024-06-20: Emma har första dejten med W@lid i sin kalender "

Hon knullade väl allt som som hade penis och visade minsta lilla intresse. Otroligt ful kvinna.
Citera
2026-06-20, 12:22
  #983
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Hon knullade väl allt som som hade penis och visade minsta lilla intresse. Otroligt ful kvinna.

Inifrån och ut
Citera
2026-06-20, 12:26
  #984
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Pelle
Dejtade hon en somalier ?

ur förundersökningen

"Torsdag 2024-06-20: Emma har första dejten med W@lid i sin kalender "

Nej. Han syns på en av kamerabilderna i hennes kök, minns inte sida. Han är arab.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in