2026-06-19, 06:31
  #457
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Du menar att du nu är tillbaka i i -



För att du egentligen inte -


?
Nej, inte alls. Det jag egentligen undrar är vad som har lett dig hit. Vad är det som gör att din potential för självreflektion och inre resonemang tycks vara så svår att få syn på, och ännu svårare att väcka?

Jag har svårt att tro att det enbart handlar om tro i det här fallet. Det förefaller snarare finnas något djupare bakom motståndet. Frågan är vad.

Är det en djupt rotad rädsla för att ha fel? En ovilja att ifrågasätta grundläggande antaganden? Eller kanske en rädsla för döden och de existentiella konsekvenser som kan följa av att granska sina övertygelser på allvar?

Tror du att världen skulle falla samman om du utsatte din tro för samma kritiska granskning som du utsätter andra idéer för? Tror du att allt du håller kärt skulle försvinna bara för att du vågade ifrågasätta det?

Jag vet att det inte är så.

Tvärtom. Om en övertygelse inte klarar av att ifrågasättas var den förmodligen aldrig särskilt stark från början. Och om den klarar prövningen kommer du att förstå den djupare än tidigare.

Världen går inte under för att du ifrågasätter dina övertygelser. Det är ofta där verklig förståelse börjar, en förståelse som inte är beroende av tro.
Citera
2026-06-19, 07:50
  #458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det jag egentligen undrar är vad som har lett dig hit. Vad är det som gör att din potential för självreflektion och inre resonemang tycks vara så svår att få syn på, och ännu svårare att väcka?

Jag har svårt att tro att det enbart handlar om tro i det här fallet. Det förefaller snarare finnas något djupare bakom motståndet. Frågan är vad.

Är det en djupt rotad rädsla för att ha fel? En ovilja att ifrågasätta grundläggande antaganden? Eller kanske en rädsla för döden och de existentiella konsekvenser som kan följa av att granska sina övertygelser på allvar?

Tror du att världen skulle falla samman om du utsatte din tro för samma kritiska granskning som du utsätter andra idéer för? Tror du att allt du håller kärt skulle försvinna bara för att du vågade ifrågasätta det?

Jag vet att det inte är så.

Tvärtom. Om en övertygelse inte klarar av att ifrågasättas var den förmodligen aldrig särskilt stark från början. Och om den klarar prövningen kommer du att förstå den djupare än tidigare.

Världen går inte under för att du ifrågasätter dina övertygelser. Det är ofta där verklig förståelse börjar, en förståelse som inte är beroende av tro.
Och så fortsätter du med ditt babblande, tråden ska inte handla någonting om om mig utan om Jesus, och där jag kom in i tråden (som du kan hitta i sökfunktionen ”inlägg i detta ämne” om du nu är intresserad av hur när var eller vad jag kom hit) som handlar om Jesus informerar jag om att Jesus relaterar till Solen och då vår relation till Solen. Och Solen(aka Jesus) är av yttersta vikt för oss, obviously.
Annars om du är än mer intresserad hur jag kom hit[till forumet] så är det så att jag bor utomlands sedan snart 25 år och Svenskan har blivit knagglig så detta är ett forum jag övar att något sånär hålla igång språket, så ligger det till om detta.
Fokusera på Jesus nu !
__________________
Senast redigerad av Kirev 2026-06-19 kl. 07:52.
Citera
2026-06-19, 07:57
  #459
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Och så fortsätter du med ditt babblande, tråden ska inte handla någonting om om mig utan om Kesus, och där jag kom in i tråden[som du kan hitta i sökfunktionen ”inlägg i detta ämne” om du nu är intresserad av hur när var eller vad jag kom hit) som handlar om Jesus informerar jag om att Jesus relaterar till Solen och då vår relation till Solen. Och Solen(aka Jesus) är av yttersta vikt för oss, obviously.
Annars om du är än mer intresserad hur jag kom hit[till forumet] så är det så att jag bor utomlands sedan snart 25 år och Svenskan har blivit knagglig så detta är ett forum jag övar att något sånär hålla igång språket, så ligger det till om detta.
Fokusera på Jesus nu !

Det var nog det längsta inlägg jag någonsin har läst från dig. Jag nöjer mig med det. Jag är inte så kräsen som man kanske kan "tro"

Vad för "fokus" på Jesus vill du att jag ska ha?
Citera
2026-06-19, 08:15
  #460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1

Vad för "fokus" på Jesus vill du att jag ska ha?
Trådens rubrik - ” varför behövs Jesus?” - torde vara vad vi ska hålla oss till
Citera
2026-06-19, 08:21
  #461
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Trådens rubrik - ” varför behövs Jesus?” - torde vara vad vi ska hålla oss till

Okej, så varför behöver vi Jesus?

Min argumentation har varit, och är alltjämt, att du, jag och alla andra bär inom oss en potential för självfrigörelse eller självräddning.

Det kan också formuleras så att: om Jesus kunde, så kan du, jag och alla andra.

I förlängningen kan man, inom en kristen tolkningsram, även förstå självfrälsning som något som inte står i motsats till Jesus, utan snarare som en avlastning av hans börda: att frigöra sig själv kan då tolkas som en akt av kärlek gentemot Jesus, i den meningen att man inte längre behöver bära sin börda genom honom.
Citera
2026-06-19, 09:58
  #462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Okej, så varför behöver vi Jesus?

? Det skrev jag precis, att Jesus [berättelsen] relaterar till Solen.

Fortsättningsvis, Människosonen Jesus, alltså Solen kommen i kött är Människan, således är Jesus berättelsen ur vårt [jordiska] perspektiv berättelsen om vår relation till/med Solen, alltså relation till allt med Solen från solnedgång/soluppgång till utpekande var vi i vårdagjämningsprecessioncykeln vi befinner oss till att vara den som står direkt närmast Gud skaparen, genom - Gud-Ordet(big bang) - Väte/Helium - Stjärnor(Solen) - Människan.
Adam av vars revben kom Eva, symbolik till Väte var ur Helium kom(stjärnor) Således är världens Ljus aka Solen aka Jesus inte bara Ljus utom oss men också inom oss och på ett spirituellt plan porten till Guds rike
I detta ligger djupare betraktelser och vägledning vilket förklaras i Bibeln.

Hur man än går in i det, spirituellt eller down to earth”ish behövs Jesus världens Ljus 🌞 för vårt välbefinnande
__________________
Senast redigerad av Kirev 2026-06-19 kl. 10:23.
Citera
2026-06-19, 10:01
  #463
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
? Det skrev jag precis, att Jesus [berättelsen] relaterar till Solen.

Fortsättningsvis, Människosonen Jesus, alltså Solen kommen i kött är Människan, således är Jesus berättelsen ur vårt [jordiska] perspektiv berättelsen om vår relation till/med Solen, alltså relation till allt med Solen från solnedgång/soluppgång till utpekande var vi i vårdagjämningsprecessioncykeln vi befinner oss till att vara den som står direkt närmast Gud skaparen, genom - Gud-Ordet(big bang) - Väte/Helium - Stjärnor(Solen) - Människan.
Adam av vars revben kom Eva, symbolik till Väte var ur Helium kom. Således är världens Ljus aka Solen aka Jesus inte bara Ljus utom oss men också inom oss och på ett spirituellt plan porten till Guds rike
I detta ligger djupare betraktelser och vägledning vilket förklaras i Bibeln.

Hur man än går in i det, spirituellt eller down to earth”ish behövs Jesus världens Ljus 🌞 för vårt välbefinnande

Nej men du förbiser tomheten, skuggan kompis.

Ljus kan varken verka eller existera utan rymden.

Betrakta det som ljus är i.
En foton kan inte existera utan ett rum, utan rymd.
__________________
Senast redigerad av particulum1 2026-06-19 kl. 10:04.
Citera
2026-06-19, 10:52
  #464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
? Det skrev jag precis, att Jesus [berättelsen] relaterar till Solen.

Fortsättningsvis, Människosonen Jesus, alltså Solen kommen i kött är Människan, således är Jesus berättelsen ur vårt [jordiska] perspektiv berättelsen om vår relation till/med Solen, alltså relation till allt med Solen från solnedgång/soluppgång till utpekande var vi i vårdagjämningsprecessioncykeln vi befinner oss till att vara den som står direkt närmast Gud skaparen, genom - Gud-Ordet(big bang) - Väte/Helium - Stjärnor(Solen) - Människan.
Adam av vars revben kom Eva, symbolik till Väte var ur Helium kom. Således är världens Ljus aka Solen aka Jesus inte bara Ljus utom oss men också inom oss och på ett spirituellt plan porten till Guds rike
I detta ligger djupare betraktelser och vägledning vilket förklaras i Bibeln.

Hur man än går in i det, spirituellt eller down to earth”ish behövs Jesus världens Ljus 🌞 för vårt välbefinnande


Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Nej men du förbiser tomheten, skuggan kompis.

Ljus kan varken verka eller existera utan rymden.

Betrakta det som ljus är i.
En foton kan inte existera utan ett rum, utan rymd.
Ser du det som är kraftigt svartare, alltså det jag fetat i min föregående post[här ovan] du [oförståndigt] kommenterar ?

Allt med solen ur vårt jordliga perspektiv- ett av exemplen - solnedgång/soluppgång - mörker/ljus - liv/död…and so on

Vårdagjämningsprecessionen - Zodiaken - himlavalvet - stjärnorna i RYMDEN (zodiaken intrikat berättad och förklarad om i Bibeln, en fundamental)
Citera
2026-06-19, 11:06
  #465
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev


Ser du det som är kraftigt svartare, alltså det jag fetat i min föregående post[här ovan] du [oförståndigt] kommenterar ?

Allt med solen ur vårt jordliga perspektiv- ett av exemplen - solnedgång/soluppgång - mörker/ljus - liv/död…and so on

Vårdagjämningsprecessionen - Zodiaken - himlavalvet - stjärnorna i RYMDEN (zodiaken intrikat berättad och förklarad om i Bibeln, en fundamental)¨¨
Det handlar varken om vad som är starkare eller svagare, utan om ömsesidigt beroende och existentiell relation.

Men ja, rymden eller tomheten bär ljuset; den bär fotonerna. Om du avlägsnar ljuset/fotoner, kvarstår fortfarande rymden eller tomheten.

Det är ungefär som att gå in i ett rum och släcka alla lampor. Ljuset har avlägsnats, men rummet består fortfarande. Rymden upphör inte att existera bara för att ljuset upphör att framträda.

I den meningen kan man hävda att rymd, tomhet eller mörker är mer fundamentala, eftersom de förblir även när ljuset är frånvarande. Ljuset framträder i rymden, men rymden är inte beroende av ljuset för sin existens.
__________________
Senast redigerad av particulum1 2026-06-19 kl. 11:21.
Citera
2026-06-19, 11:54
  #466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det handlar varken om vad som är starkare eller svagare, utan om ömsesidigt beroende och existentiell relation.

Men ja, rymden eller tomheten bär ljuset; den bär fotonerna. Om du avlägsnar ljuset och fotonerna, kvarstår fortfarande rymden eller tomheten.

Det är ungefär som att gå in i ett rum och släcka alla lampor. Ljuset har avlägsnats, men rummet består fortfarande. Rymden upphör inte att existera bara för att ljuset upphör att framträda.

I den meningen kan man hävda att rymd, tomhet eller mörker är mer fundamentala, eftersom de förblir även när ljuset är frånvarande. Ljuset framträder i rymden, men rymden är inte beroende av ljuset för sin existens.
the big crunch där alltet slås samman, blir ett, dualiteter upphör alltet blir åter singularitet, varken tomt eller fullt, ljus eller mörker, det ena som definierat det andra och vice versa inte längre i singulariteten .
Citera
2026-06-19, 11:59
  #467
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
the big crunch där alltet slås samman, blir ett, dualiteter upphör alltet blir åter singularitet, varken tomt eller fullt, ljus eller mörker, det ena som definierat det andra och vice versa inte längre i singulariteten .
Ja, då har du intagit ett perspektiv som kan beskrivas som icke-dualistiskt. I praktiken innebär detta ett inträde i ett högre medvetandetillstånd, där motsatser inte längre uppfattas som absoluta, utan som ömsesidigt beroende aspekter av samma verklighet.

Grattis. 🙂
Citera
2026-06-19, 13:08
  #468
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja, då har du intagit ett perspektiv som kan beskrivas som icke-dualistiskt. I praktiken innebär detta ett inträde i ett högre medvetandetillstånd, där motsatser inte längre uppfattas som absoluta, utan som ömsesidigt beroende aspekter av samma verklighet.

Grattis. 🙂
Bibeln vägleder om detta……men, jag ska erkänna, det kan nog vara ganska svårt att se det, jag hade nog inte ens brytt mig att titta till Bibeln om jag inte först rent praktiskt ”vägletts” med direkta upplevelser.
Det handlar egentligen inte om något svårgreppat, ”verktygen” finns ju överallt i vår omgivning/vardag, men vår uppväxt och fostran in samhällets system och regler får de flesta att fokusera på och fastna i antingen det ena eller andra.
Det är snart val i Sverige, då ska ni välja sida…igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in