2026-06-19, 08:38
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag tror nog man kan vara ganska säker på att ingen annan skulle ha kommit på tanken att starta krig med Iran. De flesta andra hade insett att det skulle behövas en markinvasion för att ha en chans att kunna uppnå något. Och en markinvasion hade å andra sidan medfört stor risk för ett nytt Irak- eller Afghanistanliknande 10 eller 20 års krig.

USA:s maktposition i världen har försvagats under hela 2000-talet, men försvagningen har ju aldrig gått så här fort tidigare. Trump tror modellen "ensam är stark", medan tidigare presidenter har sett styrkan i samarbete och utövat mjuk makt. USA:s dagar om världspolis är nu klart över. Gagnar Trumps agerande demokratin i världen? Tveksamt, skulle jag säga.

En markinvasion behöver inte nödvändigtvis bli
"nytt Irak- eller Afghanistanliknande 10 eller 20 års krig.".
Så länge iranska armen och andra regimrojala grillor slås ut så är det över med satanist regimen i Teheran!
Citera
2026-06-19, 08:41
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och Israel kan i sin tur attackera Hizbollah hur mycket de vill.

Javisst. De har nu 59 dagar kvar att gå lös på varandra. Bara de lämnar den civila befolkningen i fred.

I praktiken blir det säkert en kortare tid, eftersom Libanon ska vara av-ockuperat om 59 dagar.
Citera
2026-06-19, 08:43
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani

Så länge iranska armen och andra regimrojala grillor slås ut så är det över med satanist regimen i Teheran!

Har du något exempel på en snabb markinvasion med lyckat resultat i formen av en västerländskt sinnad ledare i Mellanöstern?

Irak är shialett idag, och har starkare kopplingar än någonsin till Iran. Afghanistan vet jag inte vad det är längre, efter både sovjetisk och amerikansk närvaro under nästan 50 år.
Citera
2026-06-19, 08:44
Medlem
Madagascars avatar
Fredsförhandlingarna skjuts upp. Vance dyker inte upp i Lausanne.
/SR nyss.

USA fortsätter självbomba sin trovärdighet.

Kan inte typ Ronal Reagan återuppstå och skälla ut chimpansen Trump och hans björnligadministration!!? Högljutt i alla amerikanska tv-kanaler så att idioterna fattar!
Citera
2026-06-19, 08:46
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Har du något exempel på en snabb markinvasion med lyckat resultat i formen av en västerländskt sinnad ledare i Mellanöstern?

Irak är shialett idag, och har starkare kopplingar än någonsin till Iran. Afghanistan vet jag inte vad det är längre, efter både sovjetisk och amerikansk närvaro under nästan 50 år.

Nej, men just Irak är överskörd av satanist regimen i Teheran. Elimineras skit-regimen i Teheran så blir Irak en riktigt "självständigt" land!
Citera
2026-06-19, 08:50
Medlem
Citat:
Nej, men just Irak är överskörd av satanist regimen i Teheran. Elimineras skit-regimen i Teheran så blir Irak en riktigt "självständigt" land!

Jag förstår vad du vill åt, problemet är ju att det inte är en ogräsinfesterad gräsplätt då kan gräva upp och sen plantera en ny fina fina lilla blumma.

Det är ett rotsystem som sträcker sig under hela trädgården. Antingen tar du bort allt, eller så är du snart tillbaka på ruta ett. Många gånger till och med på ruta -1, där ogräset har levlat en nivå och skaffat armor.

Att ta bort allt tar tid. Lång, lång tid. 20 - 50 år kanske.
Citera
2026-06-19, 08:52
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Jag förstår vad du vill åt, problemet är ju att det inte är en ogräsinfesterad gräsplätt då kan gräva upp och sen plantera en ny fina fina lilla blumma.

Det är ett rotsystem som sträcker sig under hela trädgården. Antingen tar du bort allt, eller så är du snart tillbaka på ruta ett. Många gånger till och med på ruta -1, där ogräset har levlat en nivå och skaffat armor.

Att ta bort allt tar tid. Lång, lång tid. 20 - 50 år kanske.

Antingen det eller ge det iranska folket vapen (vilket låter totalt idiotiskt för min del)!
Citera
2026-06-19, 08:56
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
60 dagar är inte fastslaget, man kan fortsätta förlänga efter dessa 60dagar, man kan mer tyda på att Trump skjuter fram allt. Man kan säga att Trump laddar inför mellanårsvalet, "låta oljan flöda" och världsmarknaden ökar, genom det får Trump mätbara siffor på hur duktig han varit.

Nej, för att förlänga avtalet måste båda vara överens. I praktiken innebär det att förlängningen bara är en slags säkerhetsventil, så att en fred inte stupar på mållinjen pga. oförutsedda händelser, försenade tidtabeller eller för att nån tredje part försöker ställa till fan.

Om inte båda absolut vill förlänga avtalet (t.ex. av ovanstående exempel) så blir ju dynamiken sådan att den ena sidan i praktiken måste be den andra om en förlängning. Jag tror inte att Trump klarar av att be Iran om nåt sånt, och jag tror inte att Iran klarar av att be Trump om nåt sånt. Så det kommer inte att hända. Dessutom kan ju den andra parten i så fall säga: "nej".

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Samt genom detta 60 dagars och ev förlängning som är tydligt i avtalet håller Trump borta stora delar av detta krig från nyheterna under valrörelsen.

Vi har sett detta gång på gång av Trump, spec med tullarna. Trump har även själv berättat att Iran vill vänta ut honom just för mellanårsvalet. Det är alltså inget konstigt avtalet är formulerat som den är med stora lockelser för Iran samt med klausul för förlängning.

Det är en syn på saken. Jag håller med om att de amerikanska valen i november har spelat och spelar stor roll, men jag tror att drivkraften är precis den motsatta. Dvs. att Trump vill kunna vifta med ena handen att han fixat "det radioaktiva dammet" och med ett slutligt fredsavtal med den andra. För det skulle faktiskt kunna influera hur en del amerikaner röstar.

Kriget är extremt impopulärt (jämfört med hur det brukar se ut i det nationaliska USA) och vanliga amerikaner har aldrig hängt med i JCPOA och förhandlingarna med Iran, men de har snappat upp att "Iran anrikar uran för att bygga kärnvapen". Att bara den första halvan är sann spelar ingen roll, eftersom en nedanrikning eller ett överlämnande till USA av det höganrikade uranet gör att Trump kan hävda att han "fixat problemet för alltid" (vilket han redan gjort, litet i förskott). Det skulle vara ett riktigt trumfkort i valet, som dessutom kan användas för att trumfa andra "minuskort" (som ekonomin och bensinpriset).
Citera
2026-06-19, 08:57
Medlem
Citat:
Antingen det eller ge det iranska folket vapen (vilket låter totalt idiotiskt för min del)!

Ja, eller så inser man att man inte kan leva i en riskfri värld där man har kontroll över precis allt, och bara låter dom vara. Sköta sitt.

Jag har svårt att se att dom kommer bli ett problem för oss i väst så länge vi inte lägger oss i, försöker motarbeta deras planer eller stjäla deras tillgångar.

Läskigt att ge dom det förtroendet såklart, men det enda som funkar tror jag.
Citera
2026-06-19, 08:59
Medlem
Citat:
Som en sann neokonservativ kolonialist pratar du som att all verkan inte har en orsak.

Det du förespråkar, kladdande och ideologiskt tvång från västvärlden i länder, kulturer och folkgrupper vi inte förstår oss på, är exakt det som skapat i princip samtliga regionala problem senaste 200 åren.

Mellanöstern, Afrika, Latinamerika, Sydostasien, forna Sovjet, Karibien etc.

Sen drar vi till med det vanliga svepskälet: "Dom är genetiskt underutvecklade, barbarer, terrorister, islamister, pirater, ociviliserade..." bla bla bla.

Iran hade ett demokratiskt val 1953, men det var inte till britternas och amerikanernas belåtenhet. Där börjar problemen du ser frukterna av idag.

Vilket jävla skitsnack. Jag anser inte att CIA och MI5 hade rätt när de genomförde en ststskupp och tillsatte shahen. Tog upp detta med en Persier för inte ens två veckor sedan. Han framförde att han och många med honom var livrädda ör vad som hänt om Sovjetunionen gått in. Likadant såg väst med fasa på att ge Sovjet kontrollen över persiska viken. Likadant när Sovjet gick in i Afghanistan.

Sedan är jag mycket kritiskt inställd till väst tidigare förehavanden i både MÖ, Afrika osv. Alltifrån gränsdragningar i MÖ efter WW1, agerandet/plundringarna/erövringarna i syd amerika osv.

Men det var andra tider, världen såg annorlunda ut och människor tänkte och agerade på ett annat sätt.

Du verkar så vänsterbliven att man tycker nästan synd om dig, men likväl önskar jag dig en Glad Midsommar och även dig och alla dina nära och kära, riktigt många zigenare, somalier och sunnimuslimska araber till närmsta grannar.
Citera
2026-06-19, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Vilket jävla skitsnack. Jag anser inte att CIA och MI5 hade rätt när de genomförde en ststskupp och tillsatte shahen. Tog upp detta med en Persier för inte ens två veckor sedan. Han framförde att han och många med honom var livrädda ör vad som hänt om Sovjetunionen gått in. Likadant såg väst med fasa på att ge Sovjet kontrollen över persiska viken. Likadant när Sovjet gick in i Afghanistan.

Sedan är jag mycket kritiskt inställd till väst tidigare förehavanden i både MÖ, Afrika osv. Alltifrån gränsdragningar i MÖ efter WW1, agerandet/plundringarna/erövringarna i syd amerika osv.

Men det var andra tider, världen såg annorlunda ut och människor tänkte och agerade på ett annat sätt.

Du verkar så vänsterbliven att man tycker nästan synd om dig, men likväl önskar jag dig en Glad Midsommar och även dig och alla dina nära och kära, riktigt många zigenare, somalier och sunnimuslimska araber till närmsta grannar.

Det säger du ja? Synd då att ditt förra inlägg, det jag svarade på, inte hade ett endaste korn av den skarpa, neokonservativa kritiken inbakad i sig då.

Frankrike av alla bär ansvaret för att Iran är en muslimsk diktatur. Jo jag tackar jag.

USA borde också gjort rent hus med Islamisterna när man såg vart revolutionen i Iran hade fått till konsekvens. Där och då skulle man gjort sig av med regimen och överlåtit makten åt de andra aktörerna i revolutionen under strikt övervakning.

Det här låter som en riktigt succéförslag du. Framförallt - neokonservativt så det stänker om det.

Glad midsommar till dig också! Kommer glädjas i mitt dyra hus i mitt etniskt svenska område. Mitt driv är inte ideologiskt, det är akademiskt. Är så trött på allt blaj från okunniga människor med dold agenda man får presenterat för sig överallt, så känner att jag behöver ta ansvar för att börja ifrågasätta mer aktivt.
Citera
2026-06-19, 09:19
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:

jovisst går det. svårt att se varifrån invasionen ska utgå ifrån, men säg irak. då får man avsätta hundratusentals soldater för att hålla ryggen fri i irak förvisso, men det är logistiskt närmare teheran än något annat grannland (turkmenistan kan uteslutas, diktatur närstående ryssland). för varje linjär kilometer man intar i iran kommer krävas 400-500 soldater om man antar en fientlig befolkning (20 säkerhetssoldater per 1 000 invånare). om man sen räknar in stöd och träng kommer man raskt upp i 1.8 – 2.3 miljoner soldater. tror du att det kommer funka bra på värvningskontoren i USA? "åk och slåss i de oländiga zagrosbergen för israels skull, skriv upp dig här". eller håller du med de flesta bedömare att det skulle kräva värnplikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in