Citat:
Ursprungligen postat av
Kirev
Du menar att du nu är tillbaka i i -
För att du egentligen inte -
?
Nej, inte alls. Det jag egentligen undrar är vad som har lett dig hit. Vad är det som gör att din potential för självreflektion och inre resonemang tycks vara så svår att få syn på, och ännu svårare att väcka?
Jag har svårt att tro att det enbart handlar om tro i det här fallet. Det förefaller snarare finnas något djupare bakom motståndet. Frågan är vad.
Är det en djupt rotad rädsla för att ha fel? En ovilja att ifrågasätta grundläggande antaganden? Eller kanske en rädsla för döden och de existentiella konsekvenser som kan följa av att granska sina övertygelser på allvar?
Tror du att världen skulle falla samman om du utsatte din tro för samma kritiska granskning som du utsätter andra idéer för? Tror du att allt du håller kärt skulle försvinna bara för att du vågade ifrågasätta det?
Jag vet att det inte är så.
Tvärtom. Om en övertygelse inte klarar av att ifrågasättas var den förmodligen aldrig särskilt stark från början. Och om den klarar prövningen kommer du att förstå den djupare än tidigare.
Världen går inte under för att du ifrågasätter dina övertygelser. Det är ofta där verklig förståelse börjar, en förståelse som inte är beroende av tro.