2026-06-19, 16:28
Medlem
ExtremaMittens avatar
Du har rätt, gängen försvinner inte helt för att en marknad krymper.

Men det är inget skäl att låta dem behålla den. Det är som att låta bedragare fortsätta, för att de annars kan börja råna.

Poängen är inte magisk legalisering. Poängen är mindre pengar, färre kunder och svagare rekrytering.

Kanada visar att reglering kan flytta försäljning från gäng till legal marknad – men bara med hård kontroll.

Rimlig linje är slå hårt mot langare, vapen och penningtvätt. Klokare mot brukare. Mer vård. Strikt uppföljning.

Gängen måste inte förintas över natt. Det räcker att göra dem fattigare.
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kan hålla med dig lite där. Men slår man undan marknaden för gängen skadar man dem. Vanliga svenssons åker dit för knark, tappar körkort och kanske jobb. Dvs. det kostar att partyknarka.

Legalisera skiten finns inte på kartan. Kriminaliteten flyttar någon annan stans och vi har helt plötsligt knarkare OCH kriminella på någon ny marknad. De lär inte precis förintas för att deras marknad går ner. Al Capone svalt inte ihjäl när förbudstiden slutade.

Något måste de leva av och köpa Guccikepsar, blinbling och skit.
Citera
2026-06-19, 16:46
Medlem
ExtremaMittens avatar
Tack, och just ditt exempel från vården visar ju problemet väldigt tydligt.

När en svårt cancersjuk patient nekas Imovane av rädsla för beroende, trots kort återstående livstid, då har riskbedömning ersatts av fånig regelrädsla. Det är inte god vård. Det är administrativ moralpanik.

Samma mönster finns helt klart i narkotikapolitiken. Samhället tror ibland att hårdhet automatiskt betyder ansvar. Men ansvar är att väga faktisk risk, nytta, lidande och konsekvenser.

Sömn är inget lyxproblem. Långvarig sömnbrist försämrar psykisk hälsa, arbetsförmåga, omdöme och trafiksäkerhet. Då blir det märkligt om vården säger: ”vi vill inte riskera beroende”, men samtidigt lämnar människor åt nätapotek, falska tabletter eller kranar på stan. Då har man inte minskat skadan. Man har bara flyttat den från vården till den illegala marknaden.

Självklart ska beroendeframkallande läkemedel inte delas ut lättvindigt. Men mellan totalstopp och ansvarslös förskrivning finns kontrollerad förskrivning, tydliga uppföljningar, små mängder, individuell bedömning och respekt för patientens faktiska situation.

Det är samma princip som med narkotikapolitiken i stort, mindre symbolpolitik, mer riskstyrning. Hårt mot gäng, falska preparat och illegal försäljning. Klokare mot patienter och brukare. Mer vård, mer kontroll, mindre moralteater.

Förbudstiden i USA visade att förbud kan skapa enorma illegala marknader. Vårdens rädsla för vissa läkemedel visar samma sak i mindre skala. När lagliga, kontrollerade vägar stängs helt, uppstår farligare vägar.

Det är inte liberalt slapphetstänk. Det är bara basal samhällsnytta.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Tackar, du verkar ha en rätt nyanserad bild av ämnet. Som sagt så tycker jag att när detta ämne diskuteras så hamnar man antingen i det ena eller andra diket, inte bara här på Flashback utan rent allmänt. Som med så mycket annat så är det varken svart eller vitt. Givetvis finns det "fundamentalister" i båda läger.

Sen att ett fullständigt förbud inte fungerar visar ju förbudstiden i Amerika på.

Jag jobbar inom vården som sjuksköterska, nuförtiden så jobbar jag huvudsakligen med teknik och innovation på universitetet i samarbete med större företag, så kan man förenklat säga i alla fall. Men i vilket fall så jobbar jag lite kliniskt emellanåt. För något halvår sen så var det en läkare som inte ville skriva ut Imovane (insomningstablett) till en patient som var svårt cancersjuk. Jag frågade varför skriver du inte ut? Hon kan bli beroende. Jaha, och det tycker du är relevant när man har ett par månader till ett halvår kvar i livet? Det slutade med att läkaren, ja det har du ju rätt i och faktiskt skrev ut preparatet. När det blir så att de inte ens skriver ut till snart döende så har det verkligen gått för långt.

Vidare tycker jag att politiker också är för dåligt insatt i frågan och inte ser helhetsperspektivet. Vi har massor av människor som har svårt att sova, trots att de har det mörkt och svalt i sovrummet och sköter sig enligt konstens alla regler. Då de inte får vettig medicinsk hjälp med sin sömn så börjar de må dåligt och presterar sämre och blir i värsta fall farliga på sina arbeten för att de inte är utvilade.

Sen så finns det ju de som tar saken i egna händer och handlar "svart" och det är verkligen en dålig lösning, både för den som brukar preparatet och för samhället.
Citera
2026-06-19, 16:50
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Men du är inte lämplig att ha körkort.

Sett nog med drog och rattfyllon under min livstid, hoppas jag slipper träffa dig!

Hur jävla dum är du?

Personen skrev inte att den kör bil påverkad.

Du bör ej ha rösträtt.
Citera
2026-06-19, 17:32
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Du har rätt, gängen försvinner inte helt för att en marknad krymper.

Men det är inget skäl att låta dem behålla den. Det är som att låta bedragare fortsätta, för att de annars kan börja råna.

Så sjukt att man ska behöva bemöta såna där argument och att alla partier i riksdagen håller med.

Dagisnivå på hela den här debatten.

"Gängen försvinner inte helt" vad fan väntar de sig, finns det en enda metod i hela världshistorien som eliminerar ett problem till 100%? Är det så människor brukar tänka om saker? "Kolla här är en bra idé!" - "Nja den gör oss inte odödliga och skapar världsfred så det där kan vi lika gärna skita i"

Jävla sopor, usch
Senast redigerad av Mjäll 2026-06-19 kl. 17:34.
Citera
2026-06-19, 17:49
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Jag har satt ett litet hydro frö jag haft liggandes i en torvbrickett. På 1 dag hade den grott lite! Nu har det gått 4 dar och den har fått 10 små blad. Jag fick plantera om den då stammen stack iväg. Begravde halva stammen, ställt den i bokhyllan med en fläkt och led-lampa. Frågar om hjälp från en AI. Jag är mest rädd för att växten ska dö. Men det är bara ogräs fan. Det måste man ju kunna odla tycker jag.

Jag behöver inte ett godkännande av Maggan eller Tuffe Uffe för att göra någonting överhuvudtaget. Dom lever sina egna liv och jag lever mitt. Jag har mina egna lagar och regler. Civil Olydnad
Senast redigerad av Iwasbanned2 2026-06-19 kl. 17:55.
Citera
2026-06-20, 08:35
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Hur jävla dum är du?

Personen skrev inte att den kör bil påverkad.

Du bör ej ha rösträtt.
Skrev heller inte personen hade körkort eller cyklade. Lär dig läsa ditt jävla håravfall!

Vistas i trafiken är högst olämpligt i högsta grad om du tagit droger (gäller även alkohol) De flesta pundare och alkisar sitter inte hemma 24/7- Gör de det så skiter jag i dem, låt de dö av det.
Citera
2026-06-20, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Du måste tänka ett varv till, dricker du alkohol föresten och om svaret blir ja vad tycker du om att förbjuda den också?

Så roligt hur knarkare alltid tar upp alkohol som argument för varför de ska få knarka vidare. Ungefär som när pedofiler desperat försöker hävda att även homosexualitet var förbjudet en gång i tiden för det ansågs skadligt.

Alla som knarkar ska lagföras hårt för att avskräcka vanliga hederliga svenskar från att någonsin testa skiten. Det kommer alltid finnas smuts som knarkar oavsett vilka lagar vi har men det är inte för dem vi stiftar lagar. De kan flytta till holland där man rapporterar att knarkandet bara fortsätter längre ner i åldrarna. Eller kanske till skithålet USA till någon trailerpark där de kan stoppa upp nålar och ta död på sig i fred?
Citera
2026-06-20, 10:21
Medlem
Citat:
Skrev heller inte personen hade körkort eller cyklade. Lär dig läsa ditt jävla håravfall!

Vistas i trafiken är högst olämpligt i högsta grad om du tagit droger (gäller även alkohol) De flesta pundare och alkisar sitter inte hemma 24/7- Gör de det så skiter jag i dem, låt de dö av det.
THC-COOH är inte rusgivande. Så även om man har spår av det i kroppen så betyder det inte att man är påverkad.
Citera
2026-06-20, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Så roligt hur knarkare alltid tar upp alkohol som argument för varför de ska få knarka vidare. Ungefär som när pedofiler desperat försöker hävda att även homosexualitet var förbjudet en gång i tiden för det ansågs skadligt.

Alla som knarkar ska lagföras hårt för att avskräcka vanliga hederliga svenskar från att någonsin testa skiten. Det kommer alltid finnas smuts som knarkar oavsett vilka lagar vi har men det är inte för dem vi stiftar lagar. De kan flytta till holland där man rapporterar att knarkandet bara fortsätter längre ner i åldrarna. Eller kanske till skithålet USA till någon trailerpark där de kan stoppa upp nålar och ta död på sig i fred?
Du svarade inte på frågan, din inställning till olagliga substanser har du redovisat, frågan var om du accepterar att alkohol förbjuds
Och vad pedofili har med ämnet att göra vet nog bara du. Den parallellen du försökte dig på hedrar inte sin upphovsman.
Citera
2026-06-20, 10:24
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
THC-COOH är inte rusgivande. Så även om man har spår av det i kroppen så betyder det inte att man är påverkad.
Blir väl att slanta upp och förklara varför du har det i blodet då? Käkat för mycket rep? Inget som ingår i en normal kost i alla fall.
Citera
2026-06-20, 10:26
Medlem
Citat:
Vårt Sverige har länge haft en hård narkotikapolitik. Ändå har vi fortsatt höga narkotikarelaterade dödstal, starka illegala marknader och stora kostnader för polis, domstolar, kriminalvård, vård och socialtjänst.

Det borde få oss att ställa en frågan om politiken fungerar – eller försvarar vi mest en gammal ineffektiv princip?

Det är självklart att samhället ska vara hårt mot gängen, langarna och den organiserade brottsligheten. Narkotikahandeln göder skjutningar, skulder, hot och lokal maktutövning. Men den beroende människan är inte samma sak som nätverket som tjänar pengar på henne.

Därför behövs en tydligare skillnad mellan brottslighet och sjukdom.

Varje år lägger rättsväsendet mycket stora resurser på narkotikabrott som gäller eget bruk och mindre innehav. Det betyder polisinsatser, provtagningar, förundersökningar, domstolsärenden och belastningsregister. En del av detta är nödvändigt. Men som huvudstrategi är det dyrt, trubbigt och nog kontraproduktivt.

En polis som jagar ringa bruk kan inte samtidigt lägga samma tid på vapen, pengar, hot, utpressning och försäljningsled. En ung människa med begynnande missbruk blir inte friskare av skam. En beroende person kommer inte lättare tillbaka till arbete av ett brottsregister.

Centerpartiets förslag om att avkriminalisera narkotika i kroppen är därför klokt. Det betyder inte att narkotika accepteras. Det betyder att samhället möter beroende med vård, stöd och ansvar – inte bara straff.

Andra länder visar att det finns bättre vägar. Portugal har kombinerat restriktivitet med vård och sociala insatser. Kanada visar att reglering av cannabis minskar den illegala marknaden och ger skatteintäkter, men också att kommersialisering skapar risker. Tyskland har valt en försiktigare reformväg.

Lärdomen är inte att släppa narkotikan fri. Lärdomen är att reglera klokt, följa upp noga och sätta folkhälsan först.

Sverige bör därför bygga ut skadereduceringen med naloxon, sprututbyte, lågtröskelmottagningar, läkemedelsassisterad behandling, snabb psykiatrisk hjälp och tydliga vårdkedjor. Det räddar liv och minskar kostnader för akutvård, smittspridning, kriminalitet och långvarigt utanförskap.

Vi bör också utreda en strikt reglerad cannabismodell, utan naivitet. I så fall krävs åldersgränser, reklamförbud, kontroll av styrka, neutral förpackning, hård tillsyn och öronmärkta intäkter till vård, prevention och polisens arbete mot gängen.

Dagens politik är inte gratis. Den kostar i rättsprocesser, vårdskador, överdoser, förlorad arbetsförmåga och mänskligt lidande. En mer hälsobaserad narkotikapolitik kan sannolikt frigöra flera miljarder kronor per år genom färre rättsärenden, färre vårdskador, färre akuta insatser och fler människor tillbaka till studier och arbete. Färre döda.

Men siffrorna måste vara seriösa. Sverige bör därför göra en samhällsekonomisk utredning av vad dagens narkotikapolitik kostar – och vad alternativa modeller kan spara. Det viktiga är inte att lova exakta miljarder i förväg. Det viktiga är att sluta låtsas att nuvarande system är effektivt.

En modern narkotikapolitik ska ha tre mål: färre döda, färre unga i missbruk och mindre pengar till kriminella nätverk.

Detta är inte en nån mjuk narkotikapolitik. Det är smartare modernare narkotikapolitik.

Sverige behöver en socialliberal, evidensbaserad och ekonomiskt ansvarsfull linje, låt oss vara hårdare mot gängen, klokare mot brukaren och snabbare hjälp till den som håller på att gå förlorad.

Det vore väl både mänskligare och billigare?
Brukardoser är tillåtet i Norge, landet som liknar Sverige mest
Citera
2026-06-20, 11:05
Medlem
Karl.Bracchettos avatar
Citat:
Tack, och just ditt exempel från vården visar ju problemet väldigt tydligt.

När en svårt cancersjuk patient nekas Imovane av rädsla för beroende, trots kort återstående livstid, då har riskbedömning ersatts av fånig regelrädsla. Det är inte god vård. Det är administrativ moralpanik.

Sjukt. Imovane är en z-analog och inte en riktig benso. Haft i över 10 år, åkt utomlands, borta i veckor och då vart utan och då inte haft abstinens. Har maxdos.
Senast redigerad av Karl.Bracchetto 2026-06-20 kl. 11:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in