Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Ja så kan man se det. Samtidigt har Staten fått gripa in 3 gånger de senaste 10 åren för att ge bostadsmarknaden stödhjul mot att krascha - någon gång kan vara den sista. Sedan finns det heller inte mycket i form av prisökning att hämta hem som buffert mot fall,.så risken att gå in är hög.
Sedan har inget av detta något med min alldeles egna bostadssituation att göra. Den är lixom inte trådens ämne och typiskt ointressant för alla utom mig själv.
Jag tror att bostadsmarknaden är något sundare nu, än för 10 år sedan. De unga vuxna som köpte BR på attraktiv ort 2016 (med eller utan hjälp utifrån), gjorde det i förvissningen om att de köpte ”50% bostad och 50 % aktie”. Dvs baktanken/mindsetet då, var - förutom att bo, att göra sig en liten hacka på kuppen.
Idag är det mindsetet i princip borta. Skulle tro att de motsvarande spekulanterna idag, köper ”80% bostad och 20% aktie”. Dvs primärt ett ställe att slagga, äta och skita.
Tror inte heller på några större reala prisökningar de kommande åren. Inte utan stora reallöneökningar. Även om det stämmer som ekobo skriver, att svensken har sparat under lågkonjan. Det ligger lite i sakens natur; varselrisk -> hoarding mode -> ingen spenderar -> jobb försvinner -> repeat circle. Med konsekvensen att sparkontot vuxit efter 4 år av matlåda och campingsemestrar, för de som har kneget kvar (vilket ändå är de flesta). 10 000kr-frågan är vad folk kommer göra med pengarna, när hjulen börjar snurra igen och folk känner sig safe.
Håller även med om att ens personliga boendesituation inte är särskilt relevant för diskussionen, annat än ”anekdotisk bevisföring”, om man nu gillar sådant. Själv sitter jag i ägt boende, har dock inga illusioner om att göra några realvinster på detta. Tvärsom, det är konsumtionen som allt annat i lifvet.