Citat:
Ursprungligen postat av
-dev
Du kan välja vad du vill, det är inte jättesvårt att kolla koden om den håller kvalitet eller inte
Jag har önskelista men det vet jag att du inte hittar
- En komponent skriven i vanilla javascript, den behöver inte ens vara stor men den skall vara skriven för återanvändning.
- Något i C++, kan vara vad som helst men att det har minst 10 000 rader och är helt genererat av AI
- En databaslösning (spelar ingen roll vilket språk eller ramverk) där de INTE valt att kapsla in select resultat i objekt, att de valt en annan lösning
Jag tänker inte hitta på något fiktivt exempel för sakens skull. Jag har tillräckligt med erfarenhet att veta att modellerna kan identifiera saker i existerande kod/algoritmer för att det ska imponerande ur det perspektivet.
Det jag säger är att AI är ett komplement inte någon ersättning till utvecklare, AI kan operera bra på mikroskopiskt perspektiv, det misslyckas på makroskopiskt perspektiv eftersom det inte förstår abstrakta idéer eller kopplingar.
Med språkmodellernas nuvarande teknik ser jag ingen väg där detta kommer lösas.
Men jag tror JEPA kommer inom något/några år och det kommer vara mycket mer omskakande än detta, dels för jag sett demos men jag köper även narrativet, att modellen opererar i en abstrakt värld är precis vad jag tycker är uppenbart för att det faktiskt ska kunna åstadkomma vad som utlovats. Dagens AI är som autister, det fokuserar på detaljer i vad det ser, inte den semantiska betydelsen av vad det ser.
Det är fullständigt irrelevant om katten är brun och har 4 morrhår på ena sidan och 5 på andra... Det är en katt och det är hur organismen agerar som är det intressanta.
Det är precis därför inte självkörande bilar lyckas, för man måste träna modellerna för varenda färg och mönster av plastpåse som finns för den ska förstå det inte är ett barn som springer på vägen. En människa skiter i om det står "starbucks" på plastpåsen, de vet att det är en plastpåse och innebörden av detta. Och det är precis detta som tex JEPA påvisar faktiskt kan lösas, det betyder däremot inte att AI får agens, vilja eller åsikter om saker.