Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
60 dagar är inte fastslaget, man kan fortsätta förlänga efter dessa 60dagar, man kan mer tyda på att Trump skjuter fram allt. Man kan säga att Trump laddar inför mellanårsvalet, "låta oljan flöda" och världsmarknaden ökar, genom det får Trump mätbara siffor på hur duktig han varit.
Nej, för att förlänga avtalet måste båda vara överens. I praktiken innebär det att förlängningen bara är en slags säkerhetsventil, så att en fred inte stupar på mållinjen pga. oförutsedda händelser, försenade tidtabeller eller för att nån tredje part försöker ställa till fan.
Om inte båda absolut vill förlänga avtalet (t.ex. av ovanstående exempel) så blir ju dynamiken sådan att den ena sidan i praktiken måste be den andra om en förlängning. Jag tror inte att Trump klarar av att be Iran om nåt sånt, och jag tror inte att Iran klarar av att be Trump om nåt sånt. Så det kommer inte att hända. Dessutom kan ju den andra parten i så fall säga: "nej".
Citat:
Ursprungligen postat av
hjorten16
Samt genom detta 60 dagars och ev förlängning som är tydligt i avtalet håller Trump borta stora delar av detta krig från nyheterna under valrörelsen.
Vi har sett detta gång på gång av Trump, spec med tullarna. Trump har även själv berättat att Iran vill vänta ut honom just för mellanårsvalet. Det är alltså inget konstigt avtalet är formulerat som den är med stora lockelser för Iran samt med klausul för förlängning.
Det är en syn på saken. Jag håller med om att de amerikanska valen i november har spelat och spelar stor roll, men jag tror att drivkraften är precis den motsatta. Dvs. att Trump vill kunna vifta med ena handen att han fixat "det radioaktiva dammet" och med ett slutligt fredsavtal med den andra. För det skulle faktiskt kunna influera hur en del amerikaner röstar.
Kriget är extremt impopulärt (jämfört med hur det brukar se ut i det nationaliska USA) och vanliga amerikaner har aldrig hängt med i JCPOA och förhandlingarna med Iran, men de har snappat upp att "Iran anrikar uran för att bygga kärnvapen". Att bara den första halvan är sann spelar ingen roll, eftersom en nedanrikning eller ett överlämnande till USA av det höganrikade uranet gör att Trump kan hävda att han "fixat problemet för alltid" (vilket han redan gjort, litet i förskott). Det skulle vara ett riktigt trumfkort i valet, som dessutom kan användas för att trumfa andra "minuskort" (som ekonomin och bensinpriset).