2026-06-18, 19:04
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
TS har fel! Ship To Gaza var en vällyckad, militär aktion som samlade mången inom Palestinavänstern...
Citera
2026-06-18, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Ok... varför?

För du verkar så övertygad om att det här är en enkel fråga - så litet intresserad: vad tror du är man kommer när man kommer till "Palestina" enligt dig? Vilka slåss man för i din övertygelse? Och emot btw...

Svara gärna för jag hajjar inte er grej och misstänker att ni bara inte vet vad ni pratar om?

EDIT för klarhet:

"Vart är det Palestina är enligt dig? Kan du säga staden man kommer till?"
"Vilka militära styrkor är det man går med i enligt dig?"
"Vilka är det man krigar mot om man slåss för Palestina enligt dig?"
Om man åker för att slåss för Palestina slåss man förslagsvis mot de som Palestina befinner sig i konflikt med, d.v.s. Israel.

Du kan ställa samma fråga till de som åkte till Sovjetunionen och slogs för Nazityskland. Det fanns säkerligen många frågetecken där, men likväl åkte över 100 svenskar dit. Detsamma gäller för IS och de som åkt till Ukraina som frivilliga. Men likväl har de åkt dit och slagits. Min fråga är varför inga åkt till Palestina och slagits trots det massiva stödet i de har i Sverige?
Citera
2026-06-18, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
TS har fel! Ship To Gaza var en vällyckad, militär aktion som samlade mången inom Palestinavänstern...
Berätta mer!
Citera
2026-06-18, 19:11
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Sant, det var en av dom få effektiva protesterna som faktiskt fick Israel stöta på patrull bland sina västallierade. Men det var ju ingen militär operation överhuvudtaget.

Det är det här som fascinerar mig så mycket. Jag hajjar att många i tråden inte gillar vänsterlallare - och det är ok - inga problem, man behöver inte tycka samma. Men just Palestinafrågan är så otrolig för att folk som är längst ifrån den, vet minst om den.

Ta fantasin om Ship to Gaza (eller Amrisarnas Ship to Cuba nu) - tanken verkar vara att man skulle ens kunna komma fram? Målet uppnåddes med råge, och dom skiftande tonerna mot Israel grundade sig litet i att Israels extremhöger har fria tyglar och inte tänker på internationella relationer.

Eller övervakarrörelsen - målet är inte att aktivt förhindra övergrepp mot enskilda palestinier utan att dokumentera dom.

Det är litet det jag tycker är svårt med TS fråga: han verkar tro att det är två enkla sidor där man måste heja på en av dom, och vara mot den andra...?

Litet som att påstå att om man är emot cancer, så måste man vara pro-klamydia?
Citera
2026-06-18, 19:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Berätta mer!

Sök på Google...
Citera
2026-06-18, 19:15
Medlem
Citat:
Sant, det var en av dom få effektiva protesterna som faktiskt fick Israel stöta på patrull bland sina västallierade. Men det var ju ingen militär operation överhuvudtaget.

Det är det här som fascinerar mig så mycket. Jag hajjar att många i tråden inte gillar vänsterlallare - och det är ok - inga problem, man behöver inte tycka samma. Men just Palestinafrågan är så otrolig för att folk som är längst ifrån den, vet minst om den.

Ta fantasin om Ship to Gaza (eller Amrisarnas Ship to Cuba nu) - tanken verkar vara att man skulle ens kunna komma fram? Målet uppnåddes med råge, och dom skiftande tonerna mot Israel grundade sig litet i att Israels extremhöger har fria tyglar och inte tänker på internationella relationer.

Eller övervakarrörelsen - målet är inte att aktivt förhindra övergrepp mot enskilda palestinier utan att dokumentera dom.

Det är litet det jag tycker är svårt med TS fråga: han verkar tro att det är två enkla sidor där man måste heja på en av dom, och vara mot den andra...?

Citera mig när jag tagit ställning i frågan.
Citera
2026-06-18, 19:15
Medlem
Citat:
Sök på Google...
Det har jag gjort och ingenstans hittar jag att det var en militär aktion.
Citera
2026-06-18, 19:16
Avstängd
Citat:

Nu var mitt inlägg om denna armada, ironiskt och sarkastiskt. Kanske inte framgick, märker jag...
Citera
2026-06-18, 19:17
Avstängd
Citat:
Det har jag gjort och ingenstans hittar jag att det var en militär aktion.

Hela mitt inlägg om denna armada var ironiskt och sarkastiskt menat - framgick tydligen inte...
Citera
2026-06-18, 19:17
Medlem
Citat:
Hela mitt inlägg om denna armada var ironiskt och sarkastiskt menat - framgick tydligen inte...
Nej, det framgick inte.
Citera
2026-06-18, 19:18
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Om man åker för att slåss för Palestina slåss man förslagsvis mot de som Palestina befinner sig i konflikt med, d.v.s. Israel.

Du kan ställa samma fråga till de som åkte till Sovjetunionen och slogs för Nazityskland. Det fanns säkerligen många frågetecken där, men likväl åkte över 100 svenskar dit. Detsamma gäller för IS och de som åkt till Ukraina som frivilliga. Men likväl har de åkt dit och slagits. Min fråga är varför inga åkt till Palestina och slagits trots det massiva stödet i de har i Sverige?

Fast det är just där du spårar ur.

Vem ska man gå med enligt dig? Vart åker man? För jag vet, och du vet, att du inte har en aning. Palestina är tekniskt inte i konflikt med Israel just nu. Det Palestinska Självstyret har inget med Israel att göra. Dom försöker just nu hålla koll på Västbanken bäst det går och är i krig mot Islamistiska rörelser (om man med "krig" menar "försöker spåra upp medlemmar") och överlag det går inte toppen kan man säga.

Så jag antar att du menar en annan grupp? En annan plats?
Citera
2026-06-18, 19:19
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Nu var mitt inlägg om denna armada, ironiskt och sarkastiskt. Kanske inte framgick, märker jag...

Jag hajar att du var sarkastisk jag ville bara låtsas att vi argumenterade på samma sida för att föra fram mina egna poänger litet emot det du sa.

All good <3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in