Citat:
Ursprungligen postat av
Africagonzo
Iran är långtifrån ledande i regionen och står nu helt ensamma, omringade av allierade till USA, dessutom visade Kina och Ryssland att dom inte hjälper Iran vid en konflikt.
Det var aldrig frågan om att Kina eller Ryssland skulle försvara Iran mot USA. Och Irans isolation har minskat - såväl i världen som i regionen, där många av USAs allierade nu närmar sig Iran efter att man har tappat förtroendet för USA som försvarsgarant. Iran har trots allt visat att man trots massiva bombningar av det egna landet och en hemsk ekonomi kan hålla regionen om pungkulorna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Africagonzo
Trump vill givetvis att kriget pågår ett tag till, USA är nu den nya huvudleverantören av olja och gas till Europa och får sälja allt dom kan producera i forma av ammunition och vapen till kriget som europas länder betalar. Samtidigt blir ärkefienden Ryssland försvagad. Winwin!!
Ryssland är inte ens ärkefienden för Trump, som ofta velat ge Ryssland mer i Ukraina än vad som är ett rimligt utgångsläge. Och ju längre kriget pågår, ju högre risk att Ryssland vinner. Det är Ukraina som är hjältarna här, inte USA.
Citat:
Ursprungligen postat av
Africagonzo
Styrkan består i att ingen vågar ingripa eller protestera. EU/Europa kommer inte säga något och Irankriget visar att Ryssland/Kina inte heller kommer göra något. Det är styrka, det om något visar vem som styr här i världen.
Fast ännu en gång, det är aldrig någon fråga om att USA styr här i världen. Snarare har man genom att visa undfallenhet mot Ryssland, förlora mot Iran, och underminera sina allianser gjort att man styr allt mindre, och kommer att styra än mindre, när andra maktcentrum ökar inflytande på USA:s bekostnad. Den multipolära världen är på gång, eller redan här. Ryssland och framför allt Kina ser fram emot allt högre inflytande, medan resten av den demokratiska världen organiserar sig för att bli någon form av motpol. USA:s tid som hegemon är förbi. Det är lönlöst att försöka sälja detta faktum som en styrka...