2026-06-19, 10:21
Medlem
immenhusens avatar
Har faktiskt alltid haft känslan av att Rob. Engström är en skumraskbutik, sina gamla anor till trots. Kan inte sätta fingret på varför, men den har alltid sett sunkig och nedgången ut från utsida. Och känslan av penningtvätt har alltid infunnit sig när man har passerat butiken. Den är inte särskilt representativ för ett nästintill lika sunkigt och brackigt nouveau riche-märke som Rolex.

/AI
Citera
2026-06-19, 11:39
Moderator
Carlboms avatar
Rolex bör ju kunna gå direkt på fastighetsägaren för att få ner skylten. Tror knappast de kommer bråka, och Rolex kan väl betala struntsumman själva för att plocka ner den. Hur svårt ska det vara?

Hur länge har den där iranskan ägt butiken? Känns inte som hon har några anor alls kopplade till varumärket. Intressant om de tappat så mycket omsättning nu och bara omsätter 15 miljoner. I så fall har de tappat 90% av omsättningen på bara ett år. Hon måste ha gjort en rejäl fuckup för att bli stämplad som persona non grata om inte ens Omega eller Tag Heuer vill ha henne som AD.

Kollar man på Nymans UR så omsätter de ju stabilt runt 5-600 miljoner år efter år. Där verkar de göra allting rätt så finns inga yttre omständigheter att skylla på. De är nog rätt skadeglada kan jag tänka mig.
Citera
2026-06-19, 12:01
Medlem
Rob Engström var jättebra fram till kanske 20 år sedan. De senaste 10 åren har de inte kunnat leverera något alls och min uppfattning har varit att deras ekonomi endast har gått runt genom att sälja stora volymer till ljusskygga kunder (oavsett om det har varit skattefifflande ryssar eller gråhandlare).

Flera andra handlare är mycket bättre.

"Vi har några reservdelar kvar" är inte en anledning till att de ska ha kvar sin skylt.
Citera
2026-06-19, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Har faktiskt alltid haft känslan av att Rob. Engström är en skumraskbutik, sina gamla anor till trots. Kan inte sätta fingret på varför, men den har alltid sett sunkig och nedgången ut från utsida. Och känslan av penningtvätt har alltid infunnit sig när man har passerat butiken. Den är inte särskilt representativ för ett nästintill lika sunkigt och brackigt nouveau riche-märke som Rolex.

/AI
Har dom fortfarande vakt/väktare i kostym på plats som öppnar dörren? Har inte varit där på flera år
Citera
2026-06-19, 12:31
Medlem
Homofilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen

Tänk att de gjorde en VINST på hela 83 miljoner SEK bara för 4 år sedan.

Bara det årets resultat är ju flera gånger mer än vad gemene arbetare drar in under hela sitt yrkesverksamma liv.

https://www.allabolag.se/foretag/rob.-engstr%C3%B6m-ab/stockholm/urmakare/2JYON34I63IL5

Vad tänker du om det?
Citera
2026-06-19, 12:35
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homofilen
Tänk att de gjorde en VINST på hela 83 miljoner SEK bara för 4 år sedan.

Bara det årets resultat är ju flera gånger mer än vad gemene arbetare drar in under hela sitt yrkesverksamma liv.

https://www.allabolag.se/foretag/rob.-engstr%C3%B6m-ab/stockholm/urmakare/2JYON34I63IL5

Vad tänker du om det?

Penningtvätt anser jag vara ett rimligt svar på den frågan.
Citera
2026-06-19, 13:54
Medlem
BallaBellas avatar
Självklart att inte Rolex är nöjda om det inte finns något avtal och att butiksägarinnan fortfarande rider på deras namn.
Skulle också vara förbannad.
En butiksägare som inte är riktigt seriös låter det som.
Det måste ju finnas en anledning till varför Rolex valt att lämna och dessutom inte längre skickar reservdelar till dem.

Då är det väl bara att fiska efter nya samarbeten inte trakassera gamla.
Senast redigerad av BallaBella 2026-06-19 kl. 13:58.
Citera
2026-06-19, 16:48
Medlem
deddds avatar
Skylten känns sjukt sunkigt och oseriöst att ha uppe när man inte säljer Rolex. Är på Rolex sida där (även om skylten i sig är förvånande sunkig oavsett om de säljer Rolex eller inte) - och ärligt talat gör de snarare en tjänst, konsumenter en än större tjänst.

Klockan i butiken... Fuck Rolex. Köper jag, eller får, en Rolex-klocka riskerar jag alltså bli stämd av Rolex om jag använder den på platser Rolex inte anser passa dom? Då går det inte att äga en Rolex. Du hyr den. Kvaliteten kan då kvitta, det är någon annans klocka du bär. Ingen Rolexbärare äger sin klocka, de är korkade människor som betalat stora pengar för att vara reklampelare, inget annat.
Citera
2026-06-19, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Pizzerian Ferrari kunde ju ta ner sin skylt och byta namn. Man kan inte rida på någon annans varumärke.

Detsamma hände nyligen pizzerian Rosa Pantern i Uppsala. Det har hetat Rosa Pantern sen slutet 80 eller tidigt 90-tal men nu hörde MGM Studios av sig och krävde namnändring. Det lär vara pga sociala medier som de fått nys om stället. Ägarna renoverade nyligen för nån miljon på temat Rosa Pantern.
Citera
2026-06-19, 19:49
Medlem
Kan tillägga lite. Dom flesta Rolex återförsäljare kommer inte ens skriva upp på en väntelista. Deras back log är ofta typ 2 år och då stänger dom listan. Detta gäller de modeller som är eftertraktade, Daytona, Submariner mm
Datejust 36 mm är ibland tillgänglig som walk in purchase, likaså dyrare Rolex i en ädel metall med diamanter, som de flesta inte vill ha.
Så det dom försöker göra är att man ska köpa Tudor och bygga köphistorik.

I Dubai så måste man ha en köphistorik på över 100K usd för att beställa en Sub.

Citat:
Ursprungligen postat av Johnnynator
Vet inte hur seriösa Rob Engström är/var, men idag sker det systematiskt att Rolex återförsäljare ”nekar” folk.

Om en helt vanlig Svensson sparat lite pengar och vill köpa en Rolex, en ny Rolex från en Rolex återförsäljare dvs, så kan denne inte göra det. Detta är för att de kommer be dig signa upp på en lista, gå och vänta X antal månader/år och sedan till slut höra av sig om att en klocka av entry-level modell du förmodligen inte vill ha - äntligen finns tillgänglig.

Efter att du köpt 3-4 klockor på detta vis och varit i deras kösystem länge, då kanske du faktiskt till slut har möjlighet att välja den klockan du vill ha.

Så: köp second hand Rolex, dyrare än att köpa ny men tid är pengar och satan vad du sparar tid på att köpa från en icke auktoriserad Rolex försäljare
Citera
2026-06-19, 21:47
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Stämmer inte. Nymans håller sig med dörrslusk och släpper ofta inte in folk som kommer utan låter dem vänta. Det är jävligt irriterande om man har ärende till butiken, t ex för service av klockan.

Jag kan förstå att det är olägligt om det är packat med folk i en lyxbutik så att det blir svårare att upptäcka snattare, men så mycket folk har där aldrig varit när jag varit där. Det verkar vara en trend bland ”lyxbutiker” att skapa köer, Hermes på NK har gjort likadant. Nu måste man boka tid på Nymans för att vara säker på att slippa köa. Jag skulle inte sätta min fot där någonsin igen, om det fanns någon annan som kunde göra service på Rolex.

Du vill endast ha AD-service med dokumentation antar jag?
Citera
2026-06-19, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Självklart att inte Rolex är nöjda om det inte finns något avtal och att butiksägarinnan fortfarande rider på deras namn.
Skulle också vara förbannad.
En butiksägare som inte är riktigt seriös låter det som.
Det måste ju finnas en anledning till varför Rolex valt att lämna och dessutom inte längre skickar reservdelar till dem.

Då är det väl bara att fiska efter nya samarbeten inte trakassera gamla.
Ja, förbannat är bara förordet, hoppas att Rolex stämmer dem.

Vet inte ens om man vågar köpa en dyr klocka längre, känns som hela branschen är inblandad i gråhandel och penningtvätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in