2026-06-19, 00:17
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Och varför inte visa den koden då? Det är ju ingen som kan visa upp kvalitetskod producerad av AI

Visa upp vilken kod? Ge mig ett exempel så kan jag ge med största sannolikhet ge dig något effektivare.
Citera
2026-06-19, 00:54
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Skrivet av någon som definitivt inte förstår sig på standardavvikelser eller aldrig gjort något IQ test, i alla fall inte framgångsrikt.

Din coping-mekanism är som vanligt skitsnack, personangrepp, lögner och mer halmgubbar?

Att mitt argument skulle vara att ChatGPT får ben och springer iväg?

Tesla Optimus har ben och AI
(snart AGI, Artificiell Generell Intelligenskvot).
AI & Robotics
We develop and deploy autonomy at scale in vehicles, robots and more. We believe that an approach based on advanced AI for vision and planning, supported by efficient use of inference hardware, is the only way to achieve a general solution for Full Self-Driving, bi-pedal robotics and beyond. https://www.tesla.com/AI
Citera
2026-06-19, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Din coping-mekanism är som vanligt skitsnack, personangrepp, lögner och mer halmgubbar?

Att mitt argument skulle vara att ChatGPT får ben och springer iväg?

Tesla Optimus har ben och AI
(snart AGI, Artificiell Generell Intelligenskvot).
AI & Robotics
We develop and deploy autonomy at scale in vehicles, robots and more. We believe that an approach based on advanced AI for vision and planning, supported by efficient use of inference hardware, is the only way to achieve a general solution for Full Self-Driving, bi-pedal robotics and beyond. https://www.tesla.com/AI

Jag förstår det flyger dig överhuvudet, det är inte min "coping-mekanism" jag bryr mig helt enkelt inte om dig.
Citera
2026-06-19, 00:58
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Visa upp vilken kod? Ge mig ett exempel så kan jag ge med största sannolikhet ge dig något effektivare.

Citat:
Och varför inte visa den koden då? Det är ju ingen som kan visa upp kvalitetskod producerad av AI

Jag visade ju upp jättefin exempelkod från Opus 4.8 Pro, topmodellen som endast riktiga proffs har råd med.

Men då var det "fel arkitektur" enlig "-dev". Rätt arkitektur är tydligen att skapa 500 tabeller i en databas.

Ni är för roliga

Riktigt jäkla bra underhållning här. Snillena spekulerar
Citera
2026-06-19, 00:59
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag förstår det flyger dig överhuvudet, det är inte min "coping-mekanism" jag bryr mig helt enkelt inte om dig.
Du vågar inte bemöta mig seriöst.
Det är också en coping-mekanism.
Skjut! och förkasta budbäraren.
Mycket genomskinligt och mycket patetiskt.
Citera
2026-06-19, 01:04
Medlem
Citat:
Du vågar inte bemöta mig seriöst.
Det är också en coping-mekanism.
Skjut! och förkasta budbäraren.
Mycket genomskinligt och mycket patetiskt.

Det är det jag gjort, men jag ska sluta med det nu (igen). Vad skulle jag vara rädd för dig för? Du har vare sig mental eller fysisk kapacitet att göra mig något.
Citera
2026-06-19, 01:15
Medlem
Citat:
Jag visade ju upp jättefin exempelkod från Opus 4.8 Pro, topmodellen som endast riktiga proffs har råd med.
Du menar tio rader från ett något du beskrivit att den skall exemplfiera?
Citera
2026-06-19, 01:19
Medlem
Citat:
Du menar tio rader från ett något du beskrivit att den skall exemplfiera?

Ja det är det han menar, och han trodde allvarligt det var en bedrift att claude visade första sidan i vilken OOP lärobok som helst...

Det är ändå mer skrattretande eftersom OOP generellt är något som anses som stenålder idag.
Citera
2026-06-19, 01:19
Medlem
Citat:
Du kan välja vad du vill, det är inte jättesvårt att kolla koden om den håller kvalitet eller inte

Jag har önskelista men det vet jag att du inte hittar
- En komponent skriven i vanilla javascript, den behöver inte ens vara stor men den skall vara skriven för återanvändning.
- Något i C++, kan vara vad som helst men att det har minst 10 000 rader och är helt genererat av AI
- En databaslösning (spelar ingen roll vilket språk eller ramverk) där de INTE valt att kapsla in select resultat i objekt, att de valt en annan lösning
Citera
2026-06-19, 01:31
Medlem
Citat:
Du kan välja vad du vill, det är inte jättesvårt att kolla koden om den håller kvalitet eller inte

Jag har önskelista men det vet jag att du inte hittar
- En komponent skriven i vanilla javascript, den behöver inte ens vara stor men den skall vara skriven för återanvändning.
- Något i C++, kan vara vad som helst men att det har minst 10 000 rader och är helt genererat av AI
- En databaslösning (spelar ingen roll vilket språk eller ramverk) där de INTE valt att kapsla in select resultat i objekt, att de valt en annan lösning

Jag tänker inte hitta på något fiktivt exempel för sakens skull. Jag har tillräckligt med erfarenhet att veta att modellerna kan identifiera saker i existerande kod/algoritmer för att det ska imponerande ur det perspektivet.

Det jag säger är att AI är ett komplement inte någon ersättning till utvecklare, AI kan operera bra på mikroskopiskt perspektiv, det misslyckas på makroskopiskt perspektiv eftersom det inte förstår abstrakta idéer eller kopplingar.
Med språkmodellernas nuvarande teknik ser jag ingen väg där detta kommer lösas.

Men jag tror JEPA kommer inom något/några år och det kommer vara mycket mer omskakande än detta, dels för jag sett demos men jag köper även narrativet, att modellen opererar i en abstrakt värld är precis vad jag tycker är uppenbart för att det faktiskt ska kunna åstadkomma vad som utlovats. Dagens AI är som autister, det fokuserar på detaljer i vad det ser, inte den semantiska betydelsen av vad det ser.
Det är fullständigt irrelevant om katten är brun och har 4 morrhår på ena sidan och 5 på andra... Det är en katt och det är hur organismen agerar som är det intressanta.

Det är precis därför inte självkörande bilar lyckas, för man måste träna modellerna för varenda färg och mönster av plastpåse som finns för den ska förstå det inte är ett barn som springer på vägen. En människa skiter i om det står "starbucks" på plastpåsen, de vet att det är en plastpåse och innebörden av detta. Och det är precis detta som tex JEPA påvisar faktiskt kan lösas, det betyder däremot inte att AI får agens, vilja eller åsikter om saker.
Citera
2026-06-19, 01:36
Medlem
Citat:
Jag tänker inte hitta på något fiktivt exempel för sakens skull. Jag har tillräckligt med erfarenhet att veta att modellerna kan identifiera saker i existerande kod/algoritmer för att det ska imponerande ur det perspektivet.
Ok, jag är med och det håller jag med om. Att de kan hitta små avsnitt eller koda små avsnitt och med små avsnitt så varierar avsnittet med hur flexibelt språket är. Desto mer flexibelt språk desto svårare får AI. Att nära nog varenda exempel med är skrivet i python är inget slump.

Citat:
Det jag säger är att AI är ett komplement inte någon ersättning till utvecklare, AI kan operera bra på mikroskopiskt perspektiv, det misslyckas på makroskopiskt perspektiv eftersom det inte förstår abstrakta idéer eller kopplingar.

Det tycker jag också, varför jag kanske missförstod i så fall var att de stora betalmodellerna i molnet är så mycket bättre. För den här typen av hjälp fungerar nästan lika bra med lokala modeller. Det skiljer så lite att det så det spelar mindre roll. Gör absolut inget att det inte blir perfekt när AI bara är en extra hjälp men utvecklaren skriver koden själv.
Citera
2026-06-19, 01:41
Medlem
Citat:
Men jag tror JEPA kommer inom något/några år och det kommer vara mycket mer omskakande än detta, dels för jag sett demos men jag köper även narrativet, att modellen opererar i en abstrakt värld är precis vad jag tycker är uppenbart för att det faktiskt ska kunna åstadkomma vad som utlovats. Dagens AI är som autister, det fokuserar på detaljer i vad det ser, inte den semantiska betydelsen av vad det ser.
Det är fullständigt irrelevant om katten är brun och har 4 morrhår på ena sidan och 5 på andra... Det är en katt och det är hur organismen agerar som är det intressanta.
Ok, jag delar inte den tron.

Kan tekniken som AI använder, den är inte så svår och modellerna har varit nära nog exakt samma hela tiden. De kan upplevas bättre beroende på att de anpassar träning för olika områden och gör om tester för utvalda prov. Det som egentligen blivit bättre är verktygen runt om, inte modellerna i sig. De är smidigare att jobba med för vad det är så är det bara en sökmotor för att hitta i stor textmassa. Det är vad AI är. Inget magiskt eller så, men ger en effekt av intelligens eftersom det söks hela tiden om och om igen och liknar en konversation

Det man vill få fram är något helt annat, intelligens är så främmande för att söka i indexerad text så det går inte att jämföra. Två helt olika saker men där man kan lura en del och få det att se ut som det är samma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in