Citat:
Det har jag aldrig sagt att jag tror (om jag inte uttryckt mig väldigt slarvigt). Jag har gissat på någonstans mellan max för grovt vållande och max för olaga frihetsberövande, dvs. någonstans mellan 6 och 10 år. Det jag menar är inte att jag tror det blir 10 år, utan att jag ser det som ytterst osannolikt att det blir endera mindre än 6 eller mer än 10 år. Tror också det är mer sannolikt att man landar rätt nära 6 år, snarare än i högre delen av skalan. Om tingsrätten landar i något närmare 10 år så blir det sannolikt sänkt i hovrätten. Klart att det är ett upprörande fall men det är inte ett av de värsta fallen av vanvård någonsin direkt.
Nu var ju detta en replik på att det skulle hamna kring maxstraffet, vilket jag nu uppfattar det som att du inte längre verkar tycka. Så vi verkar ju överens i sak. Att den övriga brottsligheten kommer trissa upp straffet ytterligare är en självklarhet, så där är vi också överens.
Att RH 2017:45 skiljer sig åt detta fallet är jag också medveten om. Ville bara göra en jämförelse med ett fall där det olaga frihetsberövande skedde i det egna hemmet.
Jag vill också flagga för att de olaga frihetsberövandena kan bli föremål för bedömning om huruvida det skall anses som en brottsenhet eller flera. Så huruvida detta kommer att bedömas som ETT ("stort") fall av olaga frihetsberövande eller 42 ("små") fall av olaga frihetsberövande.
Att RH 2017:45 skiljer sig åt detta fallet är jag också medveten om. Ville bara göra en jämförelse med ett fall där det olaga frihetsberövande skedde i det egna hemmet.
Jag vill också flagga för att de olaga frihetsberövandena kan bli föremål för bedömning om huruvida det skall anses som en brottsenhet eller flera. Så huruvida detta kommer att bedömas som ETT ("stort") fall av olaga frihetsberövande eller 42 ("små") fall av olaga frihetsberövande.
Ja, det blir intressant att se om det bedöms som 42 fall av olaga frihetsberövande eller ett fall. Jag lutar åt att det kommer ses som många separata fall pga att det åtminstone ibland gått längre tid mellan tillfällena, men inte nödvändigtvis så att alla dessa 42 fall räknas separat.
Åtalet om framkallande av fara för annan tvekar jag på om det egentligen kommer hålla. Där blir antalet brott direkt beroende av hur man bedömer frihetsberövandena, men jag tycker också det är rätt märkligt att man alls har med det. Jag har inte sett det i andra fall av olaga frihetsberövande, vad jag kan minnas, och om framkallandet av fara utgör samma handling som det olaga frihetsberövandet så tänker jag att det är tveksamt om det håller. Framkallande av fara för annan är dock inget jag har särskilt bra koll på. Har du någon tanke om det?