Igår, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Brutit mot penningtvättslagen och sålt klockor som dykt upp på gråmarknaden. Rolex gillar inte detta.
Var inte Rob Engström en gång i tiden kunglig hovleverantör?

Alla klockor kommer väl med certifikat stämplade från butiken. Det borde dom väl ha förstått Rob Engström att deras klocksälj kommer säljas vidare?

”Bolaget har inte nekat ett enda köp oavsett hur stort beloppet varit och hur lite information bolaget har haft om kunden i fråga. Risken är därmed stor att bolaget kan ha utnyttjats för penningtvätt och finansiering av terrorism”, står det i myndighetens beslut den 10 juni.

Hovleverantör sedan 1927

Rob. Engström AB har varit hovleverantör ända sedan 1927 och i ett reportage som skrevs i magasinet Älskade Östermalm beskrivs kungaparet som trogna kunder.

https://www.svenskdam.se/kungligt/kungens-urmakare-indragen-i-skandal-hovet-uttalar-sig/5945817
Citera
Igår, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honzik
Så på några år har Rob Engström förlorat tre stora schweizare. Cartier, Omega och Rolex.
Dom varumärken som finns på hemsidan är ju helt irrelevanta no-name märken.

Jag förstår att Rolex inte vill associeras med denna butik.
Citera
Igår, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Var inte Rob Engström en gång i tiden kunglig hovleverantör?

Alla klockor kommer väl med certifikat stämplade från butiken. Det borde dom väl ha förstått Rob Engström att deras klocksälj kommer säljas vidare?

”Bolaget har inte nekat ett enda köp oavsett hur stort beloppet varit och hur lite information bolaget har haft om kunden i fråga. Risken är därmed stor att bolaget kan ha utnyttjats för penningtvätt och finansiering av terrorism”, står det i myndighetens beslut den 10 juni.

Hovleverantör sedan 1927

Rob. Engström AB har varit hovleverantör ända sedan 1927 och i ett reportage som skrevs i magasinet Älskade Östermalm beskrivs kungaparet som trogna kunder.

https://www.svenskdam.se/kungligt/kungens-urmakare-indragen-i-skandal-hovet-uttalar-sig/5945817

En seriös klockhandlare ser till att inte eftertraktade modeller säljs till vem som helst. Det brukar krävas långa kundrelationer för att få köpa de klockor som blir heta på denna marknad.
Klockor som vem som helst kan köpa hamnar såklart inte på gråmarknaden.
Araben har väl mest satsat på att få in snabba cash.
Citera
Igår, 22:05
Medlem
Från artikeln i TS: ”Enligt Rob. Engström kommer det kosta stora pengar att ta ner skylten”

1. Det är helt irrelevant.

2. Det är nog extremt billigt att ta ner skylten. Bara ta en vinkelslip och så är den borta på en kvart.
Citera
Igår, 22:07
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
En seriös klockhandlare ser till att inte eftertraktade modeller säljs till vem som helst. Det brukar krävas långa kundrelationer för att få köpa de klockor som blir heta på denna marknad.
Klockor som vem som helst kan köpa hamnar såklart inte på gråmarknaden.
Araben har väl mest satsat på att få in snabba cash.

Vad innebär att klockor hamnar på gråmarknaden?
Citera
Igår, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honzik
Så på några år har Rob Engström förlorat tre stora schweizare. Cartier, Omega och Rolex.
Varför?
Citera
Igår, 22:58
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Vad innebär att klockor hamnar på gråmarknaden?
Att folk som Rolex inte vill förknippas med bär deras klockor.
Citera
Igår, 23:20
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Den där Rolexbutiken på Biblioteksgatan verkar det alltid vara kö utanför. Måste säljas mycket Rolex.
Citera
Igår, 23:40
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Att folk som Rolex inte vill förknippas med bär deras klockor.

Ofan, så om jag fick för mig att jag vill ha en Rolex, så vill de att deras återförsäljare ska vägra mig?

Har de laglig rätt att vägra? Antar de måste knipa käft om anledningen i vissa fall. Inte kul att vägra fel person heller. En liten bomb i porten med lite otur.
Citera
Igår, 23:53
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ofan, så om jag fick för mig att jag vill ha en Rolex, så vill de att deras återförsäljare ska vägra mig?

Har de laglig rätt att vägra? Antar de måste knipa käft om anledningen i vissa fall. Inte kul att vägra fel person heller. En liten bomb i porten med lite otur.

Det går ju att köpa second hand.
Citera
Igår, 23:54
Medlem
Wikitomtes avatar
Citat:

Rör väl sig om speciella klockor som endast vissa får köpa. Vem som helst kan inte köpa vilken Ferrari som helst oavsett hur mycket pengar du har. Du får börja i bottenträsket och jobba dig upp.
Citera
Idag, 00:04
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Rör väl sig om speciella klockor som endast vissa får köpa. Vem som helst kan inte köpa vilken Ferrari som helst oavsett hur mycket pengar du har. Du får börja i bottenträsket och jobba dig upp.

Intressant - detta kände jag inte till. Finns det fler produktkategorier än klockor och bilar som (inofficiellt) enbart är till för dom utvalda? Ärlig fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in