2026-06-18, 21:12
  #229
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Tänk efter lite innan du skriver och tro inte på allt du läser
Och vad är det?
Undrar då du glömde av att berätta detta
Citera
2026-06-18, 21:40
  #230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Klart det blev bättre för USA.
Det handlar om geopolitik och att visa styrka.
USA anföll Iran, ett land med i Brics och som är viktigt för fienderna Ryssland och Kina utan att dom svarade eller gjorde något åt det.
Nu har USA på kort tid tagit Syrien, Venezuela och anfallit Iran samtidigt som kriget i Ukraina försvagar Ryssland och stärker USA som tagit Rysslands plats som olje och gas leverantör till europa
Dessutom vet Trump nu att han obehindrat kan ta Kuba.
han kunde väl ta Kuba obehindrat förut också?
Citera
2026-06-18, 22:21
  #231
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
han kunde väl ta Kuba obehindrat förut också?

Prioriteringar, ett land i taget.
Citera
2026-06-18, 22:28
  #232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Tyvärr är det precis tvärtom om man studerar vad som hänt de senaste decennierna runtom i världen.
UK är en hemsk plats numera och USA har orsakat krig och elände överallt.
Så jag tror att det kommer att bli mycket bättre om USA agerar som en stormakt som respekterar andra länder i framtiden.
Först då kan FN och andra internationella samfund börja agera på riktigt.
Länge leve den nya multipolära världsordningen!


Vad menar du med de två första raderna? Storbritannien må ligga efter vissa andra västeuropeiska länder ekonomiskt, men har på de senaste decennierna gått från "Europas sjuke man", förlamat av arbetskonflikter, sklerotiska statliga företag och smutsig kolindustri till, till att bli en sund serviceekonomi, som inkluderar världens finanscentrum och Europas centrum för startups. Europa är fortfarande en ledande region för tillverkningsindustri, med flera globala företag och välfärd och arbetsvillkor som resten av världen fortfarande avundas.

I det Globala Syd har miljarder människor lyfts ur fattigdom och svält. Medan USA förvisso har startat ett antal rättsvidriga krig, har man också fram till Trumps andra mandatperiod stått som en säkerhetsgarant för stora delar av världen, samt för frihandel och territoriell suveränitet, vilket har gett mindre länder möjlighet att dra fördelar av den globala ekonomin. Du har rätt att USA borde ha respekterat andra länder mer även innan Trump rev upp den respekten fullständigt, men detta faktum förbättrar inte utsikterna för en alternativ världsordning där ett antal länder helt utan moral (troligen USA, Kina och Ryssland) gör sitt bästa för att suga ut sina respektive intressesfärer.
Citera
2026-06-18, 22:35
  #233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Klart det blev bättre för USA.
Det handlar om geopolitik och att visa styrka.
USA anföll Iran, ett land med i Brics och som är viktigt för fienderna Ryssland och Kina utan att dom svarade eller gjorde något åt det.

Och trots knapp kinesisk eller rysk inblandning så åkte USA på pisk i Iran, och gjorde Iran till regionen kanske ledande makt. Hur visar man styrka där?

Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Nu har USA på kort tid tagit Syrien, Venezuela och anfallit Iran samtidigt som kriget i Ukraina försvagar Ryssland och stärker USA som tagit Rysslands plats som olje och gas leverantör till europa

Kriget i Ukraina har Trump försökt avsluta genom att uppfylla så många krigsmål för Ryssland som möjligt. Han har knappast visat styrka där heller, och Ukraina klarar sig till stor del på grund av finansiellt stöd från EU och Storbritannien.

Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Dessutom vet Trump nu att han obehindrat kan ta Kuba.

Det är inte styrka att ta en relativt liten ö med tio miljoner invånare och en fallerande energiförsörjning. Det skulle snarare vara ett slags plåster på såren för att ha åkt på däng i Iran.
Citera
2026-06-18, 22:42
  #234
Medlem
klybans avatar
Vi vet, "fredenspresident" är så fredlig

Men ja, donalds kommer nog börja kriga mer efter fiaskot med Iran i hopp om att hens pedofili/sexa med minderåriga ska försvinna efter ett riktigt fiasko med detta avtalet
Citera
2026-06-18, 22:46
  #235
Medlem
KillPus avatar
Kul. Mullorna rövknullade senila apan Trump. Som kommer betala dem 300 miljarder dollar för att "avsluta kriget". Men bra för oss som kör bensin/diesel bilar. Bränslepriserna kommer att gå ner.
Citera
2026-06-18, 22:55
  #236
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Kul. Mullorna rövknullade senila apan Trump. Som kommer betala dem 300 miljarder dollar för att "avsluta kriget". Men bra för oss som kör bensin/diesel bilar. Bränslepriserna kommer att gå ner.
Nu när en en del ökade sin produktion, så kan nog bränsle bli rätt billigt ett tag och innan de anpssar sig igen.
Men givetvis är det ett lagg innan det minskar dit, vet inte hur länge, men månad känns troligt.(Bara en gissning, då kan gå snabbar och ta längre tid.)
Citera
2026-06-18, 22:59
  #237
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Kul. Mullorna rövknullade senila apan Trump. Som kommer betala dem 300 miljarder dollar för att "avsluta kriget". Men bra för oss som kör bensin/diesel bilar. Bränslepriserna kommer att gå ner.


Var sig du vill eller inte så tror jag starkt att markinvasionen kommer i höst eller våren 2027!
Allt detta är lurendejeri och fake så det skriker om det!



även detta är ett bevis på det (3:e punkten i lurendejeri-avtalet):

3. Förhandlingar om slutligt avtal

Parterna ska förhandla fram ett slutligt avtal inom högst 60 dagar. Tidsfristen kan förlängas om båda sidor samtycker.
Citera
2026-06-18, 23:04
  #238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani

Var sig du vill eller inte så tror jag starkt att markinvasionen kommer i höst eller våren 2027!
Allt detta är lurendejeri och fake så det skriker om det!



även detta är ett bevis på det (3:e punkten i lurendejeri-avtalet):

3. Förhandlingar om slutligt avtal

Parterna ska förhandla fram ett slutligt avtal inom högst 60 dagar. Tidsfristen kan förlängas om båda sidor samtycker.

Varför skulle Trump vilja utstå ett halvt till ett års förnedring medan han väntar på att iscensätta en markinvasion som han uppenbarligen inte vågar göra i dagsläget?
Citera
2026-06-18, 23:10
  #239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nu när en en del ökade sin produktion, så kan nog bränsle bli rätt billigt ett tag och innan de anpssar sig igen.
Men givetvis är det ett lagg innan det minskar dit, vet inte hur länge, men månad känns troligt.(Bara en gissning, då kan gå snabbar och ta längre tid.)


Det tar troligen längre tid än så. Oljeproduktionen i regionen måste återstartas, och därpå raffinerandet av den olja som produceras där. Fartyg måste segla dit från andra platser i världen. De fartyg som finns där måste ta sig ut i världen igen, vilket kommer ta tid då sundet är en flaskhals och antalet fartyg som kan fara igenom per dygn är begränsat.

Och även om bränslepriserna minskar så är skadan från inflationen redan gjort - prisläget för varor i allmänhet minskar nämligen aldrig.
Citera
2026-06-19, 00:04
  #240
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Varför skulle Trump vilja utstå ett halvt till ett års förnedring medan han väntar på att iscensätta en markinvasion som han uppenbarligen inte vågar göra i dagsläget?

mellanårsvalet och valet i Netanyahus hemland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in