Citat:
Ursprungligen postat av
mmiasma
Känner mig så ofantligt ledsen av detta fall, men även så jävla arg.
Hur kan man lämna ett barn själv så? Asså jag FÖRSTÅR inte. Vafan jag hade gladeligen tagit hand om tösen och jag tror de flesta av oss här känner samma sak. Kan bara tänka mig hur rädd hon var sin sista tid i livet och att hon inte hade någon vuxen där river sönder hjärtat på mig.
Det är så svårt att förstå hur mamman tänkte.
Vi människor är väldigt formbara, primitiva, gör allt för överlevnad och anpassar oss efter de villkor vi växer upp i. Läs förhören med morföräldrarna, de har varit en betydande del i flickans liv och hon har spenderat mycket tid med dem. Särskilt morfar verkar hon ha kommit nära. Så hon verkar ändå ha fått uppleva glädje och trygghet emellanåt, hon hade något att se fram emot. Det lindrar lite i allt det mörka.
Hon var en kämpe på riktigt. Frågan är; hade samhället haft resurser att möta henne i alla hennes trauman om hon hade fått växa upp? Eller hade hon bara reducerats till ännu en diagnos?
Det är fruktansvärt hur hon fick anpassa sig efter sin sjuka mammas nycker och hon har behövt genomgå saker som inget barn ska behöva genomgå, utlämnad till sig själv. Tyvärr är det långt fler barn som inte har någon glädje alls i sina liv.