2026-06-19, 10:19
  #253
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det tar troligen längre tid än så. Oljeproduktionen i regionen måste återstartas, och därpå raffinerandet av den olja som produceras där. Fartyg måste segla dit från andra platser i världen. De fartyg som finns där måste ta sig ut i världen igen, vilket kommer ta tid då sundet är en flaskhals och antalet fartyg som kan fara igenom per dygn är begränsat.

Och även om bränslepriserna minskar så är skadan från inflationen redan gjort - prisläget för varor i allmänhet minskar nämligen aldrig.
Tänker på att överproduktionen som troligtvis sker kommer ge bra lägre priser, att andra parametrar kommer med är klart det kan bli.
Tänker på just att det ser ut att kunna bli en rejäl överproduktion initialt.

Som sagt vad, bara en gissning, vi får se hur det utvecklar sig.
Citera
2026-06-19, 10:22
  #254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
mellanårsvalet och valet i Netanyahus hemland


Stämmer att Republikanerna skulle förlora mellanårsvalet vid en markinvasion. Men missnöjet skulle hålla i sig långt längre än så, med förluster i framtida val som ju utgör ett hot mot Trumps eftermäle - i värsta fall en "återställning" av mycket av politiken till före Trumperan, och möjligen med ett återtagande av de pengar som Trumpfamiljen har roffat åt sig. Tror du verkligen att Trump vill riskera allt detta, och för vilken vinning? Han har bara lovat att Iran inte kommer att få kärnvapen under hans presidentperiod. Det kommer han troligen att åstadkomma trots att han orsakat USAs svagare förhandlingsläge.

Och vad menar du med valet i Netanyahus hemland? Visst har Trump hånat Netanyahu på senare tid, men som avtalet står nu kommer Netanyahu nästan garanterat förlora valet och åka i fängelse. Du menar att Trump söker det utfallet?
Citera
2026-06-19, 10:27
  #255
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Stämmer att Republikanerna skulle förlora mellanårsvalet vid en markinvasion. Men missnöjet skulle hålla i sig långt längre än så, med förluster i framtida val som ju utgör ett hot mot Trumps eftermäle - i värsta fall en "återställning" av mycket av politiken till före Trumperan, och möjligen med ett återtagande av de pengar som Trumpfamiljen har roffat åt sig. Tror du verkligen att Trump vill riskera allt detta, och för vilken vinning? Han har bara lovat att Iran inte kommer att få kärnvapen under hans presidentperiod. Det kommer han troligen att åstadkomma trots att han orsakat USAs svagare förhandlingsläge.

Och vad menar du med valet i Netanyahus hemland? Visst har Trump hånat Netanyahu på senare tid, men som avtalet står nu kommer Netanyahu nästan garanterat förlora valet och åka i fängelse. Du menar att Trump söker det utfallet?

Jag jag menar det utfallet.
Men varse det är bennet elller Liberman som kommer till makten så kommer de fortsätta bombardemanget mot Hezbolla (södra libanon).
Citera
2026-06-19, 10:54
  #256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Iran är långtifrån ledande i regionen och står nu helt ensamma, omringade av allierade till USA, dessutom visade Kina och Ryssland att dom inte hjälper Iran vid en konflikt.

Det var aldrig frågan om att Kina eller Ryssland skulle försvara Iran mot USA. Och Irans isolation har minskat - såväl i världen som i regionen, där många av USAs allierade nu närmar sig Iran efter att man har tappat förtroendet för USA som försvarsgarant. Iran har trots allt visat att man trots massiva bombningar av det egna landet och en hemsk ekonomi kan hålla regionen om pungkulorna.


Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Trump vill givetvis att kriget pågår ett tag till, USA är nu den nya huvudleverantören av olja och gas till Europa och får sälja allt dom kan producera i forma av ammunition och vapen till kriget som europas länder betalar. Samtidigt blir ärkefienden Ryssland försvagad. Winwin!!

Ryssland är inte ens ärkefienden för Trump, som ofta velat ge Ryssland mer i Ukraina än vad som är ett rimligt utgångsläge. Och ju längre kriget pågår, ju högre risk att Ryssland vinner. Det är Ukraina som är hjältarna här, inte USA.


Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Styrkan består i att ingen vågar ingripa eller protestera. EU/Europa kommer inte säga något och Irankriget visar att Ryssland/Kina inte heller kommer göra något. Det är styrka, det om något visar vem som styr här i världen.

Fast ännu en gång, det är aldrig någon fråga om att USA styr här i världen. Snarare har man genom att visa undfallenhet mot Ryssland, förlora mot Iran, och underminera sina allianser gjort att man styr allt mindre, och kommer att styra än mindre, när andra maktcentrum ökar inflytande på USA:s bekostnad. Den multipolära världen är på gång, eller redan här. Ryssland och framför allt Kina ser fram emot allt högre inflytande, medan resten av den demokratiska världen organiserar sig för att bli någon form av motpol. USA:s tid som hegemon är förbi. Det är lönlöst att försöka sälja detta faktum som en styrka...
Citera
2026-06-19, 10:55
  #257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Iran är ett land med låg industriell kompetens och kapacitet. Förvisso är fysiken bakom kärnvapen numera välkänd, men att bygga kärnvapen kräver fortfarande massiv industriell kapacitet.


Vad är det för misinformation du sprider? Läste du detta på mossads hemsida eller skriver du från tel aviv?
Iran bygger allt själva och har haft en ganska circuliär ekonomi i 20 år, de har bland de högsta antal akademiker i SAWANA.
Citera
2026-06-19, 10:56
  #258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tänker på att överproduktionen som troligtvis sker kommer ge bra lägre priser, att andra parametrar kommer med är klart det kan bli.
Tänker på just att det ser ut att kunna bli en rejäl överproduktion initialt.

Som sagt vad, bara en gissning, vi får se hur det utvecklar sig.


Det kan inte bli en rejäl överproduktion så länge det inte finns fartyg som kan hämta oljan, eller så länge man fortfarande måste reparera vissa faciliteter, och göra komplicerade återstarter av andra. Priset kommer naturligtvis bli lägre, men det kommer att ta tid och det kanske aldrig når tidigare låga nivåer.
Citera
2026-06-19, 10:59
  #259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Jag jag menar det utfallet.
Men varse det är bennet elller Liberman som kommer till makten så kommer de fortsätta bombardemanget mot Hezbolla (södra libanon).


Kvarstår fortfarande det jag skrev om Trump - att hans politiska arbete samt delar av korruptionen riskerar att raderas ut om han gör en markinvasion. Och detta utan någon riktig uppsida för Trump själv, som ganska lätt kan säkra att Iran går utan kärnvapen i ett par år till, troligen längre.
Citera
2026-06-19, 11:02
  #260
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det kan inte bli en rejäl överproduktion så länge det inte finns fartyg som kan hämta oljan, eller så länge man fortfarande måste reparera vissa faciliteter, och göra komplicerade återstarter av andra. Priset kommer naturligtvis bli lägre, men det kommer att ta tid och det kanske aldrig når tidigare låga nivåer.
Personligen tycker jag många borde vara tomma nu, eller i startgroparna och köra redan.
Och bara antar de håller på reparerar alltid, och om vi nu inte pratar om sönderbombade.
Men det vart väl inte speciellt många väl, eller?
Citera
2026-06-19, 11:12
  #261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Personligen tycker jag många borde vara tomma nu, eller i startgroparna och köra redan.
Och bara antar de håller på reparerar alltid, och om vi nu inte pratar om sönderbombade.
Men det vart väl inte speciellt många väl, eller?


-Vissa faciliteter är bombade och kan ta flera månader att reparera. Det tar också tid att börja om själva extraktionen, hitta personal till detta, och så vidare. Oljeutvinning är en komplicerad process.
-Skeppen i som är fast i persiska viken är naturligtvis fullastade, och måste alltså segla till var köparen är. Detta kommer ta tid, då alla dessa fartyg inte kan segla genom Hormuzsundet samtidigt.
-För att oljan och gasen från gulfen ska fortsätta produceras måste det finnas fartyg där för att hämta den. Men fartygen i den persiska viken måste först fara iväg för att leverera sin last. Och de fartyg som inte är fast har i regel seglat lång bort för att jobba i andra marknader runt om i världen - man måste alltså leverera eventuell last, och sedan komma till den persiska viken, vilket kan ta veckor eller månader. Vissa måste fullfölja längre avtal.

Det blir alltså ingen överproduktion, utan en ytterst långsam återstart av både produktionen och möjligheten att frakta oljan till där den behövs.
Citera
2026-06-19, 11:35
  #262
Medlem
Det planerade mötet i Bürgenstock i Schweiz mellan USA och Iran är avblåst.
https://yle.fi/a/7-10100862
Citera
2026-06-19, 11:38
  #263
Medlem
Akacia2050s avatar
Tycker det är för mycket att riktigt sätta sig in i att förstå vem som är "segrare". Iran har visat motståndskraftigt och i princip ostoppbart. Men Israel har ju genom krigen som pågått nu både etniskt rensat Gaza och slått ut hela remsan, så man förutsätter att det hela från Israels sida är ett utvidgningskrig av sitt territorium med tanke på den fortsatta koloniala expansionen i Libanon.

USA och Israel hade nog ändå förväntats sig ett svagare Iran. Israel har nog lyckats med sina militära mål, när det kommer till expansion av sitt landområde. Så tror jag är läget.

Men det verkar vara så att Hamas/Hezbolla/Iran ändå är militärt mycket mer framgångsrika än vad Israel riktigt kan hantera, de kommer finnas kvar med en stark närvaro! Israel kan bara syssla med folkmord och etniskt resning, så vi måste rösta på partier nu som står emot sionistiskt inflytande och Israels ambitioner.
Citera
2026-06-19, 11:42
  #264
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det planerade mötet i Bürgenstock i Schweiz mellan USA och Iran är avblåst.
https://yle.fi/a/7-10100862

Vi kan tacka israel för det, och enligt bibi så kommer dom inte dra sig ur libanon utan kommer fortsätta bomba bästa dom kan så detta avtal hänger mycket löst vill jag påstå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in