2026-06-16, 10:43
  #445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Men din jävla idiot. Svara på frågorna då. Är du dum i huvudet eller?
Jag blir verkligen så sugen på att svara på dina frågor..charmtroll
Citera
2026-06-17, 04:46
  #446
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Jag och många förstår Jesus berättelsen, det har inget med stolthet eller girighet att göra, de påläggen står för dig
Ja, men det är en väsentlig skillnad mellan att förstå berättelsen, förstå andemeningen, förstå symboliken och att sedan omsätta insikten i handling.
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
De sju dödssynderna står inte listade i Bibeln….så det är väl passande dig att luta dig till dom, glöm inte dygderna
Då har du sannolikt tolkat bibelns texter bokstavligt och varken förstått det andemeningsmässiga eller det symboliska som innefattas i kristen lära.

Men det är väl därför det traditionella kulturella uttrycket ”bokstavstroende” har formats.

En spirituell eller religiös tolkning som är torftig och passiv, och som saknar både disciplin och praktisk förankring i handling. Den kan dessutom bidra till att försvaga individens tänkande.

Antingen det som skulle kunna beskrivas som ett tillstånd som står i kontrast till det goda eller det upplysta. En avsaknad utav sökandet och förening med "Gud", och således "djävulens" eller "satans" grepp.
Citera
2026-06-17, 10:26
  #447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja, men det är en väsentlig skillnad mellan att förstå berättelsen, förstå andemeningen, förstå symboliken och att sedan omsätta insikten i handling.

Då har du sannolikt tolkat bibelns texter bokstavligt och varken förstått det andemeningsmässiga eller det symboliska som innefattas i kristen lära.

Men det är väl därför det traditionella kulturella uttrycket ”bokstavstroende” har formats.

En spirituell eller religiös tolkning som är torftig och passiv, och som saknar både disciplin och praktisk förankring i handling. Den kan dessutom bidra till att försvaga individens tänkande.

Antingen det som skulle kunna beskrivas som ett tillstånd som står i kontrast in till det goda eller det upplysta. En avsaknad utav sökandet och förening med "Gud", och således "djävulens" eller "satans" grepp.
Nu babblar du på igen med en massa egenhändiga konstruktioner om andra i tro att du ska låta förståndig.

Du gör bara bort dig[vilket du såklart inte förstår] för så här skriver du inledande i tråden -

Citat:
Postat av particulum1
Jesus är lite som den förälder man ropar på när man är rädd för monstren under sängen eller i garderoben. Han kommer då och försäkrar dig om att inga monster kan skada dig så länge han är hos dig, snarare än att lära dig att tända lampan och titta under sängen eller i garderoben för att möta din rädsla.

Jesus budskap berövar människan dennes egen frigörelse genom att göra den beroende av honom
Man börja nästan tro att du har nån psykisk åkomma, alltså allvarligt talat.
__________________
Senast redigerad av Kirev 2026-06-17 kl. 10:37.
Citera
2026-06-18, 20:56
  #448
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Jag blir verkligen så sugen på att svara på dina frågor..charmtroll

Vad gafflar du om då? Kom hit istället din lilla ynkrygg
Citera
2026-06-19, 00:32
  #449
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Nu babblar du på igen med en massa egenhändiga konstruktioner om andra i tro att du ska låta förståndig.

Du gör bara bort dig[vilket du såklart inte förstår] för så här skriver du inledande i tråden -


Man börja nästan tro att du har nån psykisk åkomma, alltså allvarligt talat.
Det är inte omöjligt, eftersom det sannerligen är en utmaning att upprätthålla rationalitet i en värld där irrationalitet ofta gör anspråk på tolkningsföreträde. Men så länge du endast framför påståenden utan att redovisa de premisser eller det resonemang som bär upp dem, förblir de innehållsmässigt tomma.

En utsaga blir inte sann genom att uttalas. Sanningens anspråk vilar inte på själva påståendet, utan på de skäl som kan anföras till dess försvar. Först när du förmår redogöra för varför något bör betraktas som sant, lämnar du assertionens domän och träder in i argumentationens.
Citera
2026-06-19, 04:43
  #450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det är inte omöjligt, eftersom det sannerligen är en utmaning att upprätthålla rationalitet i en värld där irrationalitet ofta gör anspråk på tolkningsföreträde. Men så länge du endast framför påståenden utan att redovisa de premisser eller det resonemang som bär upp dem, förblir de innehållsmässigt tomma.

En utsaga blir inte sann genom att uttalas. Sanningens anspråk vilar inte på själva påståendet, utan på de skäl som kan anföras till dess försvar. Först när du förmår redogöra för varför något bör betraktas som sant, lämnar du assertionens domän och träder in i argumentationens.
Nu pladdrar du på igen, vilka påståenden är det du babblar om nu
Citera
2026-06-19, 04:55
  #451
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Nu pladdrar du på igen, vilka påståenden är det du babblar om nu

De påståenden som jag "babblar” kan förstås som uttryck för frånvaron av de premisser eller resonemang som ännu inte har redovisats i vårt mödosamma och kontinuerliga utbyte.

Det som ofta efterfrågas är just de underliggande skälen som leder fram till ett visst påstående.

Det är åtminstone ett framsteg att du ställer frågan, även om frågetecknet saknades. En liten början att du börjar använda ditt tänkande. För det, ger jag dig en tumme upp.

Much to learn, you still have
Citera
2026-06-19, 05:26
  #452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
De påståenden som jag "babblar” kan förstås som uttryck för frånvaron av de premisser eller resonemang som ännu inte har redovisats i vårt mödosamma och kontinuerliga utbyte.

Det som ofta efterfrågas är just de underliggande skälen som leder fram till ett visst påstående.

Det är åtminstone ett framsteg att du ställer frågan, även om frågetecknet saknades. En liten början att du börjar använda ditt tänkande. För det, ger jag dig en tumme upp.

Much to learn, you still have
Patronizing much, you still try.
Varför inte hålla dig till trådens ämne om Jesus istället för att offerkofta dig själv med en massa ordsmörja
__________________
Senast redigerad av Kirev 2026-06-19 kl. 05:29.
Citera
2026-06-19, 05:31
  #453
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Patronizing much, you still try.
Varför inte hålla dig till trådens ämne om Jesus istället för att offerkofta dig med en massa ordsmörja
Ja, det var faktiskt en både bra och relevant fråga.

Ska vi återgå till min argumentation kring Jesu lära, där jag kritiskt granskar både Jesus och hans läror och argumenterar för att de är otillräckliga som väg till verklig frigörelse?

Eller föredrar du att vi i stället diskuterar mitt ifrågasättande av helvetet som metafysiskt koncept?
Citera
2026-06-19, 06:00
  #454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja, det var faktiskt en både bra och relevant fråga.

Ska vi återgå till min argumentation kring Jesu lära, där jag kritiskt granskar både Jesus och hans läror och argumenterar för att de är otillräckliga som väg till verklig frigörelse?

Eller föredrar du att vi i stället diskuterar mitt ifrågasättande av helvetet som metafysiskt koncept?
Nej det behövs inte, du har visat dig omvänd [ efter andra tråddeltagare tillrättavisat dig], du har gått från, som du här säger ”kritik mot” och menade att -

Citat:
Postat av particulum1
Jesus budskap berövar människan dennes egen frigörelse genom att göra den beroende av honom

Till att genom andra forummedlemmars försorg har du nu -
Citat:
förstått det andemeningsmässiga det symboliska som innefattas i kristen lära.

Postat av particulum1
__________________
Senast redigerad av Kirev 2026-06-19 kl. 06:06.
Citera
2026-06-19, 06:03
  #455
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Nej det behövs inte, du har visat dig omvänd [ efter andra tråddeltage tillrättavisat dig], du har gått från, som du här säger ”kritik mot” -



Till att genom andra forummedlemmars försorg har du nu -
Det är i detta skede jag välkomnar ett kritiskt resonemang utav mitt kritiska resonemang.

Eller föredrar du att fortsätta med tomma associationer och påståenden utan argumentation?
Citera
2026-06-19, 06:19
  #456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det är i detta skede jag välkomnar ett kritiskt resonemang utav mitt kritiska resonemang.

Eller föredrar du att fortsätta med tomma associationer och påståenden utan argumentation?
Du menar att du nu är tillbaka i -

Citat:
Postat av particulum1
Jesus budskap berövar människan dennes egen frigörelse genom att göra den beroende av honom

För att du egentligen inte -

Citat:
förstått det andemeningsmässiga det symboliska som innefattas i kristen lära

Postat av particulum1
?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in