Citat:
Ursprungligen postat av
-dev
För små kodsnuttar eller förslag på optimeringar eller varianter på lösningar brukar jag köra en hel hög olika modeller för att se vad de lyckas skrapa ihop. Ibland hittar de något man inte tänkt på själv men förvånansvärt ofta är det skräp de producerar.
Förstår inte varifrån en del fått att de är så fantastiska, speciellt när ingen som påstår detta kan visa exempel.
De fungerar jättebra att bolla ideer med, förslag på namn eller som en slags sökmotor. Leta information om men att producera kod, nej jag håller verkligen inte med om att de är duktiga där.
Vet några som kört riktigt hårt. De har lyckats producera rätt omfattande applikationer, en är en bit över 700 000 rader kod totalt men de är uppsplittrade i olika delar. tror det är över 50 olika. Så varje del är inte så stor och det hade varit helt nödvändigt för att hantera allt.
Om en person kodat samma sak hade lösningen sett helt annorlunda ut, speciellt med tanke på mängden kod för människor prioriterar annat. Låt säga att samma lösning gjort med en tredjedel, kanske drygt 200 000 rader.
Går systemet att sälja, det slår många andra liknande system men det är bara AI som kan hantera koden. Helt klart riskabelt
Men 700 000 rader kod är ju exakt det korthus jag nyss beskrev.... (och du förutsätter dessutom det håller ihop fortfarande, vilket inte jag gör)
Att spy ur sig 700 000 rader kod för något som borde ha tagit 200 000 rader är definitionen av usel systemarkitektur.
Det är precis det som händer när en operatör som inte fattar bättre låter en AI generera kod okontrollerat utan att styra upp arkitekturen själv.
Att du säger att "det bara är AI:n som kan hantera koden nu" är en enorm röd flag, det betyder ju att ingen människa har kontroll eller översikt över systemet längre, det har blivit en ohanterlig sörja.
Det är inte AI:ns fel, det är operatörens totala brist på systeminsikt. Så du bevisar ju bara min poäng här.
Och när du säger att det blir skräp när du testar små kodsnuttar så faller vi återigen tillbaka på min allra första poäng: vilka modeller är det du kör egentligen? Om du sitter och harvar med lokala modeller eller mindre modeller som saknar den logiska kapaciteten... så är det väl självklart att du skriver bättre kod själv.
En liten skitmodell har helt enkelt inte den slutledningsförmågan.
Stora modeller kan jag garantera kan skriva bättre kod än både dig och mig för 99% av fallen, jag personligen kan erkänna även om jag vet namnen på en heldel algoritmer så minns jag inte i detalj hur varenda än implementeras, det vet oftast språkmodellerna.
Men om du tar en isolerad komplex matematisk eller logisk algoritm – något fristående som kräver djup optimering – och ger en exakt specifikation till de absolut största molnmodellerna, så spottar de ur sig lösningar på sekunder som en normalutvecklare hade fått leta efter i dagar.
Och jag har inte någon villfarelse om att att AI:n förstår vad den gör eller är "smart" utan för att den har memorerat facit från all kunskap i världen och dessutom sett kod från de absolut bästa utvecklare som finns.
Att påstå att de inte kan producera kod visar bara att du antingen kör på alldeles för små modeller eller att du naivt försöker använda dem till att designa hela system vilket de mycket riktigt inte klarar av.
Jag förespråkar inte AI, tvärtom jag VILL ha riktig AI där speciellt I:et är av signifikans, något som är intelligent.
Men just nu resonerar du som den där ärke idioten som tror att ChatGPT ska få ben och rymma. Det gäller att skilja agnar från vetet, man är fantastiskt verklighets frånvarande om man inte inser tillämpning från kapacitet.