2026-06-17, 08:22
Medlem
Pinoputchins avatar
Man kan ju undra det, är vare sig gott eller nyttigt ju.
Citera
2026-06-17, 09:12
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shawshaw
haha tror knapapst det, varför har u-länder och ex sri lanka, nicaragua BARAMED SOCKER

Aspartam och acesulfam K är 200–600 gånger sötare än socker, alltså behövs en mycket mindre mängd för samma sötma, samt att de kan spara in på transporter då sötningsmedlen tar mindre plats till en större produktion än socker.

Här kan du läsa om att Sri Lanka är på väg mot fler drycker med sötningsmedel. De har inte bara läsk med riktigt socker.

https://www.ips.lk/talkingeconomics/2026/01/27/strengthening-sri-lankas-ssb-regulations-addressing-the-rise-of-non-sugar-sweeteners/#:~:text=A%20recent%20IPS%20assessment%20of,pose%2 0long%2Dterm%20health%20risks.
Citera
2026-06-17, 09:26
Medlem
Det är för att det är billigare att tillverka. Max och säkerligen McDonalds kör enbart zero nu på all fanta. Riktigt snålt.

Däremot att de smugit in low calorie fanta stämmer inte. Det är ett par år sedan som dom drog ner sockerhalten med 30% cirka. Och det gjorde dom mkt reklam för. Stod även på etikettens framsida ”nu med mindre socker”. Fanta exotisk är dock fortfarande lika god om du frågar mig. Men ska man dricka apelsinläsk köper jag alltid zingo.
Citera
2026-06-17, 10:25
Medlem
zeroläskerna har varit diskriminerade allt för länge, är helt rätt att de blir det nya normala nu.
Citera
2026-06-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag mår fysiskt illa av smaken av aspartam, så det är nog snarare du som har underutvecklade smaklökar.
Du fantiserar, det här med känslighet mot artificiella sötningsmedel är nya elallergin. Om du inte visste att nåt innehöll aspartam hade du inte märkt av det.
Citera
2026-06-17, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Man kan ju undra det, är vare sig gott eller nyttigt ju.

Tycker du ja.

Tycker det inte är någon skillnad. Vet inte om ni har autism kanske? Känsliga smamsinnen?

Nyttigt? Kollat riskerna med övervikt och fetma? Kanske du inte behöver göra, du upplever nog dessa i detta nu? När såg du din penis senast?

Dricka sina kalorier är det dummaste man kan göra!!

Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Ja överdrivet intag ja.

Jag som dricker läsk kanske 5ggr om året vill då ha socker när jag dricker det. Inte nå jävla kemikalieskit

Okej, men nu ser konsumtionsmönstret inte ut så.

Gubben rädd för kemikalier, du borde vara rädd för kalorier.
Senast redigerad av MidSommarVinter 2026-06-17 kl. 12:40.
Citera
2026-06-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Den finns i välsorterade butiker och på nätet, men jag kan inte rekommendera att man går tillbaka till Light när man väl vant sig vid smaken av Zero. Jag och frugan var Light-entusiaster i många år (själv gick jag över till Light för nästan 30 år sedan), men när vi köpte den sist tyckte vi den smakade illa.

De kanske har gjort om receptet på den sen dess, vad vet jag.
Citera
2026-06-17, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
De kanske har gjort om receptet på den sen dess, vad vet jag.

Zero och Light har distinkt smak och recept.

https://www.coca-cola.com/se/sv/about-us/faq/vad-ar-skillnaden-mellan-coca-cola
Citera
2026-06-17, 20:26
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Du får väl dricka vad du vill.

Men jag tycker det är extremt dåligt att du och dina gelikars dåliga smak går ut över mig då producenten slutar med socker i sin Fanta för såna som du dricker råttgiftet med glädje. Det är rent ut sagt förjävligt! Det är ungefär som att jag får betala högre pris på ICA för att det snattas. Eller att jag får betala högre sophanteringsavgift för att folk inte kan bete sig på återvinningen.

Det jag försöker säga är att Zero är för nollor och WTs som saknar god smak.
Jag kan väl inte hjälpa vad producenterna tar för beslut? Jag köper det jag vill ha och majoriteten verkar hålla med mig om smak. Det är du som är minoritet. Det är så det fungerar. Ni som tycker dåligt får inte som ni vill.
Citera
2026-06-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklistan
Äckligt som fan och heter ju förfan Zero för att det ska vara ett "Alternativ" och inte den faktiska läskedrycken!!!
Nja, nyare sötningsmedel och kombinationer liknar socker mycket mer än det som fanns förr. Du hade förmodligen inte kunna skilja det åt i ett blindtest om det är gjort med rätt sötningsmedel/kombination av det, beror på vilken variant.

Sötningsmedel må vara sämre för hälsan men socker är ju i princip ännu värre egentligen om man gör någon research. Det är också mindre skadligt för tänderna med zeroläsk (det andra såsom syror i läsken kan fortfarande vara dåligt för tänderna men lägger du till socker blir det bra värre).
Citera
2026-06-20, 01:34
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Nja, nyare sötningsmedel och kombinationer liknar socker mycket mer än det som fanns förr. Du hade förmodligen inte kunna skilja det åt i ett blindtest om det är gjort med rätt sötningsmedel/kombination av det, beror på vilken variant.

Sötningsmedel må vara sämre för hälsan men socker är ju i princip ännu värre egentligen om man gör någon research. Det är också mindre skadligt för tänderna med zeroläsk (det andra såsom syror i läsken kan fortfarande vara dåligt för tänderna men lägger du till socker blir det bra värre).

Totalt nonsens. Jag kan garantera att alla med ett normalt smaksinne kan skilja på en produkt som innehåller socker och en som innehåller sötningsmedel.
Citera
2026-06-21, 09:17
Medlem
Svensklistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Sötningsmedel må vara sämre för hälsan men socker är ju i princip ännu värre egentligen om man gör någon research
Jag vet inte vad det är för skit du pladdrar här men skit ser det ut som. Finns inget bättre än sockerläsk, de sockerfria alternativen har inget som standard-val att göra sorry grabben
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in